• ConcreteAngel

Ni som äter Levaxin!

Hej! Jag har precis fått reda på att jag har en underfunktion av sköldkörteln,och jag antar att det är därför jag haft problm att bli gravid och att mina mf beror på detta.
    Jag antar att jag kommer få levaxin då jag ska tillbaka till läkaren.
    Någon som har erfarenheter av Levaxin???
    Har ni blivit gravida?
    Berätta.... positiva erfarenheter och negativa.....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-14 09:06
    Nu har jag fått mitt andra provsvar och det visade på underfunktion även det, så nu ska jag få en kallelse av min husläkare.
    Hoppas jag slipper ta fler prover utan kan få medicin på en gång... Gud vad jag är nervös... jag vet inte vad det handlar om egentligen för mig och min kropp...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-26 14:46
    Vad roligt att så många vill vara med!!!
    Vi kan ta hjälp av varandra.
    Själv har jag fått levaxin 50mg om dagen och ska ta nya prover månd v 14.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-04-08 18:33
    Mina första värden:
    TSH 14
    T4 7

Mina andra värden:
    TSH 12
    T4 9

Mina tredje värden efter 6 v levaxin 50mg:
    TSH 2,5
    T4 13
    Anti TPO 301

Helt "rätt" enl min vårdcentral...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-01 14:43
    Referensvärden.

TSH. 0.3-4.2
    Fritt T4 12-22
    Fritt T3: 1.3-3.1

• Svar på tråden Ni som äter Levaxin!
  • ConcreteAngel

Jag vet inte.. fattar inte riktigt..
    Men så här sa läkaren till mig...
    Första provet: T=14
    T4=7

Andra: T=12
    T4=9

Är det det första som är Tsh????
    Jag vet inte..

• Pearl74

Förmodligen, det finns TSH, T4 och T3 som man brukar mäta. Om du har TSH på 12-14 så är det högt och måste behandlas med Levaxin (eller annat tyroxin) oavsett fertilitetsfrågan, men särskilt om du vill bli gravid eller är gravid.

Jag hade inte särskilt oregelbunden mens trots underfunktion och mådde inte själv dåligt av det men det verkade vända upp och ned på min fertilitet och orsakade missfall.

• MammaHela
    Pearl74 skrev 2008-03-05 21:10:15 följande:
    Det är superviktigt att sköta sin tyroxindos och att kolla med blodprov OFTA. Mina värden har ändrats drastiskt med bara 4 veckors mellanrum.
    Ja jag är ett levande exempel på hur fort det kan ändras.. På 6 veckor gick mina värden från 0,001 till 96...

Behöver jag säga att jag mådde skitpiss och trodde ett tag att jag skulle dö...
    ?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:? Nova, Viggo & Liv ?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?.
  • Bebisönskan

Trollboll: Jag har bara tagit ett prov, efter fyra veckor, sedan jag började med levaxin och nu väntar jag på svar på det (har gått tre veckor nu).

Funderar lite på det ni andra skriver om att värderna kan pendla så. Vad beror det på egentligen? Varför kan värderna variera så?Och ni som varit med om att det höjts och känt av det. Hur känner ni det? Hur mår ni då?

• Badkruka
    Svar på #144
    Bebisönskan skrev 2008-03-05 22:29:02 följande:
    Trollboll: Jag har bara tagit ett prov, efter fyra veckor, sedan jag började med levaxin och nu väntar jag på svar på det (har gått tre veckor nu).Funderar lite på det ni andra skriver om att värderna kan pendla så. Vad beror det på egentligen? Varför kan värderna variera så?Och ni som varit med om att det höjts och känt av det. Hur känner ni det? Hur mår ni då?
    Jag tror att det är ganska mycket som kan spela in, det här inte så enkelt som allmänläkarna påstår....Jag reagerar bl a på stress, det gör att värdena skenar. Jag har läst en hel del på en mailinglista om sköldkörtlar och det är många, många som upplever att man inte mår riktigt bra fast läkaren säger att värdena är bra. Det påstås att det kan ha att göra med att Levaxin framställs syntetiskt, det finns ett alternativ Armour tror jag det heter som framställs av grisars sköldkörtlar (låter heläckligt...) men som våra kroppar lättare kan ta till sej. Antar att det är dyrare eftersom väldigt få verkar få det.

Jag har haft trubbel med sköldkörteln i 12 år och känner ganska väl när det börjar krångla. Får hjärtklappning, depression m m . Det luriga är att det ofta är "tvärtom" på mej, när jag får symtom på överfunktion så är jag undermedicinerad.

Det finns en bra sida på nätet www.thyroid.se som handlar väldigt mycket om sköldkörtelsjukdomar.
  • ConcreteAngel
    Pearl74 skrev 2008-03-05 21:57:47 följande:
    Förmodligen, det finns TSH, T4 och T3 som man brukar mäta. Om du har TSH på 12-14 så är det högt och måste behandlas med Levaxin (eller annat tyroxin) oavsett fertilitetsfrågan, men särskilt om du vill bli gravid eller är gravid.
    Jag har fått levaxin 50mg om dagen...
  • Lyckoprinsessan
    Bebisönskan skrev 2008-03-05 22:29:02 följande:
    Trollboll: Jag har bara tagit ett prov, efter fyra veckor, sedan jag började med levaxin och nu väntar jag på svar på det (har gått tre veckor nu).Funderar lite på det ni andra skriver om att värderna kan pendla så. Vad beror det på egentligen? Varför kan värderna variera så?Och ni som varit med om att det höjts och känt av det. Hur känner ni det? Hur mår ni då?
    Det är normalt att värdet pendlar, det ändrar sig hela tiden till exempel beroende på om man varit sjuk eller haft någon infektion i kroppen.
  • ConcreteAngel

Min läkare sa att jag hade 9 och man ska ha mellan 10 och 18 så jag låg på gränsen... det kan ju inte vara samma värde ni pratar om!!!!! Gud vad jag blir förvirrad.. ska byta läkare

• Majimaj

Det här med värderna och levaxin behandling verkar vara en hel djungel.

När jag fick diagnosen giftstruma så visste jag knapt vad det var. Trodde väl att det bara drabbade äldre. Eftersom jag har äldre släktingar som har det.
    Det jag fick veta var istorsett att efter operation så får jag äta levaxin. När de ställt in dosen så skulle det bara tas ett prov om året, för det sker inte så stora förändringar.

Efter att jag läst här, så börjar jag fundera på om läkarna vet vad de talar om.
    Tydligen kan värderna ändras dramatiskt.

Har nu tagit nya värden igår, ska ringa och få svaret i morgon. Ska bli intressant och se vad det ligger på nu. Det är ju två år sen jag fick ta något prov.

När jag var på VC så passade jag på att begära om att bli listad på en annan läkare, den jag har idag är ju helt pantad.

• ConcreteAngel
    Pearl74 skrev 2008-03-05 21:57:47 följande:
    Förmodligen, det finns TSH, T4 och T3 som man brukar mäta. Om du har TSH på 12-14 så är det högt och måste behandlas med Levaxin (eller annat tyroxin) oavsett fertilitetsfrågan, men särskilt om du vill bli gravid eller är gravid.Jag hade inte särskilt oregelbunden mens trots underfunktion och mådde inte själv dåligt av det men det verkade vända upp och ned på min fertilitet och orsakade missfall.
    Är det TSH som ska ligga under 2 om man planerar barn????
Svar på tråden Ni som äter Levaxin!