• ConcreteAngel

Ni som äter Levaxin!

Hej! Jag har precis fått reda på att jag har en underfunktion av sköldkörteln,och jag antar att det är därför jag haft problm att bli gravid och att mina mf beror på detta.
    Jag antar att jag kommer få levaxin då jag ska tillbaka till läkaren.
    Någon som har erfarenheter av Levaxin???
    Har ni blivit gravida?
    Berätta.... positiva erfarenheter och negativa.....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-14 09:06
    Nu har jag fått mitt andra provsvar och det visade på underfunktion även det, så nu ska jag få en kallelse av min husläkare.
    Hoppas jag slipper ta fler prover utan kan få medicin på en gång... Gud vad jag är nervös... jag vet inte vad det handlar om egentligen för mig och min kropp...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-26 14:46
    Vad roligt att så många vill vara med!!!
    Vi kan ta hjälp av varandra.
    Själv har jag fått levaxin 50mg om dagen och ska ta nya prover månd v 14.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-04-08 18:33
    Mina första värden:
    TSH 14
    T4 7

Mina andra värden:
    TSH 12
    T4 9

Mina tredje värden efter 6 v levaxin 50mg:
    TSH 2,5
    T4 13
    Anti TPO 301

Helt "rätt" enl min vårdcentral...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-01 14:43
    Referensvärden.

TSH. 0.3-4.2
    Fritt T4 12-22
    Fritt T3: 1.3-3.1

• Svar på tråden Ni som äter Levaxin!
  • narrip

Hur lång tid tar det innan symptomen försvinner sedan man börjat äta Levaxin då? Är det individuellt? Har ni kännt en förändring på en gång, eller har det smygit sig på? Eller går det mycket upp och ner om värderna går upp och ner?

• MammaHela
    narrip skrev 2008-03-09 20:52:29 följande:
    Hur lång tid tar det innan symptomen försvinner sedan man börjat äta Levaxin då? Är det individuellt? Har ni kännt en förändring på en gång, eller har det smygit sig på? Eller går det mycket upp och ner om värderna går upp och ner?
    jag har många symptom kvar.. började med levaxin juni 06
    ?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:? Nova, Viggo & Liv ?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?.
  • ConcreteAngel

Jag önskar att det fanns ett piller som funkade.. det verkar vara så himla individuellt hur man påverkas av levaxin.. jag har blivit av med illamåendet och darrningarna i alla fall.. det är ju skönt.
    Gud vad svårt att komma ihåg tabletten varje dag.... Hur var det nu med minnet???? he he

• bumbi 84

bara ett litet tips för er som har svårt att somna på kvällen ekller sover dåligt. Ta Levaxinet på kvällen en stund innan ni ska sova, det har gjort under verk för mig. Lycka till

• TrollBoll

bumbi 84 skrev 2008-03-09 22:29:35 följande:

bara ett litet tips för er som har svårt att somna på kvällen ekller sover dåligt. Ta Levaxinet på kvällen en stund innan ni ska sova, det har gjort under verk för mig. Lycka till
    Har alltid haft svårt att somna... Tar mig många timmar ibland... Hade gärna viljat somna lättare, så det var ett bra tips om det nu funkar. Men jag har en liten fråga dock: jag blev tillsagd att ta Levaxinet tillsammans med frukosten eftersom det då tydligen skulle vara optimalast...

Men det har kanske ingen betydelse egentligen då?
    Eller också det är kanske högst individuellt, någon som vet?
  • bumbi 84

har inte blivit tillsagd att ta den vid något speciellt tillfälle utan bara jag tog en om dagen så var det bra. det är inte bara att den ska tas i samband med mat då? i så fall kan du ju ta den till kvällsmaten. Har läst om flera som blev hjälpta av att ta den på kvällen därför provade jag det själv. Så glad att jag gjorde det en god natt sömn räcker långt.

• lians

Hej
    Hoppas att någon kan hjälpa mig!
    Jag har dålig äggkvalitet och en kompis vill donera sina ägg till mig men hon äter Levaxin för att hon har under produktion.
    Är det någon som vet om det skulle bli problem med att bli en donor om man har problem med sköldkörtelen?
    Jag har läst att det är en del kvinnor som har problem med att bli gravida med detta problem, jag undrar om det är någon som har en bra förklaring på vad som går fel med dessa kvinnorna, är det äggen eller är det att det blir fel i miljön eller vad är det?

Tack på hörhand för all hjälp!
    /Lizzy

• Prickigkorv

Bra tips bumbi!

För mig tog det ca 6 månader innan jag kände mig i form igen. Men då hade jag TSH över 100 och T4 var 4. Mitt gick ner ganska snabbt i början men sedan när det skulle fintrimmas steg det lite igen. Nu ligger jag stabilt på 1,9 sedan december.

• Pearl74

Trollboll: det spelar ingen roll när man tar Levaxinet, men man ska inte ta kalktabletter eller järntabletter (eller multivitaminer osm innehåller kalk och järn) samtidigt för det hämmar upptagningen av tyroxinet. Själv tar jag på kvällen eftersom jag är gravis och tar vitaminer till frukost.

Pirran: det är nog väldigt olika när man känner av dosförändringar men läkare säger att det är ingen mening med att ta blodprov oftare än var 3:e-4:e vecka och full effekt av en förändring kan ta upp till 6 månader eller ännu längre. Tar man för första gången så tar det nog längre tid än ett par veckor innan man fått effekt.

Svar på tråden Ni som äter Levaxin!