• ConcreteAngel

Ni som äter Levaxin!

Hej! Jag har precis fått reda på att jag har en underfunktion av sköldkörteln,och jag antar att det är därför jag haft problm att bli gravid och att mina mf beror på detta.
    Jag antar att jag kommer få levaxin då jag ska tillbaka till läkaren.
    Någon som har erfarenheter av Levaxin???
    Har ni blivit gravida?
    Berätta.... positiva erfarenheter och negativa.....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-14 09:06
    Nu har jag fått mitt andra provsvar och det visade på underfunktion även det, så nu ska jag få en kallelse av min husläkare.
    Hoppas jag slipper ta fler prover utan kan få medicin på en gång... Gud vad jag är nervös... jag vet inte vad det handlar om egentligen för mig och min kropp...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-26 14:46
    Vad roligt att så många vill vara med!!!
    Vi kan ta hjälp av varandra.
    Själv har jag fått levaxin 50mg om dagen och ska ta nya prover månd v 14.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-04-08 18:33
    Mina första värden:
    TSH 14
    T4 7

Mina andra värden:
    TSH 12
    T4 9

Mina tredje värden efter 6 v levaxin 50mg:
    TSH 2,5
    T4 13
    Anti TPO 301

Helt "rätt" enl min vårdcentral...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-01 14:43
    Referensvärden.

TSH. 0.3-4.2
    Fritt T4 12-22
    Fritt T3: 1.3-3.1

• Svar på tråden Ni som äter Levaxin!
  • Sleepingbeuty

Mitt gick upp på 2 veckor.

Lyckoprinsessan skrev 2008-04-30 16:17:31 följande:
    Mitt värde gick ju ner till 1,2 på sex veckor!
  • Sleepingbeuty

ja det kan du göra.Tänk bara på att gör du en fertilitesbehandling med diverse mediciner så påverkar det värderna sen, så innan du sätter igång så ha ett bra utgångsvärde.Sedan när du fortsätter att ta nya prover så glöm inte att tala om i så fall vilka mediciner du tar under fertolitetsförsöken.Kör du naturligt så är det bara att köra på.Lycka till!

Mojje71 skrev 2008-04-30 22:33:25 följande:
    Om nästa provtagning visar på bra värden efter ändrad dos, kan man då sätta igång verksamheten men att ta prover lite oftare så att det inte blir för högt eller lågt, och då ändra dosen?
  • Sleepingbeuty

Tycker du ska göra en fertilitesutredning.det behöver inte bara vara ämnesomsättningen som gör att man inte blir gravid.

Lisfadet skrev 2008-04-30 14:03:02 följande:
    Hej!Har ätit Levaxin i 1 1/2 år snart och önskar också att bli gravid. jag har varit tilsammans med min man i 8 år och ännu inte blivit gravid trots oskyddad sex. Märkligt, när man tänker efter...Vi har inte "gått in för" att skaffa barn tidigare, men nu vill vi gärna ha barn inom en snar framtid. Har väldigt oregelbunden mens och har tidigare haft en cysta som dock försvann av sig själv. Suck...att inte bara saker och ting kan fungera när man själv vill det...
  • A C W

Hej,

Har tagit prover och fick resultaten
    S-T4 130
    S-T3 2,5
    S-T4fritt 9,6
    S-TSH 2,7

Någon vänlig kunnig som kan hjälpa mig att tyda dessa svar? Fick bara beskedet att min ämnesomsättning var låg...

• ConcreteAngel
    Lyckoprinsessan skrev 2008-04-30 09:48:41 följande:
    Jag testade minus i morse efter mitt andra och sista IVF-försök...Känns väldigt ledsamt, vi trodde så mycket på det denna gången eftersom allt såg så bra ut Det är i alla fall skönt att ha ordning på sköldkörtelvärdet...Men vi fortsätter på naturlig väg och hoppas på ett mirakel!Önskar alla en skön Valborgs helg!
    Nej!!!! Vad tråkigt för er, hoppas ni får ett litet mirakel snart
  • Sleepingbeuty

referensvärden.

TSH. 0.3-4.2
    Fritt T4 12-22
    Fritt T3: 1.3-3.1

Ditt serum T4 på 130, förstår jag mig inte på då man oftast tar Fritt T4.
    Du ligger lågt i Fritt T4.
    Ju lägre TSH man har desto mindre Levaxin behöver man och tvärtom.
    Men du ligger normalt i dessa.Det ultimata för att bli gravid är att ligga normalt i Fritt t3 och t4 och på ca 1.0 i TSH.
    Ditt serum T4 ska du fråga din läkare om.

Hypofysen står för TSH värdet.Alltså hypofysen skickar ut signaler till din sköldkörtel att producera thyroninhormon.
    Har du ett högt sådant så har du en efterfrågan på thyronin från hypofysen.
    Har du ett lågt så "skriker" inte hypofysen så mkt efter det, då brukar man ligga högre i T4 t.e.x
    T4 visar det hormonet som kroppen tillgodogör sig i levaxinet.
    T3 visat ditt eget aktiva thyroninhormon .

A C W skrev 2008-05-01 10:51:42 följande:

Hej,Har tagit prover och fick resultatenS-T4 130S-T3 2,5S-T4fritt 9,6S-TSH 2,7Någon vänlig kunnig som kan hjälpa mig att tyda dessa svar? Fick bara beskedet att min ämnesomsättning var låg...
  • ConcreteAngel

Sleepingbeuty!
    Jag kopierade dina referensvärden..
    Slipper alla leta igenom tråden.

• Sleepingbeuty

Bra det då det efterfrågas hela tiden fast det finns i flera inlägg

ConcreteAngel skrev 2008-05-01 14:45:14 följande:
    Sleepingbeuty!Jag kopierade dina referensvärden.. Slipper alla leta igenom tråden.
  • A C W

Sleepingbeauty: Tack för svaret. Det är svårt att förstå trots referensvärdena, fick så diffusa svar av läkaren.

• Bröderna Bus

Ref-värdena skiljer mellan olika labb, här i Värmland är de:
    TSH: 0,36-3,2
    T4: 9-19
    Anti-Tpo: 0-5,6
    T3: 2,6-5,7.

Svar på tråden Ni som äter Levaxin!