• Alvi

Varför skriker vår nymfparakit!?

Han skriker OFTA när barnen har somnat för kvällen - då täcker vi över honom med "sovfilten" och han tystnar. Vill han gå och lägga sig, tro!?

Ibland skriker han av ingen synbar anledning (som nu! )
    Han har mat, han har vatten, han har buren öppen, han har just suttit under filten (pga skrik) och jag har gjort två försök till att få honom till mig, men han vill tydligen bara sitta på buren och skrika!

Vad vill han!??!
    Han kan vara så mysig och sitta och vissla och "tjattra", men oftast är det bara skrik....
    Han är 12 år eller nåt sånt.

BillaLilla och LäskeLäske - mina gullenuttiga hjärtefjun!
  • Svar på tråden Varför skriker vår nymfparakit!?
  • Zone

ont? Problem med levern? Njurarna? börjar tappa synen? Hälsokontroll gjord?

• Alvi
    Zone skrev 2008-02-07 11:56:57 följande:
    ont? Problem med levern? Njurarna? börjar tappa synen? Hälsokontroll gjord?
    Oj jäääääklar... Hälsokontroll?? Näedu, inte på 2-3 år MINST, för innan det hade min mans morföräldrar honom.... Och jag vet inte om han fick nån gjord då heller.
    Det är INTE min fågel, det är min mans...
  • Alvi
    Bumbi bönan skrev 2008-02-07 11:58:48 följande:
    ensam`?
    Men funkar det inte med mig då? Sitta på min axel och "hänga med"...??
  • Miss Mumin

kanske saknar en partner menar jag även om ni kanske funar så en som e likadan?

• Zone
    Alvi skrev 2008-02-07 11:58:51 följande:
    Oj jäääääklar... Hälsokontroll?? Näedu, inte på 2-3 år MINST, för innan det hade min mans morföräldrar honom.... Och jag vet inte om han fick nån gjord då heller.Det är INTE min fågel, det är min mans...
    Gör en hälsokontroll, pippin börjar bli till åren och mycket kan gå fel väldigt fort.

Och det ska fungera med dig som sällskap, du är väl hemma mestadels av tiden? Då ska det inte vara något problem.
  • Ladycocos

Hur stor är buren? Hur är buren placerad? Får han regelbundet DVS FLERA GåNGER PER VECKA nya leksaker??

Vad äter han?

Han är inte speciellt gammal för att vara en nymf, bara lagom medelålders..

• Alvi
    Ladycocos skrev 2008-02-07 14:11:22 följande:
    Hur stor är buren? Hur är buren placerad? Får han regelbundet DVS FLERA GåNGER PER VECKA nya leksaker??Vad äter han?Han är inte speciellt gammal för att vara en nymf, bara lagom medelålders..
    *host, harkel*... leksaker...?? Hmm, näääe... han har två klockor, två pinnar, en "gungande pinne", en spegel och en tofs... Och ett rep....

Som jag skrev härovan, det är inte min fågel, jag har noll koll och noll intresse (men jag börjar odla lite dåligt samvete...) för fågelstackaren...

Leksaker - om man köper tio olika - det räcker väl att byta ut dem, eller måste man hela tiden skaffa nytt!?! ?

Han äter mat för nympfarakiter och buren är väl kanske 100 x 100 x 60 cm.... Den står vid en vägg i vardagsrummet och där är vi jämt, såvida vi inte sover, eller är i köket.
  • yn72

Vi lämnade bort vår nymfparakit för ett par år sen för jag kände att vi inte hade tillräckligt med tid för henne. Hon fick flytta till ett pensionat genom kontakter via djuraffären. De sa att nymfparaktiter är flockdjur och mår bäst av en kompis. Min fågel mår nu kanonbra och bor i en stor voljär med flera kompisar. Där har hon möjlighet att flyga och de kan på sommaren vara "utomhus"
    Kanske ni ska skaffa en kompis till fågeln?

Svar på tråden Varför skriker vår nymfparakit!?