• Alvi

Varför skriker vår nymfparakit!?

Han skriker OFTA när barnen har somnat för kvällen - då täcker vi över honom med "sovfilten" och han tystnar. Vill han gå och lägga sig, tro!?

Ibland skriker han av ingen synbar anledning (som nu! )
    Han har mat, han har vatten, han har buren öppen, han har just suttit under filten (pga skrik) och jag har gjort två försök till att få honom till mig, men han vill tydligen bara sitta på buren och skrika!

Vad vill han!??!
    Han kan vara så mysig och sitta och vissla och "tjattra", men oftast är det bara skrik....
    Han är 12 år eller nåt sånt.

BillaLilla och LäskeLäske - mina gullenuttiga hjärtefjun!
  • Svar på tråden Varför skriker vår nymfparakit!?
  • Kamikazee

Min erfarenhet av nymfparakiter (har inte haft en själv, men en kompis hade) är att hanar skriker när de vill ha en tjej och när de har långtråkigt. Får han komma ut ur buren ofta?

Rosa Elicia 070907 kl. 22.11
  • Alvi
    Kamikazee skrev 2008-02-07 15:46:18 följande:
    Min erfarenhet av nymfparakiter (har inte haft en själv, men en kompis hade) är att hanar skriker när de vill ha en tjej och när de har långtråkigt. Får han komma ut ur buren ofta?
    Ja, den står öppen minst en gång per dag.
    Har faktiskt kollat runt på Blocket nyss efter en polare...
  • Ladycocos

Sisu! Jag glömde en sak.. Det är rätt normalt att gojjor är högljudda en stund när de vaknar och innan de lägger sig.. Det är ett kontaktrop för att kolla av vart flocken är..

Vet att det kan vara jobbigt.. Men ett tips är att försöka lära in ett nytt kontaktrop.. tex svara med att vissla några toner... Gör det till en vana.. vissla lite innan ni tar av täcket på morgonen etc...

Sen så får du inte ge upp om han inte testar ny mat första gången.. det kan ta mååååånga gånger innan nya saker accepteras.. vad det gäller grönsaker, prova både råa och tillagade...

• Alvi
    Ladycocos: Jag brukar säga godmorgon och nattinatti när jag tar av och på filten - ska jag hellre börja vissla istället?

Han har varit på blomkålen och toarullen jag har stoppat in, för de är flyttade.... ELLER så är det min dotter, jag vet inte....
    Men okej, jag är tålmodig. Bara för att jag nu ska börja vara världens bästa matte, så har han mest suttit på en pinne hela dagen...
  • Zone
    Alvi skrev 2008-02-07 20:34:25 följande:
    Ladycocos: Jag brukar säga godmorgon och nattinatti när jag tar av och på filten - ska jag hellre börja vissla istället? Han har varit på blomkålen och toarullen jag har stoppat in, för de är flyttade.... ELLER så är det min dotter, jag vet inte.... Men okej, jag är tålmodig. Bara för att jag nu ska börja vara världens bästa matte, så har han mest suttit på en pinne hela dagen...
    Du kan få låna en av mina 5 papegojor som sällskap Hon är jättesnäll, oftast och efter att du lämnat tillbaka henne (mest troligt efter 5 minuter) så kommer du älska nymfparakitens pip, för mina skriker på bästa tinnitusviss!
    Vad sägs, du kan ta alla 5 *flin*
  • Ladycocos

Skrattar väldigt igenkännande!

Jag delar mitt liv med en amazontjej... OJOJOJ vad hon kan låta när hon vill ha uppmärksamhet!! Och hon är bara en enda dunboll.. Vad har du för några?

SISU: Ville han äta något nytt till frukost?

Zone skrev 2008-02-08 08:27:30 följande:
    Du kan få låna en av mina 5 papegojor som sällskap Hon är jättesnäll, oftast och efter att du lämnat tillbaka henne (mest troligt efter 5 minuter) så kommer du älska nymfparakitens pip, för mina skriker på bästa tinnitusviss! Vad sägs, du kan ta alla 5 *flin*
  • Alvi
    Zone: Ehhm... näääe... det var ju snällt, men.... nej tack....

Ladycocos: Njääe... han har blivit väldigt lugn plötsligt... Lugn i bemärkelsen att han inte ens verkar nyfiken på grejerna jag har stoppat in....
    Nu är det paprika, men han sitter bara vid sin matskål och kikar...

Måste man skölja grönsakerna man ger honom? Varför får man inte ge avocado?
  • Ladycocos

Ja.. jag brukar skölja av lite innan jag ger grönsaker, men det beror oxå lite på vad jag ger.. Kommer det från egen trädgård så är jag nog mindre noggrann.. Coco väljer själv att inte äta skal på tex äpple och ärtor..

Lite jord på tex maskorosor bryr jag mig inte om.. När Coco är ute i trädgården så går hon själv gärna omkring i landet om mumsar lite jord.. *Urk*

Det är något i avokado som är så pass giftigt för fåglar att även en ytterst liten bit kan vara dödligt..

Kan det vara så att han är lugn för att han funderar över vad som hamnade i buren?
    Det kan ta låång tid innan de accepterar ny mat.. Jag har även en amazonkille som var vuxen när han kom till oss.. Det tog ÅR innan han valde att äta något anant än feta fröer!! Jösses vad jag trugade honom med gotter som han bara kastade låångt bort.. Sen så en dag så verkade han inse att det som Coco åt på var gott.. Och idag så mumsar även vår kille allt som serveras med otrolig aptit..

• Alvi

Hmmm.... Men han HAR varit framme och käkat gurka förut när han har fått....
    Och han var på mina vindruvor i förrgår när han var ute och spatserade på vardagsrumsbordet...

Kanske jag ska vänta tills han kommer ut ur buren, och lägga det nån annanstans?

(Fast han är ovanligt lugn!! Börjar bli orolig! Det kan väl inte vara så hemskt att han funderar över mitt ändrade beteende?! Från ointresserad och sur, till intresserad och vänlig....! )

• Zone
    Ladycocos skrev 2008-02-08 08:34:38 följande:
    Skrattar väldigt igenkännande! Jag delar mitt liv med en amazontjej... OJOJOJ vad hon kan låta när hon vill ha uppmärksamhet!! Och hon är bara en enda dunboll.. Vad har du för några? SISU: Ville han äta något nytt till frukost?
    ojojoj jag har haft en amazonkille, han hatade andra killar och ville bara vara med mig
    men nu har jag "bara" dvärgpapegojor. Senaste tricket är att två av dom går fot Och vänder när jag vänder osv. Supersöta

roseicollie, personata och fischeri
  • JessicaochMarkus

Våran nymfparakit gör exakt samma sak, han har dock ingen egen bur, utan är lös hela tiden, han vill inte vara i buren, men bor hos marsvinen som har öppna burar, vilket han verkar gilla väldigt mycket.

Han kan också skrika så, spreciellt när vår dotter somnat, som tur är så vaknar hon inte av det.

• Ladycocos

Fnissar...

Nja.. Helt ärligt så ska du nog inte undervärdera hans lilla pippihjärna.. Gojjor är grymt smarta varelser.. De har en tendens att reagera på förändringar i omgivningen/personer omkring dem..

Personligen så gillar jag att ha en fast matplats, Coco vet vart hon kan hitta käk, och jag använder en smarrig frukost som avledningsmanöver när jag går till jobbet.. Dvs när jag måste gå och hon hon hamnar i buren så serveras hennes frukost, det ger henne annat att tänka på än att jag lämnar henne..

Alvi skrev 2008-02-08 09:46:31 följande:
    (Fast han är ovanligt lugn!! Börjar bli orolig! Det kan väl inte vara så hemskt att han funderar över mitt ändrade beteende?! Från ointresserad och sur, till intresserad och vänlig....! )
  • Alvi
    Ladycocos skrev 2008-02-12 15:50:53 följande:
    Sisu: Hur har det gått??
    Njaa, joo.... asså, han är ju mer social, flyger runt fler varv per flyg än annars, och kommer mycket mer gärna till mig än annars. Visslar mer än han skriker.

Men grönsakerna och toarullarna och kartongerna jag petar in i buren rör han inte.
  • Ladycocos

Som jag sa.. Det kan ta lååång tid innan gojjor accepterar nya saker/mat..

Ibland kan det vara roligare att äta något som matte äter än att äta det ur egen skål.. Coco är TOTALT TOKIG i banan!! Men under måånga år tvärvägrade hon att äta om det inte var "min banan", dvs hon ville bara äta om jag höll i bananen

Svar på tråden Varför skriker vår nymfparakit!?