• mammelie

Varför gifter man sig?

Jag ska skriva en uppsats i skolan, en orskasanalysrende. Och min fråga är då "Varför gifter man sig?"

Jag skulle vara väldigt glad över om någon kunde hjälpa mig med sina egna åsikter, varför just du är gift. Önskar dock inge svar om varför du inte är gift, då min uppsats inte handlar om det.

tack på förhand.

• Svar på tråden Varför gifter man sig?
  • Ananaspaj

För att vi alltid sagt att : Ska vi gifta oss så ska vi gifta oss i Las Vegas...men det kan man ju inte!

MEN jo, vi smet och gjorde det, fan vad kul! ( Hängde mest på bröllopstorget då, som Viva Las Vegas!!)

• mludvigs

Självklart för att man älskar varandra men det kan man ju visa på andra sätt så jag tror det största 'orsaken' är det utökade tryggheten om något skulle hända en - resten i familjen får då helt andra rättigheter än om man bara är sambo.

• taksi

För det juridiska/ekonomiska, och så festen - finns inget roligare än bröllopsfester!

• mami2b

jag gifter mig snart för att jag är väldigt troende (kristen). vill ha ett vackert kyrkobröllop UTAN gäster. är inte ute efter bröllopet. är ute efter äktenskapet. vill inte ha barn innan jag är gift. tycker dessutom att det är en oerhörd trygghet för hela familjen om mamman p oappan är gifta. är som sagt väldigt traditionell!:)

• Omorfia

Att gifta sig är för mig en romantisk grej.

Äktenskapet däremot är det juridiska som ser till att mina barn inte kan kräva halva huset om min man skulle dö, att min man automatiskt får vårdnaden om barnet om jag skulle dö vid förlossningen, att vi ärver varandra helt och hållet (man kan inte testamentera bort arvingars laglotter) tex.

Jag personligen är lite skadad eftersom jag varit med om worst-case-scenarios tidigare i mitt liv och inte vågar tro att allt alltid går "bra". Så jag är kanske lite extrem i mitt planera-för-det-värsta-tänk. Min man och jag hade tänkt att gifta oss till sommaren oavsett, men iom att vi lyckade bli med barn snabbt så var det jag som propsade på att vi skulle gifta oss innan barnet kom ut. Min man hade inte samma farhågor men var trevlig nog att inte bortse från mina så vi gifte oss när jag var i v.28.

• Zagan

Jag har inte alls lust att gifta mig. Ser inte att jag behöver bevisa min kärlek på det sättet och jag är inte kristen eller har någon annan tro.

Men för att få göra en närståendeadoption måste man vara gift/ ha ingått partnerskap. Såom vi får barn på det sätt vi vill (med "bidrag" från en vän) kommer vi vara tvugna att ingå partnerskap för att min flickvän ska få adoptera barnet jag föder.

• Zagan

Däremot går det inte att på något sätt säkra att hon ska få vårdnaden om jag dör under förlossningen.

• SaramedM
    Zagan skrev 2008-03-10 13:28:34 följande:
    Däremot går det inte att på något sätt säkra att hon ska få vårdnaden om jag dör under förlossningen.
    Inte om ni inte är gifta nej
  • Zagan

Inte om vi är gifta heller. Eller har ingått partnerskap, vilket är vad vi idag har tillgång till. Eftersom vi inte kommer inseminera på klinik (för att vi vill veta vem som är biologisk pappa) blir hon inte automatiskt förälder, även om hon är min fru.

SaramedM skrev 2008-03-10 13:30:51 följande:
    Inte om ni inte är gifta nej
  • SaramedM
    Zagan skrev 2008-03-10 13:32:58 följande:
    Inte om vi är gifta heller. Eller har ingått partnerskap, vilket är vad vi idag har tillgång till. Eftersom vi inte kommer inseminera på klinik (för att vi vill veta vem som är biologisk pappa) blir hon inte automatiskt förälder, även om hon är min fru.
    Nej förlåt, jag läste för snabbt
    Nej det vet jag att det är så eftersom barnet har två biologiska föräldrar
Svar på tråden Varför gifter man sig?