Inlägg från: Metropolis Diana |Visa alla inlägg
  • Metropolis Diana

Vi som väntar andra barnet i maj?!

Fia sthlm:

Här är alla tabellerna, du kan läsa också om vilken kolumn du ska kolla i sen. När man jobbar ska man läsa i kolumn 1 och som föräldraledig eller arbetslös kollar man i kolumn 5.

www.skatteverket.se/skatter/skattetabeller/07/preliminar/main.4.3dfca4f410f4fc63c8680003961.html

Exempel hur du läser av tabellen:

Tabell 32
    Du jobbar och tjänar innan skatt 15 000:-

Då ska du enligt tabellen betala 3590:- i skatt

Tjänar du samma som föräldraledig så skulle du betala 4152:- i skatt.

För att räkna ut hur många procent du då betalar skatt gör du såhär: skatten/bruttolönen

Om du jobbar: 3590/15000= 0,239 vilket är 23,9 %
    Föräldraledig: 4152/15000= 0,277 vilket är 27,7%

Hoppas du förstod min förklaring :D

• Metropolis Diana

Mitt fostervatten luktade sperma så det stod härliga till!!! :D

• Metropolis Diana
    Svar på #635
    meh skrev 2008-04-16 17:28:12 följande:
    .En kompis som fick sitt andra barn i söndags, sa att eftervärkarna tydligen är 10 ggr värre den här gången än förra, så man får kanske ladda med rejält med alevdon.
    Jag kan ju då upplysa er om att det är fruktansvärt sant! Har lika ont timmavis som precis innan krystvärkarna kommer. Dvs täta värkar som gör ont så att man nästan tror man ska svimma.

Ungefär en gång per dygn har jag nu haft värkar som hållt i sig i två timmar.

De varnade mig på BB att eftervärkarna skulle vara jobbiga... Alvedon hjälper inte. Inatt stod jag i duschen, satte mig ner tillslut o somnade med strålen mot magen.... vaknade till av att varmvattnet tog slut. Det hjälpte dock mot värken...

Så håll i er... det tar inte slut vid förlossningen ;)
  • Metropolis Diana

Hehe, tänk positivt tjejer!! Katja är nu 12 dagar och jag ser ut som vanligt igen och mår bra. Båda barnen är dock förkylda samt har ögoninfektion... mindre kul :(

Men tänk så fort det går när väl bebisen är ute o man får snusa dem i håret!! Då är graviditeten ett minne blott...

Jag läser här varje dag för att se hur det går för er!!

Kram på er!

• Metropolis Diana

Jag vägde 56 innan jag blev med Katja, gick upp till 67-68kg tror jag. O nu väger jag 55kg. men min idealvikt e 50kg, det vägde jag innnan jag blev gravid med Moa.

Men ja e nöjd med 55kg, tuttarna är ju lite större än förr o den här rumpan får man väl dras med... men nåt kilo till kan jag gott få gå ner. Vill inte ha den magen jag har nu.

• Metropolis Diana
    Svar på #810

Axels mamma skrev 2008-04-27 16:18:36 följande:
    Hemma från BB med en liten Annie, kom i Onsdags 18 dagar innan BF. Det var verkligen en överraskning ca 6-7 timmar från första värken tills hon var ute.
    GRATTIS! Vad fin hon är, ett stort Grattis igen!
  • Metropolis Diana

Katja föddes i vecka 36+6, så hon var ju för tidigt född. Jag ville hem efter 6h efter förlossningen men fick inte eftersom hon var född i vecka 36 och inte 37....!! Tyckte de var jättelöjliga men sa inget. Man vill ju sitt barns bästa och litar på doktorerna.
    Men hon vägde ju faktiskt 3348gram och det är ju som en fullgången flicka nästan.

Men nånstans måste de ju dra en gräns...

Lyckospark på er alla som går o väntar på bebisens utkomst!

• Metropolis Diana

fia sthlm: Vi fick åka hem efter en dag. Jag ville ju hem efter sex timmar helst.Men de ville ha koll på henne eftersom hon var tidigt född. Den där med extra kollen som de ville ha på Katja tyckte jag var lite skrattretande. Inte en enda gång kom de in o kollade henne extra. Det var ju jag som fick ta ansvaret över att ha koll på ifall hon mådde bra eller inte, det kunde jag väl lika gärna gjort hemma.... suck Men det är ju bra att ha läkarna nära till hands om ifall att ni vet...

• Metropolis Diana

Jag fick bristningar med Moa under graviditeten undertill på brösten. Denna gången fick jag inte det men däremot på magen mitt på....

Bristningarna under brösten syns knappt längre :)
    Så den på magen försvinner väl med sen hoppas jag!

• Metropolis Diana

Moa(17mån) sover i sin spjälsäng i vårat rum en bit bort från vår säng. Hon vaknar nästan alltid framåt morgonen och vill till vår säng.

Nu med katja i sängen så var jag orolig över huruvida Moa skulle rulla över henne eller inte.

Men det går jättebra! Pappsen sover alltid emellan eller så gör jag det. Har jag bebisen ytterst så viker jag under täcket under madrassen så kan hon inte ramla ut. Moa överlever ett fall från sängen, hon ramlar på hunden isåfall... (mjukt) så hon brukar få ligga ytterst hela tiden eftersom jag vill ha Katja innerst o mig ytterst helst.

På morgonen om Moa vaknar före mig i sängen så kryper hon gärna bort till mig för att väcka mig (pappsen e omöjlig för henne o väcka) och varje gång hon e påväg till mig så vaknar jag direkt och skyddar Katja, Moa undviker ju henne men kan inte alltid undvika att trampa på någon av hennes händer eller fötter. Katja sover stenhårt trots allt som händer runt omkring!

Bruden 1: Prova er fram...

• Metropolis Diana

MyDream: STORT Grattis!! Vad skönt att allt gick bra för er, roligt med ett datum som alla kan minnas :D

• Metropolis Diana

MyDream:
    Drömförlossning verkligen! Jag kände också efteråt att det inte kändes som att jag fött barn, var för pigg och hade inte ont alls. Förutom alla sammandragningarna då.

Hoppas du slipper få så hemska sådanna...

Kram!

• Metropolis Diana

MyDream: Ja det vore nåt med en tråd :D

Men vi kan ju vara kvar här lite allihopa tills alla fått. Sen kan vi starta en tråd att följas åt den första tiden ihop.

Blir så trött på alla sjukdomar... hann knappt bli frisk från min första förkylning och så fick jag en till nu!

Och Moa o Katja dras med den envisa ögoninfektionen än... O Katja stackaren är jättesnuvig och hostig. man hör att hon har slem i lungorna och hon orkar inte få upp det. BVC sa att det tar tid för så små barn att bli kvitt sin hosta... snyft, det är så synd om henne!

Funderar nästan på att dra Moa ur förskolan för att slippa få alla sjukdomar. Det har gått vattenkoppor länge nu på dagiset och det vill jag inte ha på katja! Inte på Moa heller förstås men det hör ju till att få det som liten, men inte så liten som Katja är....

Tycker synd om mig och mina flickor... snyft!

• Metropolis Diana

Meh: Jag ska ringa bvc/vårdc. imorrn o se om de vill lyssna på henne. Måste ändå be dom skriva ut mera ögondroppar. Det är så synd om henne men nu börjar hon iallafall få upp lite slem.

• Metropolis Diana

Sissi82: GRATTIS! Hoppas allt gick bra för er men det antar jag eftersom ni är hemma redan. :D

Svar på tråden Vi som väntar andra barnet i maj?!