Inlägg från: Redbit |Visa alla inlägg
  • Redbit

Induktions eller glaskeramikhäll??

Inget snack, får du välja ska du ta induktion. Det är värt extrakostnaden!

När (om) du byter kastruller för att få magnetiska (kolla om en kylskåpsmagnet fastnar under de du har, gör den det funkar kastrullen på induktion), så undvik t ex IKEAs billigaste kastruller. De är för tunna i godset och vibrerar gärna med ett högt ljud på hällen! Skaffa rejäla litet tyngre kastruller istället - kan kosta litet men är också värt det.

• Redbit

Högt, tjutande... ibland på gränsen till hörbarhet, men väldigt obehagligt om man råkar ut för det!

• Redbit

Joonas: Jag antar att det blir någon typ av resonans av de magnetiska fälten som väl svänger hit och dit växelvis (nu teoretiserar jag, den som vet mer får gärna rätta mig) och skapar värmen i botten av kastrullen. Jag har märkt att om man fyller en sådan kastrull mer så den blir tyngre så minskar ljudet.

OBS: Bara för att det handlar om magnetism så blir det inga farliga strålningsfält runt en induktionshäll! För den som vill går det att googla, jag har för mig att det bl a finns en rapport från Statens Strålskyddsinstitut som gjort noggranna mätningar.

• Redbit

Gorban: jag rekommenderar IKEAs hällskydd! Rostfritt, helt anpassningsbart i bredd så det passar nästan alla hällar, sticks in under hällen på sidorna och är t o m uppfällbart så det är lätt att torka hällen ren. Det kostar dessutom bara 149 kr!!! Vitvaruaffären här skulle ha "minst 800, men jag måste kolla upp det".

• Redbit

Hemulia, det kan vara fläkten i hällen du hör - den är alltid på och är inget irriterande ljud i sig. I så fall finns det definitivt ljusare (högre) frekvenser.

• Redbit

Vi har en Hackman-stekpanna som jag tror heter Matador med mycket bra beläggning. Rätt dyr men kanonfin!

Svar på tråden Induktions eller glaskeramikhäll??