• Piff och Puff

Induktions eller glaskeramikhäll??

Hej,

Vi har haft en vattenskada i vår lägenhet och måste nu köpa nytt kök. (Hemskt synd om mig eller hur

Väljer mellan induktionshäll och glaskeramikhäll. Är det någon som har någon erfarenhet av en induktionshäll. Är det värt pengarna?

• Svar på tråden Induktions eller glaskeramikhäll??
  • killenkott

Jag säger bara-INDUKTION!!

Det går såå grymt fort på min.Den ÄR enligt mig värd pengarna!
    Ska flytta från vårt fina renoverade kök snart,men jag eller snarare vi kommer att köpa ny induktions häll och ja nytt kök till nya huset med .

• Capella

Hittade en induktionsspis på rea med varmluftsugn för 6000 kr- billligt eller hur? (Gorenje) och måste säga att den är mycket bättre än min förra glaskeramikhäll. Trots att jag använt den i flera månader har inget någonsin bränts fast på den som det ofta gjorde på glaskeramikhällen, eftersom inte själva plattan blir särskilt varm och framför allt kokar maten upp jättesnabbt (handlar om mindre än en minut för tex en liter vatten), väldigt behändigt tycker jag.

• sommar2001

Induktionshällarna är så mycket snabbare, energisnålare, lättare att göra rena då de inte blir lika varma och det inte bränner fast på samma sätt.

Måste du byta någon kastrull så är väl det bara bra =)

Ljudet kan bara lite störande i början men sen vänjer man sig..

• Redbit

Inget snack, får du välja ska du ta induktion. Det är värt extrakostnaden!

När (om) du byter kastruller för att få magnetiska (kolla om en kylskåpsmagnet fastnar under de du har, gör den det funkar kastrullen på induktion), så undvik t ex IKEAs billigaste kastruller. De är för tunna i godset och vibrerar gärna med ett högt ljud på hällen! Skaffa rejäla litet tyngre kastruller istället - kan kosta litet men är också värt det.

• Joonas

Vilket ljud?

Livet behöver inte vara perfekt för att vara underbart!
  • Redbit

Högt, tjutande... ibland på gränsen till hörbarhet, men väldigt obehagligt om man råkar ut för det!

• Joonas
    Redbit skrev 2008-02-08 10:25:39 följande:
    Högt, tjutande... ibland på gränsen till hörbarhet, men väldigt obehagligt om man råkar ut för det!
    Men hur uppstår det och varför?
    Livet behöver inte vara perfekt för att vara underbart!
  • ÄngelBängel
    Redbit skrev 2008-02-08 10:25:39 följande:
    Vår förra häll lät så men om man då slog av plattan ett ögonblick och slog på den igen så var den tyst. Fläkten låter en del men det gör den väl på vanlig häll också?

Vi satte in induktionshäll i vårt förra kök och nu när vi flyttat var det inte ens diskussion om vi skulle köpa en induktion eller keramikhäll. Frågan var bara vilket märkes induktion.

Det går lika snabbt att koka upp som i vattenkokare. Du reglerar temperaturen exakt och snabbt. Man hittar alltid ett läge där det är lagom varmt. Nästan som gasspis men utan tuber och explosionsrisk
  • Redbit

Joonas: Jag antar att det blir någon typ av resonans av de magnetiska fälten som väl svänger hit och dit växelvis (nu teoretiserar jag, den som vet mer får gärna rätta mig) och skapar värmen i botten av kastrullen. Jag har märkt att om man fyller en sådan kastrull mer så den blir tyngre så minskar ljudet.

OBS: Bara för att det handlar om magnetism så blir det inga farliga strålningsfält runt en induktionshäll! För den som vill går det att googla, jag har för mig att det bl a finns en rapport från Statens Strålskyddsinstitut som gjort noggranna mätningar.

Svar på tråden Induktions eller glaskeramikhäll??