• Piff och Puff

Induktions eller glaskeramikhäll??

Hej,

Vi har haft en vattenskada i vår lägenhet och måste nu köpa nytt kök. (Hemskt synd om mig eller hur

Väljer mellan induktionshäll och glaskeramikhäll. Är det någon som har någon erfarenhet av en induktionshäll. Är det värt pengarna?

• Svar på tråden Induktions eller glaskeramikhäll??
  • UFS

När vi köpte ny häll så köpte vi en med 2 induktions- och 2 glaskeramikplattor. Detta pga att nästan INGEN av våra kokkärl klarade induktion. Och vi hade inte riktigt råda att köpa nya kastruller och stekpannor rakt över.

Fördelen som jag märkt med detta är att vissa saker (som man vill ha eftervärme till t.ex.) är bra att laga på vanliga plattorna medan vi lagar det mesta på induktionsplattorna.

Ett litet tips bara.

• Gorban

Vi byggde hus 2004 och satte in en vanlig keramikhäll. Jag ångrar det och skulle mycket heller vilja ha en induktionshäll. Två skäl egentligen. Dels är det barnsäkrare då barnen börjar sträcka sig upp mot hällen och fingra. Det finns inte många bra skydd till hällar. Dessutom vill jag åt den snabba gasspisliknande uppvärmningen.

• Redbit

Gorban: jag rekommenderar IKEAs hällskydd! Rostfritt, helt anpassningsbart i bredd så det passar nästan alla hällar, sticks in under hällen på sidorna och är t o m uppfällbart så det är lätt att torka hällen ren. Det kostar dessutom bara 149 kr!!! Vitvaruaffären här skulle ha "minst 800, men jag måste kolla upp det".

• Piggley Wink

Är det nån som har koll på om olika märken/modeller låter olika mycket? Läste den där rapporten från strålskyddsinst. för ett tag sen och började fundera på hur hundarna skulle reagera. Vågorna ska ju enl den ligga strax över vad vi hör men hundarna hör ju högre frekvenser än vi???

• Hemulia

Induktion är uuunderbart. Går att koka upp vatten på mindre än en minut, supersmidigt.
    Inte massa fastbränd mat heller.

• Hemulia

Jag hör surrande från våran häll när den drar på i början, men jag tycker inte det är störande på något sätt.
    Menar ni att det finns ännu ljusare frekvenser från hällen?

• Redbit

Hemulia, det kan vara fläkten i hällen du hör - den är alltid på och är inget irriterande ljud i sig. I så fall finns det definitivt ljusare (högre) frekvenser.

• Hemulia

Det ljudet jag menar kommer när vattnet kokar upp, alltså när man sätter på "Booster"-funktionen.
    Det låter liksom under tiden som det "surrar" i vattnet i kastrullen. Kanske är fläkten, men jag har alltid trott att det har med överföringen att göra.

På tal om hundar och induktion så har min vovve aldrig reagerat på något ljud från hällen.

• Piff och Puff

Wow, verkar som alla är nöjda med sin induktions häll. Något särskilt märke som ni kan rekommendera. Jag har tittat på Gorenje som verkar ha bra priser.

Har inte riktigt förstått vad det är för kastruller jag måste köpa. Verkar inte som några av mina är magnetiska. Måste med andra ord köpa nya. Är dessa exrta dyra eller?

• sommar2001
    Svar på #6
    Syftar på ljudet som uppkommer när man använder boosterfunktionen.
    Eftersom zonen tar effekt från en annan så blir "resonansljudet" högre.

Hur högt det låter varierar mellan olika kärl. Vet att Electrolux rekkomenderar att man ska använda Ikeas kastruller ur en serie som heter 365.
  • ÄngelBängel

Piff och Puff skrev 2008-02-08 19:40:50 följande:

Wow, verkar som alla är nöjda med sin induktions häll. Något särskilt märke som ni kan rekommendera. Jag har tittat på Gorenje som verkar ha bra priser.Har inte riktigt förstått vad det är för kastruller jag måste köpa. Verkar inte som några av mina är magnetiska. Måste med andra ord köpa nya. Är dessa exrta dyra eller?
    De flesta vanliga kastruller fungerar nu på induktion, kolla under så finns det markering eller ta med en magnet i fickan. Det som kan vara svårt är att hitta en släpp-lätt belagd stekpanna men de finns. Gjutjärn är helt suveränt
  • Redbit

Vi har en Hackman-stekpanna som jag tror heter Matador med mycket bra beläggning. Rätt dyr men kanonfin!

• yakumo

Köp induktion!
    Drar mindre el (ingen spillvärme, all energi går åt att värma stekpannan)
    Det finns underhållsvärme
    Värmer upp en liter vatten lika snabbt som en vattenkokare
    När du stänger av plattan slutar det att koka efter ca 2sekunder

Ända nakdelen är att du inte kan använda dina giftiga alluminiumskatruller.

Nästan alla ikeas kastruller/stekpannor klarar induktion.

Köp inte en häll med både induktion och vanlig. Du kommer inte att vilja använda de vanliga för dom är så kassa.

• ÄngelBängel
    UFS skrev 2008-02-08 13:18:50 följande:
    När vi köpte ny häll så köpte vi en med 2 induktions- och 2 glaskeramikplattor. Detta pga att nästan INGEN av våra kokkärl klarade induktion. Och vi hade inte riktigt råda att köpa nya kastruller och stekpannor rakt över. Fördelen som jag märkt med detta är att vissa saker (som man vill ha eftervärme till t.ex.) är bra att laga på vanliga plattorna medan vi lagar det mesta på induktionsplattorna. Ett litet tips bara.
    Vi hade ett läge under 1 som hette u (underhållsvärme) som fungerade bra för att hålla något varmt i väntan på något annat.
  • Piggley Wink

Miele och Borsch hällar behöver man inte ha nån extra ventilering under, alla andra måste man se till att luften kan röra sig i skåpet/lådan under fick jag lära mig idag i affären...

• tessan8micke

Induktion är super! Jag ville inte ha det men min sambo övertalade mig och det var tur!
    Det bli varmt jättesnabbt, men man kan sänka värmen lika snabbt om man behöver.
    Vår dotter kan inte bränna sig (risken är iaf inte lika stor) eller råka sätta på en platta.
    Mat bränner inte fast.

Svar på tråden Induktions eller glaskeramikhäll??