• Sessans

---> Silverfiskar

Jag och min sambo har precis flyttat och i vårt nya boende har vi drabbats av silverfiskar i köket. Jag kan acceptera de hemska och äckliga odjuren i badrummet (det är ju ändå fuktigt där), men INTE i köket! De har funnits på diskbänken, men igår kväll fann jag även flertalet på golvet och 2 st i porslinsskålar i köksskåpet! Där gick gränsen!!

Jag har ringt Anticimex som skulle skicka hem 3 st dosor som jag skulle ställa ut i köket, MEN de kommer inte förrän på måndag.

Är det någon av Er som har tips på hur man motar bort odjuren? Jag har läst att man kan strö bikarbonat runt alla lister i köket, vilket jag köpt hem, dock inte provat än. Något som provat det? Jag tömmer även kokande vatten i slasken ca 3 ggr per dag, någon som kanske har något mer tips?

• Svar på tråden ---> Silverfiskar
  • nassepånken

skaffa en tam myrslok, det borde fungera

• giz

myrslok ska beställas.....undrar om dom har sånna på djuraffärerna....
    kan man få dom rumsrena tro

• mammutten81

hAHAHHA, Myrslok!! hihhiih, undrar om de kan ta dammet samtidigt!

• Luna73

Verkar vara vanligt just när man är nyinfyttad. Vi har samma problem, men det har blivit bättre.
    Läste att de lever på bland annat papper, så då är det ju inte så konstigt att de blir så många med alla flyttkartonger. Tydligen har det inget med avloppen att göra, utan de råkar bara finnas i ex badkaret, för att de letar efter mat där, typ hudflager eller liknande.
    Äckligt hur som helst. Nu har vi fått bort mycket av flyttlåderna och vi ser inte till lika många silverfiskar. Fick säkert med oss några från gamla boendet, eftersom det var några riktigt stora jäklar och lådorna hade stått i källarförådet ganska länge.

• mammutten81

Silverfiskar kommer fram under natten nr det är mörkt och tyst..usch!

• giz

ahaaaaaa kanse ska inköpa bygglampor och bergssprängare..... hmmm

• Åsa

På sikt kan du få bort dem genom att svälta ut dem, men så effektivt som gift är det naturligtvis inte. Hällt kokande vatten i slasken hade du ju redan gjort. Torka ur skåpen. Torka upp spill direkt. Ha gryn m m i brukar i stället för påsar och kartonger.
    Jag får upp dem i lägenheten då och då fast oftast till badrummet. Brukar grymt mosa dem när jag ser dem.

Saxar från Anticimex hemsida:
    "I våra badrum är födan tämligen skral. Här lever de av tvålrester och smuts i kakelfogar. Silverfiskar i kök får däremot tillgång till ett dukat bord och är bara miljön tillräckligt fuktig så kan de massförökas här.

• MetalNea

De försvinner ju ofta in i springor lite varstans. Jag har fått bort dom genom att spreja t ex ajax eller annat rengöringsmedel där jag ser att dom försvinner in...
    Kanske kan vara värt ett försök?

• Spixie

Är silverfiskar ungefär detsamma som PÄLSÄNGRAR? När vi flyttade hit till våran lägenhet för några månader sedan fick vi syn på ett par larver som jag slog upp på Anticimex hemsida om att det var pälsängrar.

De finns ibland bland vår smutstvätt och under listen kryper de in i sovrummet. De är så äckkliga och jag vet inte hur jag skall få bort dom....

• mammutten81

Nä, pälsängrar lever på fibrer från tyg oftast.
    Men usch alltså, vad äckliga djur det finns

• Åsa

pälsängrar är mycket värre. De äter ju hål i kläderna. Silverfiskar är bara äckliga att ha inomhus.

• Sessans

Många som har problem med dom. Idag har vi täppt till glipan som var mellan diskbänk och kakel med silikon, hyresvärden har även varit här och tömt slasken som luktade enormt illa när vi flyttade in hit. Jag tvivlar på att odjuren följde med från förra lägenheten, där såg jag nog inte en enda under de 1½ åren som vi bodde där.

• Sessans

Ska tilläggas också att skåpen är urtvättade, tom med ytdesinfektion Önskar man kunde sprita ihjäl dom

• narie24

Usch ja jag hatar dem!! Har spenderat många kvällar med att spreja doftsprej på dem när de kryper längs kanterna i badrummet. >Bläääää!
    Jag har väl mosat en trettio stycken genom åren. Men har aldrig haft silverfiskar någon annanstans än i badrummet... Jo! Förresten! Äckelvarning! Vi hade en i soffan en gång!! Det var en varm och fuktig sommar då soffan av någon anledning blivit blöt. Fyyyyy säger jag bara! Nu har jag flyttat och har inte sett en enda! Jag håller tummarna!

Svar på tråden ---> Silverfiskar