• Miiikaaa

    Katten sitter och stirrar på mig!

    min ena katt sitter ganska en ganska bra bit ifrån mig och stirrar på mig oavbrutet, riktigt länge. och reagerar inte när man ropar på henne, sitter verkligen och stirrar och ser nästan elak ut, och det är bara med mig hon gör såhär. Mig tycker hon inte riktigt om av någon konstig anledning, utan det är sambon som hon har som favorit, men det känns inte som en problem, utan det är just det där stirrandet som kan gå mig på nerverna ibland, det är nästan som att hon försöker psyka mig. haha!
    och när jag sätter mig likadant och kollar på henne så händer ingenting! :)
    Varför gör hon så? är det någon som vet?


    (¯`°?.¸ är det våran tur nu ?
  • Svar på tråden Katten sitter och stirrar på mig!
  • MissMio





    E bara tvungen att lägga till denna länken på Youtub!!
    Den är bara _såååå_ skön alltså!!!

    Kolla in den och se om det är Er katt som är med?!?!?

  • iii

    Hittade detta om stirrande katter på agria www.agria.se/agria/index.nsf/LinkFrameSet&url=www.agria.se/agria/text.nsf/id/4299

    "Varför stirrar katten?
    Att stirra är en aggressiv handling. En stirrande katt är säker på sig själv. Rivaler brukar lösa en konflikt genom att stirra ut varandra. I kattens ögon är även en stirrande människa ett hot. Stirra därför inte på en katt utan se på den med halvslutna ögon och blinka då och då. Detta kommer katten att känna sig lugn och avslappnad."

  • Birgitta2
    vackrastarflow skrev 2008-02-08 11:25:09 följande:
    och när du stirrar ut henne är det en kamp, inte något vänligt.
    Det stämmer. Stirrande är en utmaning. Och stirrar du tillbaka visar du att du inte är vänligt sinnad. Blinka snällt. Gör det ofta, sakta. (Snart kommer du märka att du även sitter och blinkar mot folk du tycker om... min dotter säger: "morsan, jag är INTE en katt!")
  • vackrastarflow
    Birgitta2 skrev 2008-02-08 11:48:40 följande:
    Det stämmer. Stirrande är en utmaning. Och stirrar du tillbaka visar du att du inte är vänligt sinnad. Blinka snällt. Gör det ofta, sakta. (Snart kommer du märka att du även sitter och blinkar mot folk du tycker om... min dotter säger: "morsan, jag är INTE en katt!")
    haha ja min hund fattade noll
  • Miiikaaa
    Birgitta2 skrev 2008-02-08 11:48:40 följande:
    Det stämmer. Stirrande är en utmaning. Och stirrar du tillbaka visar du att du inte är vänligt sinnad. Blinka snällt. Gör det ofta, sakta. (Snart kommer du märka att du även sitter och blinkar mot folk du tycker om... min dotter säger: "morsan, jag är INTE en katt!")
    jaa det har jag också läst nu på olika sidor, men varför börjar hon stirra på mig?
    är det att hon är arg på mig för något då?
    (¯`°?.¸ är det våran tur nu ?
  • Miiikaaa
    blipblop skrev 2008-02-08 11:20:32 följande:
    Hur är hon när sambon är med?När jag och min sambo skojbråkade förut så sprang min kisse alltid fram och bet honom lätt men som en tydlig markering i benet eller armen. Gosar hon aldrig med dig, inte ens om han är med?
    hon gosar nästan aldrig med mig, kan hända 1 gång på 1000 om hon ska ska ha sitt p-piller och sambon inte finns i närheten eller är på jobbet, annars  går hon knappt i närheten av mig.
    (¯`°?.¸ är det våran tur nu ?
  • Birgitta2
    ÄntligenÄrDuHär skrev 2008-02-08 11:52:40 följande:
    jaa det har jag också läst nu på olika sidor, men varför börjar hon stirra på mig?är det att hon är arg på mig för något då?
    Det är möjligt att hon antingen utmanar dig eller testar dig. Och du skall inte svara med samma mynt. Försök vara vänlig, hela tiden, så kanske hon slutar och kommer ty sig till dig.
  • Miiikaaa
    Birgitta2 skrev 2008-02-08 11:54:57 följande:
    Det är möjligt att hon antingen utmanar dig eller testar dig. Och du skall inte svara med samma mynt. Försök vara vänlig, hela tiden, så kanske hon slutar och kommer ty sig till dig.
    jaaa, jag får ta och försöka med det. för det är ju lite irriterande när hon håller på sådär.
    (¯`°?.¸ är det våran tur nu ?
  • pyretina

    Där lärde jag mig något nytt , ska testa med att blinka mot honom.. Visste inte att de ansågs som ett hot att stirra.. Är de enda som funkat på våran katt.. Men han är lite annorlunda iof.. *s* Nu vill han då kela väldigt ofta OM sonen inte är i närheten eftersom han är lite rädd för honom...

  • vackrastarflow
    ÄntligenÄrDuHär skrev 2008-02-08 11:55:58 följande:
    www.katter.nu/katter/beteende/beteende1.htmmen som dom skriver här på pungt 4 :För katter är det en aggressiv handling att stirra. det måste väl betyda att det är något som hon har emot mig?eftersom dom inte tycker att man är vänlig när jag stirrar tillbaka på dom?
    jo det har kanske varit något från början, och nu har du gett tillbaka på samma sätt vilket säkerligen inte förbättrat situationen. stirra nu inte tillbaka utan titta snällt, ge henne gottis och sådant för att försöka få över henne på din sida
  • vackrastarflow
    pyretina skrev 2008-02-08 11:57:44 följande:
    Där lärde jag mig något nytt , ska testa med att blinka mot honom.. Visste inte att de ansågs som ett hot att stirra.. Är de enda som funkat på våran katt.. Men han är lite annorlunda iof.. *s* Nu vill han då kela väldigt ofta OM sonen inte är i närheten eftersom han är lite rädd för honom...
    jag visste inte heller men fick veta precis innan jag tog hem Smilla och det var på det viset vi kom varandra nära väldigt fort, och nu pratar vi väldigt ofta med ögonen.
  • Birgitta2

    Jag har märkt att mina katter reagerar väldigt positivt när jag jollrar och småpratar med dem. Och då tittar jag på dem, blinkar vänligt och då åker svansen upp direkt. Nu är ju mina kissar vänligt sinnade mot mig, så du får nog jobba lite på ditt beteende för att få över katten på din sida.

  • ÄngelBängel

    Min katt stirrar på oss om hon tycker att det är dags att äta eller gå ut, stora ögon och ett argt mjao om man går förbi matskålen utan att ge henne något. Om vi slutar klia henne och hennes buffar inte sätter igång handen heller så försöker hon också hypnotisera oss med sitt stirrande.

    Får väl testa att kisa...

  • supersickan

    Jag måste få säga ett halvt ord här : ) ! Jo när min svärmor var på besök hos oss, jag har tre katter, hon gillar inte det riktigt och gnäller narturligtvis om det ena o det andra. Men nu till saken, jo när hon låg i vår soffa o vilade , då låg alla mina katter och stirrade på henne. Alla tre på rad. Hon kännde sig lite besvärad faktiskt. Lite kul med samtidigt.

Svar på tråden Katten sitter och stirrar på mig!