• Anonym

rädd för att bo kvar i malmö

Hej, jag är 18 år.. har bott i malmö i 12 år.. Har ALLTID kännt mig trygg här i min egen stad.. Men nu vill jag inte ens gå ute när det är ljust.. självklart gör jag ju det men jag känner mig inte trygg..Skåne överhuvudtaget, jag har alltid kännt så fort jag varit i någon annan stad, sthlm, göteborg, kalmar osv.. Alltid när jag kommit tillbaka till malmö så har jag kännt aaah äääntligen hemma! Nu känner jag också "aaah äntligen hemma" Men.... Jag känner en oroa hela tiden när jag går ute.. Folk blir skjutna från höger till vänster och allting bara är helt fel.. Jag har varit med i utelivet sedan jag var 15 då jag festade med dom som var äldre och det var aldrig så då.. nu är det heeela tiden bränder, skottlosningar, kids som går runt med kniv, ALLTING. Jag kan nämna det mesta och allting händer här.. När min bästa vän blev brutalt ihjälhuggen i sin egen lägenhet av sin nya flickväns ex så började jag undra om denna staden verkligen är frisk? Om alla i denna j*vla staden har fått någon sjukdom som gör att dom blir helt sstörda i huvudet? FÖRLÅT allihopa men jag e jävligt upprörd och jag fattar de inte.. staden som jag har känt mig trygg i i 12 år har förvandlat mig till en osäker och rädd tjej.. vad ska man göra? jag har precis fått nytt jobb jag tänker jobba spara pengar sen drar jag.. helst så långt bort ifrån sverige som möjligt......... ville bara skriva av mig..e så jävla trött på denna staden... tack och hej!

• Svar på tråden rädd för att bo kvar i malmö
  • Anonym (Ja.)

Håller med dig!
    Det verkar som om denna kommun inte vet att man inte kan ta emot fler människor förrens man kan sätta in hjälprogram för de som mår dåligt och begår brott i ren frustration.
    Malmö drunknar i alla kulturer som svämmar in via "flyktingar" och det skapar motsättningar.
    För INGEN kan väl undgå att se att de flesta brott begås av invandrare?
    Och i Malmö är det nästan ovanligt att se en svensk nu för tiden...

• illern i mitt liv

Tyvärr e de inte bara i malmö de bor utlänningar , de existerar överallt idag o tittar man på efterlyst så begås de flesta brott av just sånna människor.

Tack vare alla utlänningar så har de blitt mer o mer brott i sverige o man går inte säker längre.

Vet inte vad jag ska råda dig egentligen ts men jag förstår din rädsla , tänk på att ALLTID ha nån me dig när du går ut , dag som natt. De var i alla fall vad Leif GW sa när de diskuterades .

Detta e dock inga påhopp men de e tyvärr sanning.

• Anonym

vet att det inte är påhopp osv.. min pojkvän är utlänning och har han också hållit på med skit men inte nu, hade aldrig varit med honom annars.. jag vet att de e mycket kulturkrockar här..och på fler ställem ja, men malmö känns som om det är vvärre än det mesta.. på en helg blir en tjej nerputtad från sin balkong av sina egna släktingar och dagen innan blev en kille skjuten i bröst och skalle.. detta är inget samhälle man vill leva i =( men jag har funderat på gbg faktiskt.. gillar de!

• Anonym (Malmötjej)

Folk blir väl inte skjutna till höger och vänster heller. Det är ju i vissa kretsar som folk skjuts. Jag bor i Malmö med familj och stormtrivs. Vill egentligen aldrig flytta härifrån. Jag bor i ett sjysst område och känner att jag kan gå ut i Malmö själv, jag cyklar hem från krogen mitt i natten och går självklart ut ensam med mitt barn båda på dagen och på kvällen.

• Anonym

Anonym (Malmötjej) skrev 2008-02-10 14:00:35 följande:

Folk blir väl inte skjutna till höger och vänster heller. Det är ju i vissa kretsar som folk skjuts. Jag bor i Malmö med familj och stormtrivs. Vill egentligen aldrig flytta härifrån. Jag bor i ett sjysst område och känner att jag kan gå ut i Malmö själv, jag cyklar hem från krogen mitt i natten och går självklart ut ensam med mitt barn båda på dagen och på kvällen.
    och hur gammal är du? det är stor skillnad på hur gammal man är och jo just nu känns det som att folk blir skjutna från höger till vänster, en kompis blev skjuten förra helgen och han hade en dotter på 4 år..dom bara körde förbi och skjöt hur tryggt är det då att gå ute på gatan tycker du? omfg
  • Anonym

Anonym (Malmötjej) skrev 2008-02-10 14:00:35 följande:

och hur gammal är du? det är stor skillnad på hur gammal man är och jo just nu känns det som att folk blir skjutna från höger till vänster, en kompis blev skjuten förra helgen och han hade en dotter på 4 år..dom bara körde förbi och skjöt hur tryggt är det då att gå ute på gatan tycker du? omfg
  • Anonym

bor inte i malmö men min bror har blivit utsatt för mordförsök, och inbrott inom loppet av 5 år i och för sig kände han dem och de var psykisk sjuka och alkolister och jag tror att de rökte hacsh. deras föräldrar hade bett min bror om att ta hand om dereas söner för dom visste inte vad de skulle göra och de litade på att min bror skulle se till att de inte gjorde allt för mycket skit. men de är svenskar. och jag lovar vi är helt vanliga människor. iallafall var vi innan detta hände. och eftersom din kompis nyss har blivit skjuten kan jag säga att jag förstår att du är rädd. det var jag när min bror blev skjuten. i flera år faktiskt. ibland kan räddslan komma över mig fortfarande när jag är ute på kvällen och skulle jag träffa dem som gjorde de skulle jag nog dö av rädsla.

faktiskt träffade jag ena som gjorde de ett par dagar efter han kommit ut från häktet. höll på att svimma på plats och brött ihop på bussen. började grina och choken som jag haft i en vecka släppte lite grann och jag förstog vad som faktiskt hade hänt. men fy fan vad detta ställde till de för min bror och för mig och resten av familjen.

• Anonym

Malmö är ju Sveriges farligaste dtad. Ingen annanstans begås så mycket brott som där. Jag tycker det är fint i Malmö men skulle inte vilja bo där.

• wynn

Tydligen har Malmö blivit mycket "värre" än både Stockholm och Göteborg... Där händer också grejer, särskilt i vissa områden (och ibland i city). Men jag är sällan rädd i dessa städer, rör mig i stort sett överallt dag som kväll... Inga problem!

Vad som egentligen har hänt med just Malmö kan man ju fråga sig.
    (Stockholm och Göteborg har ju också integrationsproblem, problem med kriminella gäng mm).

Men generellt är det väl så, att störst risk att utsättas för våld, löper man om man själv är våldsam eller umgås i "fel" kretsar. Håller man sig undan från allt sånt, är risken inte alls lika stor. Det borde gälla även Malmö! Inte skjuter folk eller viftar med kniv på måfå, ens där?

• Anonym (hmm)

Bor själv i Malmö och ja, det har blivit en katastrof....men...
    Jag tror faktiskt inte på det här om att det mest är invandrarna som ställer till det.
    Jag tror däremot att vi svenskar är så fruktansvärt snabba att dra de slutsatserna att det alltid är invandrarna för att "rädda vårt eget skinn" vi svenskar är inte mycket bättre, tyvärr....bara för att man är mörk är man inte invandrare och oftast skrivs det typ "en mörkhårig man" t ex.
    För många som läser detta blir det tyvärr med automatik en "invandrare".
    Saker som en svensson gör får inte samma uppmärksamhet i media, tyvärr....

"Vi svenskar jobbar och sliter som djur för att försörja invandrarna"

...men hallå...vem pratar så gott om de invandrare som sköter sig och jobbar och sliter precis som oss??????

...inte ofta det nämns...

Sen kan jag däremot tillägga att jag tycker att de invandrare som begår allvarligare brott och blir dömda inte ska få en andra chans genom att bara avtjäna ett straff.

De borde finnas en sträng lag om att de utvisas direkt till sina hemländer oavsett vad som väntar dem där och med den vetskapen kanske de tänker efter en andra gång. Då hade det dessutom funnits fler platser på fängelsena och även möjligheter till mer och bättre vård till våra likasinnade svenskar.

Svar på tråden rädd för att bo kvar i malmö