• Anonym

rädd för att bo kvar i malmö

Hej, jag är 18 år.. har bott i malmö i 12 år.. Har ALLTID kännt mig trygg här i min egen stad.. Men nu vill jag inte ens gå ute när det är ljust.. självklart gör jag ju det men jag känner mig inte trygg..Skåne överhuvudtaget, jag har alltid kännt så fort jag varit i någon annan stad, sthlm, göteborg, kalmar osv.. Alltid när jag kommit tillbaka till malmö så har jag kännt aaah äääntligen hemma! Nu känner jag också "aaah äntligen hemma" Men.... Jag känner en oroa hela tiden när jag går ute.. Folk blir skjutna från höger till vänster och allting bara är helt fel.. Jag har varit med i utelivet sedan jag var 15 då jag festade med dom som var äldre och det var aldrig så då.. nu är det heeela tiden bränder, skottlosningar, kids som går runt med kniv, ALLTING. Jag kan nämna det mesta och allting händer här.. När min bästa vän blev brutalt ihjälhuggen i sin egen lägenhet av sin nya flickväns ex så började jag undra om denna staden verkligen är frisk? Om alla i denna j*vla staden har fått någon sjukdom som gör att dom blir helt sstörda i huvudet? FÖRLÅT allihopa men jag e jävligt upprörd och jag fattar de inte.. staden som jag har känt mig trygg i i 12 år har förvandlat mig till en osäker och rädd tjej.. vad ska man göra? jag har precis fått nytt jobb jag tänker jobba spara pengar sen drar jag.. helst så långt bort ifrån sverige som möjligt......... ville bara skriva av mig..e så jävla trött på denna staden... tack och hej!

• Svar på tråden rädd för att bo kvar i malmö
  • Anonym (Sara)

Jag bor i en förort i Malmö, en av de "sämre" med många invandrare och tydligen händer det mycket skit just här, tex skjutningar, knivöverfall mm. MEN ska jag vara ärlig så har jag själv aldrig sett något speciellt hända. Det enda jag vet är det jag läser i tidningarna, vilket jag tror är fallet för många av er som är rädda också.

De som utsätts för allvarliga brott här är nästan ALLTID i krimminella kretsar. Det handlar om hämndaktioner, knarkaffärer som gått fel, gängkrig överlag. Så umgås man i de kretsarna, ja då kan jag förstå att man är orolig. Men inte annars. Jag har ALDRIG hört talas om någon vanlig svensson har blivit skjuten på öppen gata i Malmö utan något motiv. I 99,9% känner förövaren skytten!

Sen finns det såklart rån och våldtäckter där vem som helst kan drabbas, men ärligt talat tror jag inte det är så mycket mer vanligt i Malmö än någon annanstans. Jag känner ingen som blivit utsatt för sådant.

• Anonym

Jag är 24 och har aldrig varit rädd för att gå i Malmö. Det är ju som sagt mest om man umgås i vissa kretsar som man läper risk att bli utsatt.
    Killen du skriver om tex var ju väldigt känd hos polisen, man blir inte bara nerskjuten av förbipasserande utan att det ligger något bakom.

Och varför är det alltid ok att vara rasist när det här disskuteras. De flesta brott i sverige begås inte av invandrare tex.
    Tycker attd et är pinsamt med okunniga människor som skyller på invandrare generellt för att de är för lata för att ta reda på fakta. Hur skulle det vara om ni tänkte ett steg längre nån gång?

Anonym skrev 2008-02-10 18:44:53 följande:
    Anonym (Malmötjej) skrev 2008-02-10 14:00:35 följande:
    och hur gammal är du? det är stor skillnad på hur gammal man är och jo just nu känns det som att folk blir skjutna från höger till vänster, en kompis blev skjuten förra helgen och han hade en dotter på 4 år..dom bara körde förbi och skjöt hur tryggt är det då att gå ute på gatan tycker du? omfg
  • Anonym (Sara)
    Anonym skrev 2008-02-10 18:44:54 följande:
    Anonym (Malmötjej) skrev 2008-02-10 14:00:35 följande:och hur gammal är du? det är stor skillnad på hur gammal man är och jo just nu känns det som att folk blir skjutna från höger till vänster, en kompis blev skjuten förra helgen och han hade en dotter på 4 år..dom bara körde förbi och skjöt hur tryggt är det då att gå ute på gatan tycker du? omfg
    Nu känner jag också till killen som blev skjuten. Han blev inte alls skjuten av någon bara sådär utan vidare, allting grundar sig i kriminella uppgörelser, han hade själv en kriminell bakgrund.

Och tjejen som blev knuffad från en balkong, ja det var hennes egen familj som gjorde det. Inget som jag känner att jag någonsin riskerar att utsättas för.

Visst är det fortfarande hemskt att allt detta händer runt omkring oss, och det påverkar ju en även om man inte själv drabbas. Men man behöver inte vara rädd för sitt liv om man inte själv är aktiv inom de kriminella kretsarna
  • Anonym (OJOJ)

Klart att man ska vara rádd fÖr sitt liv även om man inte umgás med nágon frán de kriminella kretsarna. Ingen gár sáker nágonstans. Straffen i Sverige ár ju skrattretande, pillar polisen pá nágon sá kallas det fÓr misshandel. Nej jag tror pá strángare straff.

• Anonym (Malmö:-))

Jag bor på Videdal i Malmö och jag känner mig helt trygg - men jag är naiv och blåögd. Nu är jag ju i tant-åldern 40+ och har inget våldsamt nattliv - men ibland kommer jag sent hem från Kastrup och måste ta mig hem genom stan och jag är faktiskt inte rädd. Går ofta hem från min väninna som bor 2km bort ganska sent en lördag kväll.
    Däremot råkade jag passera Knutpunkten i HElsingborg förra fredagen vid 22.30 tiden och där var jag vettskrämd.

• Anonym

Klart det inte skrivs om invandrare som "sköter sig" , är ju inget att skriva om men när det utförs brott är det oftast alltid "blattar" involverade , som någon annan skrev här , kolla på efterlyst på tv 3 torsdagar så kan ni själva få se att det faktiskt är sånna typer som begår dem ! Naturligtvis är det inte ALLA utlänningar som begår brott men det är väldigt många och i dom flesta fall alltid dom som det står om i media oxå t.e.x.

• Spegellandet

Är det inte så att mycket av det som sker görs av och mot folk i olika gäng, eller inom gängen? Sen har man de där två grenarna av samma släkt som har klippkort på tingsrätten och dulika konflikter.

Jag vägrar vara rädd. Jag går ensam på nätterna, ibland t.o.m. full och ensam! Stannar man inne låter man de ljusskygga människorna ta över. Min rumpa att jag köper det! Dessutom är den farligaste platsen för en kvinna hennes eget hem och de farligaste människorna hennes manliga närmaste.

• Spegellandet

Bor f.ö. i Södra innerstaden, mitt i smeten.

• Anonym

Om inte 99,9& är invandrare som gör alla brotten, varför säger dem på efterlyst varenda vecka då att;

. mörk man, pratar svenska med brytning
    - utländsk härkomst

osv

• Anonym (Sara)
    Anonym skrev 2008-02-11 16:35:17 följande:
    Om inte 99,9& är invandrare som gör alla brotten, varför säger dem på efterlyst varenda vecka då att;. mörk man, pratar svenska med brytning- utländsk härkomstosv
    Skojar du eller? tror du själv på att svenskarna bara står för 0,01% av alla brotten? Källa på det tack!
  • Anonym (Upprörande)

Nån som sett klippet där Janne Josefsson stannat till i Bergsjön och pratar med unga av annan etnisk bakgrund om nån mafioso som JJvisar på bild? Ungarna var imponerade av honom och skulle gärna vara med maffian själva, för att man får "respekt" och "trygghet". Känns bra att det är såna som ska ta över detta land. Verkligen.

Sök på youtube på Janne Josefsson+Sveriges framtid så får ni se eländet.

• Anonym (Mr . X)

Otroligt ignoranta människor som hänvisar sin statistik till Efterlyst. Efterlyst är ett tv-program som tar upp valda delar av dem intressanta brotten som begås (en bråkdel alltså), inte en vetenskaplig forskning. Att hänvisa till Efterlyst ger inte så mycket trovärdighet.

Sen tycker jag att oavsett vem som begår brotten så glömmer man en sak. När man t.ex. skyller på invandrare eller en viss typ av svenskar etc. tänker man då på om det var hönan eller ägget som kom först? De flesta som begår brott upplever något slag av utanförskap, det kan vara pga. annan nationalitet men behöver inte vara så. Frågan är då, om vi inte hade skapat ett samhälle där många invandrare, låginkomsttagare, förortsbor etc. hålls utanför den samhälleliga gemenskapen...hade de då begått brott?

Troligen inte!

Sen glömmer ni alla pampar som förskingrar oräkneliga miljoner varje år...att det förmodligen är 99% svenskar är det ingen som nämner. Tyvärr finns det kriminella i alla samhällsskikt...det som IBLAND skiljer dem från varandra är tillvägagångssättet..men de är alla lika kriminella.

I rest my case...

• Anonym (Malmötjej)

Jag är 33! (Någon inläggsskrivare undrade)

Jag var ute och gick en härlig kvällspromenad men min son i vagn igår. Mötte en massa människor, unga par, äldre damer, folk med hundar, invandrarkillar och tjejer och en massa svenskar(såg de ut som i alla fall). jag kände mig inte otrygg en enda stund. Gick genom Hästhagen, city och Rörsjöstaden.

Om alla håller på och är rädda och basunerar ut att Malmö är livsfarligt så tror jag att det blir en självuppfyllande profetia.

Svar på tråden rädd för att bo kvar i malmö