• Dino78

Varför köper du märkeskläder?

Jag har intve märkeskläder men jag känner en tjej som baraköper sånt till sina barn. Hennes anledning är helt enkelt för att hon har råd. Status. Det ska synas att dom har det gott ställt. Hon har det självklart bara på sig själv med.
    Jag tycker inte det är bättre kvalitet bara för att det är ett känt märke. Inte heller tycker jag kläderna är snyggare.
    Men hon jag talar om här gör det alltså för att det ska synas. Och sen såklart för att hon tycker kläderna är fina med såklart. Kvaliteten är säkert bra, men inte alltid bättre. Bara för att är köpt på Hm för 100:- behöver det inte betyda att det är dåligt.

DIF i själ och hjärta
  • Dino78
    bebe längtan skrev 2008-02-09 23:10:13 följande:
    när det gäller jeans så finns det absolut inga snygga under minst 1000kr!väskor och skor vi tjejer bör oxå lägga pengar på...skillnaden är enorm!
    Så alla jeans under 1000:- är alltså fula? Hmmm, de dyraste jeansen jag har kostade 800:- och dom var då halva priset. Alltså betalade jag 400:- för dom. Ett par märkesjeans är det. Nu minns jag inte vilka bara för det, förmodligen för att jag inte bryr mig. Tyckte dom var snygga och jag lägger inte mer än max 400:- för ett par byxor. jag tycker dom är snygga och dom är sköna. Väskor ska fylla mina behov (vilka är att få plats med plånbok, nycklar och telefon, vara liten och smidig och kosta max 300:- ) och skor får inte kosta mer än 500-700:- (vinterskor kostar i regel mer). Jag har inte råd helt enkelt att slänga ut pengar. Även om jag hade råd så skulle jag inte slänga ut flera tusen när jag kan få likvärdiga grejer för halva priset Men som sagt, jag är heller inte intresserad.
    DIF i själ och hjärta
  • Dino78
    jennie ellie skrev 2008-02-09 23:14:43 följande:
    Ja och om du lär barnet att kläder inte får kosta mer än max 500 kr tröjan så är ju det ett lika illa beteende.
    Är väl inte fel att lära ett barn att tänka ekonomiskt?
    DIF i själ och hjärta
  • Dino78
    jennie ellie skrev 2008-02-09 23:18:44 följande:
    Min stil ändras då inte och jag förstår inte alls de som inte lägger pengar på kläder. Varför tycker du det inte är viktigt att se snygg ut i dyra märkeskläder? Varför njuter du inte av känslan att krypa in i en härlig tröja för 7000? Varför känner du dig inte extra snygg och fin av det?

Jag skulle aldrig kunna njuta av att sätta på mig en tröja som kostade 7000:-! Skulle må dåligt av tanken hur mycket annat jag kunnat göra för dom pengarna, t ex en resa till London i en vecka (lider av absintensbesvär över att jag inte vart där på 4 år ).
    Jag lägger inte ut pengar på kläder för att jag:

1. Inte har råd
    2. Inte har intresset
    3. Har kläder så det räcker. Köper bara nytt när jag behöver det alt när jag har råd. Brukar köpa kankse 3-4 gånger om året och då för kankse 500:- per gång. Känner mig "lyxig" då. Sen beror det ju på vad man har för inkomst och så. Får jag ett jobb nån gång och en inkomst kommer jag ju lättare kunna spendera pengar på mig själv. Och kanske öka mina inköp till 6 gånger om året iaf, och kankse nån hundring mer per gång.
    Önskar att jag hade råd att handla mer. Men hade jag 7000:- för att handla kläder för skulle jag hellre köpa 12-13 plagg än en tröja för det priset

DIF i själ och hjärta
  • Dino78
    jennie ellie skrev 2008-02-09 23:21:43 följande:
    Vad är det som säger att det är bättre med att köpa billiga kläder? Varför ska jag uppfostra mitt barn till att endast handla billiga kläder när ingen annan i familjen gör det?
    Jag tycker inte det är billigt att handla på HM. Det är billigARE men för mig inte billigt. Billigt för mig är att handla på Överskott och sånt.
    bebe längtan skrev 2008-02-09 23:22:13 följande:
    smaksak!har aldrig sett snygg väska för 300..hur länge kan man ha en sån?och jag skulle vara väldigt glad om jag hittade ett par jeans som sitter snyggt och kostar 400!!!!du kanske har en fin kropp, då kan man klä sig i en trasa!jag har en platt rumpa som är bred, och drar i normala fall(gravid nu) str 25-26 i jeans...
    Ja, de väskor jag har håller iaf flera år. Den väskan jag har nu kostade 99:- på en marknad. Fungerar finfint.
    Jeansen kostade som sagt 800:- men var halva priset. Kan det ha varit Lee? Diesel? Fan att jag inte minns Nej, jag har ingen snygg kropp (ful som satan, fet och äcklig) och jag tycker inte mina jeans är att jämföra med en trasa heller
    DIF i själ och hjärta
  • Dino78
    jennie ellie skrev 2008-02-09 23:28:16 följande:
    Nej men varför ska det alltid vara "rätt" att handla HM men förmätet att handla dyrt. Ahh, glömde ju att vi var i sverige.
    Har man råd så köper man ju vad man vill. Men det som stör mig är att vissa saker ser likadana ut och man bara köper för att. När man skulle kunna köpa 10 saker för samma pris som en.
    Jag köpte en tröja på Hm för flera år sen, en ljusblå/mörkblå tvärrandig sak med vit krage och trekvartsärm. Den kostade typ 200:- eller nåt. Så går jag på födelsedagskalas och en "ingift" släkting har en tröja som ser likadan ut. Hon kommer fram till mig och säger "Ah, du har med köpt den där tröjan! Ja, den var ju så billig, bara 800:-!"
    Hon hade köpt sin på Peak Perfomance för 800:- och såg ingen skillnad Skillnaden var att det stod peak Performance på hennes på bröstet men inte på min, eftesrom min bara var en vanlig sketen HM-tröja. Och ja, den håller än. Färgerna är intakta och den ser ut som när jag köpte den typ. Väl använd med eftesrom det är i Djurgårdsfärger
    DIF i själ och hjärta
  • Dino78

Men ni som köper dyra grejer: tycker ni att det som är billigt är fult bara för att det är billigt? Jag ser ingen skillnad på kläder.
    Som nån skrev: en body för 900:- för att det var burberry.
    Ser ni skillnad på en vit body för 50:- från HM och den för 900:- från Burberry?

Är det priset som avgör om det är snyggt eller inte?

Jag kan ärligt säga att om jag hade hur mycket pengar som helst skulle jag självfallet köpa det jag tyckte var snyggt. Sen om det var från Kappahl för 300:- eller från ARmani för 3000:- skulle inte spela någon roll. Grejen är den att jag tycker mycket från just "tråkaffärerna" som nån skrev har snygga kläder. Mycket fult med, men det är ju så i alla affärer. Man har ju sin stil.

DIF i själ och hjärta
  • Dino78
    AnnaGBG skrev 2008-02-09 23:43:12 följande:
    En 3-åring sliter lätt ut ett par H&Mjeans på 2 månader I alla fall min 3-åring.
    Vad i herrans namn gör han/hon då??
    Min snart 3-åring har inte slitit ut ett endaste plagg hittills faktiskt...hon har "skitjeans" för 75:- paret köpta på en lågpriskedja i Tyskland av alla ställen som ser sprillans nya ut.
    DIF i själ och hjärta
Svar på tråden Varför köper du märkeskläder?