• AnnaGBG

Varför köper du märkeskläder?

PÅ tal om att känna sig snygg i dyra kläder, det är ju en väl uttänkt strategi. Att vi skall associera vissa märken med en viss livsstil eller känsla.

Det gäller ju även ketchup, telefonbolag och drycker.

• AnnaGBG
    devega skrev 2008-02-09 23:08:08 följande:
    personligen så väljer jag inte märkeskläder framför annat, och speciellt inte när det gäller barnkläder. de hinner ju växa ur det innan man märker nån skillnad på kvalitén. det är precis som ni säger: det handlar om att "välja" en livsstil. personligen så väljer jag att visa bättre omdömme för mitt barn att välja bättre fast jag har råd. är det viktigare att lära sina barn att välja kläder och tillbehör efter vad man har råd med eller att lära dem värderingar och moral?
    Det ena utesluter ju verkligen inte det andra?
  • AnnaGBG
    devega skrev 2008-02-09 23:13:23 följande:
    håller med er båda! jag handlar kläder efter vad jag tycker är snyggt och om det är på rea. men jag skulle aldrig betala 200 spänn för ett par byxor i strl 68! barn gör ju inte som vi säger utan som vi gör. och om jag lär mitt barn att märkeskläder är viktigt så har jag ju också lärt henne ett helt betéende.
    Nej, att lära dem ett helt beteende med utgångspunkt på deras kläder är att ge kläderna alldeles för mycket uppmärksamhet och betydelse.

Man kan väl handla vilka kläder man vill utan att diskutera orsaken eller priset med sitt barn.
  • AnnaGBG
    devega skrev 2008-02-09 23:18:57 följande:
    men i vilken ålder tycker du att de är redo att förstå diskussionen om vad kläderna de bär är värda? är det inte något de automatiskt får med sig? barn är ju inte dumma ...
    Nej, precis, barn är inte dumma därför ser jag inte vitsen med att överhuvudtaget ha en sådan disskussion med sina barn. Varför skall man ens ta upp saken?
  • AnnaGBG
    devega skrev 2008-02-09 23:23:33 följande:
    om man har råd, innebär det då att man kan ifrånsäga sig all moral och handla för att man kan? personligen så skulle jag ALDRIG lägga så mycket pengar på ett plagg som kan användas i en månad eller två när de pengarna kan räcka så mycket längre och kanske till och med förbättra livet för någon annan ...jennie ellie skrev 2008-02-09 23:20:06 följande:
    Fast jag undrar om människor som handlar på H&M ger mer pengar till välgörenhet än folk som handlar dyra kläder?
  • AnnaGBG
    Sundance76 skrev 2008-02-09 23:27:56 följande:
    bebe längtan skrev 2008-02-09 23:22:13 följande:Nu är jag ju kille, men jag misstänker att man kan ha den väskan precis så länge att man hinner tröttna på den och vill ha en ny. Antagligen hade man tröttnat på den dyra väskan också och skulle vilja ha en ny.
    Det beror nog lite på... Jag har tonvis md väskor - dyra och billiga. Bl a en Cloéväska för en månadslön och den har jag INTE tröttnat på ( den är 5 år ca ) då jag ju sätter mer värde på den på grund av priset. Men visst, kan man köpa en sådan varje jäkla månad så är det ju lika lätt att tröttna på en sån
  • AnnaGBG
    AnnaGBG skrev 2008-02-09 23:26:11 följande:
    Fast jag undrar om människor som handlar på H&M ger mer pengar till välgörenhet än folk som handlar dyra kläder?
    Jag citerar mig själv då jag fortfarande undrar om summan för den dyra tröjan verkligen kommer bättre behövande till hjälp bara för att man handlar en billig....?
  • AnnaGBG
    devega skrev 2008-02-09 23:37:51 följande:
    jag väljer att handla billigare och fynda på rea och second hand och skänker pengar till välgörenhet. är jag den enda eller?
    Det är du säkert inte men att resonera som att det är vansinnigt att köpa dyra kläder för att pengarna kan hjälpa någon annan förutsätter ju att man ger den överskjutande summan till välgörenhet och att man sen förutsätter att den som köper den dyra tröjan inte ger en krona?

Och jag undrar om det verkligen är så?
  • AnnaGBG
    devega skrev 2008-02-09 23:39:18 följande:
    men hur länge hinner en unge på 3 år "slita ut" ett plagg?bebe längtan skrev 2008-02-09 23:37:07 följande:
    En 3-åring sliter lätt ut ett par H&Mjeans på 2 månader I alla fall min 3-åring.
  • AnnaGBG
    devega skrev 2008-02-09 23:42:54 följande:
    i mitt fall är det så. jag har ett stående belopp som jag skänker varje månad och dessutom så handlar jag ekologiskt och rättvisemärkt i den mån jag kan. för mig är det viktigare vad jag lämnar efter till mina barn än att de har dyra kläder på sig.
    Fast det är exakt samma med mig. Jag skänker pengar varje månad till flera olika organisationer plus att jag har ett fadderbarn. Jag handlar ALLDID Krav, Rättvisemärkt, närproducerat och Ekologiskt. Den ENDA skillnaden är att jag köper dyra kläder i så fall... ( Dyra kläder = ofta ekologiska och rättvisemärkta )
  • AnnaGBG
    Dino78 skrev 2008-02-09 23:45:49 följande:
    Vad i herrans namn gör han/hon då?? Min snart 3-åring har inte slitit ut ett endaste plagg hittills faktiskt...hon har "skitjeans" för 75:- paret köpta på en lågpriskedja i Tyskland av alla ställen som ser sprillans nya ut.
    Ja, gud, det undrar jag med Men efter några månader så är det hål på knäna och rumpan är nästintill blanksliten. Men han verkar ha rätt kul.
  • AnnaGBG
    devega skrev 2008-02-09 23:49:12 följande:
    jag försöker också handla rättvisemärkta och ekologiska kläder, men många gånger blir det också begagnat.
    Ok, en skillnad till, då. Jag handlar faktiskt INTE bagagnat. Inte kläder men gärna annat - älskar loppmarknader!
Svar på tråden Varför köper du märkeskläder?