• Carr0n

Varför köper du märkeskläder?

I mitt fall så började det i skolan. De som hade märkeskläder blev "accepterade". Så det var därför man började handla märkeskläder, eller fick be mamma och pappa om vissa kläder. Började i mellanstadiet nån gång för mig.
    Sedan har det bara flytit på. Bodde i en billig lägenhet när jag flyttade hemifrån vid 16 års ålder och fick allting betalat, så då la man alla pengar på kläder och kunde då köpa dyra märkeskläder.
    Nu handlar jag märkeskläder för att de är snygga och för att jag trivs i dem. Tycker även att märkesjeans tex är mkt mer slitstarka än H&M's, även att de passar min kropp bättre.
    Har handlat lite märkeskläder till våra barn, men bara för att jag tycker de är söta  

• Carr0n
    devega skrev 2008-02-09 23:17:13 följande:
    Men tycker du att et är ok att hänga med i "svängen" och lära ditt eget barn att man är bra och blir accepterad om man har märkeskläder på sig?
    Nä, jag ska inte lära mina barn det. Jag tänker inte slänga ut en massa pengar på kläder som de ska riva sönder, få gräsfläckar på och som de växer ur på en gång.

Men det är rätt sjukt att det är så i vissa skolor och att man ska behöva tänka på det i sån ung ålder. Än idag tänker jag på vad andra har på sig, samt att jag måste handla kläder med märken eller som ser dyra ut för att passa in Fundersam
  • Carr0n
    devega skrev 2008-02-09 23:37:51 följande:
    jag väljer att handla billigare och fynda på rea och second hand och skänker pengar till välgörenhet. är jag den enda eller?
    Jag skulle inte skänka pengarna till välgörenhet, jag skulle hellre spara dem till ett körkort då barnen blivit äldre eller en moppe eller nått sånt. Finns alltid någonstans att stoppa pengar.
  • Carr0n
    giftgrodan skrev 2008-02-09 23:38:09 följande:
    ja, där håller jag med dig Dino. Många verkar tro att kvaliteten är direkt proportionell mot priset man betalar, men så enkelt är det ju inte! Och det gäller ju alla varor, inte bara kläder.
    I vissa fall gör det de. Tex matvaror...
  • Carr0n
    devega skrev 2008-02-09 23:43:17 följande:
    kan man inte göra både och?
    Om man har pengar till det så varför inte. Hade jag haft väldigt mycket pengar så skulle jag väl kunna skänka dem till v'lgörenhet, men nu tycker jag det är viktigare att spara till barnen, renovera huset. Spara till en ny bil mm.
  • Carr0n
    devega skrev 2008-02-09 23:47:30 följande:
    ok, jag antar att det är väldigt olika vad man anser vara "väldigt mycket pengar". just nu lever vi på ett studielån och mammapenning och vi både skänker pengar till organisationer, sparar pengar till vår dotter, har ett sparkonto, äger en bil och äter bra och hälsosam mat.
    Ja, det skulle vara flera miljoner för mig. Har jag allt jag vill ha och mina barn har det bra. Då skulle jag väl kunna göra det.
  • Carr0n

Jag tycker det finns så fula barnkläder på kappahl och lindex. Skulle aldrig handla till mig själv där heller, tycker de har så konstiga former på kläderna samt att de har så stora storlekar.
    Har handlat mest på H&M nu till bebisarna. Får se hur det blir när man ska börja handla lite mer riktiga kläder åt dem.

• Carr0n
    MonicaH skrev 2008-02-11 17:00:51 följande:
    Hur kan du kalla mini rodini,molo,kavig,småfol för märkeskläder===Det är ju vanliga butikskedjor som hm osv. Burberry, CK, DG, LOIS VOITTON, RALPH LOUREN, EN TRÖJA KAN KOSTA 30.000
    Tycker du då att Adidas inte är något märke? Det finns ju att köpa på Ellos.
Svar på tråden Varför köper du märkeskläder?