• Lima80

Varför köper du märkeskläder?

Jag köper helst ekologiska och gärna rättvisemärkta kläder(om det finns). Det slinker i mellan ett och annat klädesplagg också, främst för att utbudet fortfarande är lite begränsat. Jag tycker det känns väldigt bra när man vet att arbetarna har goda arbetsvillkor och skälig lön och att miljön smutsas ner så lite som möjligt.
    Att köpa märkeskläder för sakens skull har jag aldrig förstått mig på, jag är inte mycket för statusprylar.

• Lima80

Har sett en del inslag på tv där man frågat folk på gatorna vad de tror att olika produkter kostar. I de flesta fallen kunde personerna inte se skillnad på "märkesprylarna" och billighetskopiorna. Ändå var det flera av dessa personer som var typiska märkessnobbar!

• Lima80
    Alvira skrev 2008-02-10 00:06:06 följande:
    Devega: Nej, du är inte den enda. Jag förstår hur du tänker, och håller med i alla dina inlägg. Jag älskar second hand och principen om återanvändning vad gäller det mesta i mitt liv, kläder, möbler etc.Kläder är ett intresse för mig också, då jag jobbar med textil, men jag syr hellre mina kläder själv, eller som sagt, köper second hand än köper dyra kläder, även till mina barn.
    Jag gillar också att sy egna kläder, gärna från secondhandtyger!
  • Lima80
    Alvira skrev 2008-02-10 00:16:31 följande:
    Lima: Ja, det är det ultimata! Att fynda snygga second handtyger!
    Det kan man verkligen få en kick av!
  • Lima80
    yubaba skrev 2008-02-11 21:39:48 följande:
    menade att inte lata otrevlig men....."vara normal" det beror pa vems asikter ni gar med, vad som ar normalt for mig ar ju ej normalt for dig. For dig sa ar det onormalt att slosa bort 1000 spann pa en liten huklapp men for mig och min omkrets sa ar det ju helt normalt..Allt beror pa vem man umgas med, vilken klass man tillhor. Jag sager inte att man ar mer lyckligare eller har det trakigare bara for det (vilken klass man en tillhor till). Jag koper oxa saker som ni tror/yycker ar "normal" till mitt barn. Att kopa designade klader betyder inte att man ar radd att vara "normal" . Det har jamt varit normalt for mig och min familj att kopa designade klader da och da. jag har jamt blivit attakerade av manniskor som ej kan eller vill kopa designade klader. Vi alla har varan asikter och tycker vi ska vara glada och trivas i varan klasser.
    Vad anbelangar klasstillhörighet så blev jag en aning konfunderad, vad bedömer du att skillnaden i klass ligger? Är det så att en del människor har ett högre värde än andra? Eller menar du att skillnaden i klass ligger i utbildning? Är det högre klass att ha gott om pengar? Du gav mig ett gott skratt i alla fall!
  • Lima80
    MonicaH skrev 2008-02-11 22:29:46 följande:
    jag tycker det är svårt att hitta snygga ekologiska märken...
    Det finns en hel del att välja på om man verkligen är intresserad. Flest butiker finns på nätet men även de vanliga kedjorna brukar ha små kollektioner. Nu när allt fler människor börjar bli medvetna och efterfrågar dessa kläder har utbudet blivit relativt stort på kort tid.
  • Lima80
    yubaba skrev 2008-02-11 22:49:26 följande:
    Jag kan bade visa varde av livet till mitt son och kopa honom fina klader samtidigt.. Det ar mitt val alltsa...inget for er att attakera mig for...Jag sjalv har faktiskt kampat valdigt hart att komma till den har punkten i mitt liv som tillater mig att njuta av livet och inte var orolig over pengar. Jag har arbetat hart och vaxte upp valdigt strangt. Bara for att man koper dyra designade klader sa betyder det ej att man inte vet man ar eller har tappat sig sjalv eller har ingen uppskattning av livet... TS ville borja en debatt ocj ville veta vad vi tanker, vi som koper designade klader, jag kan icke svara for allihopa men jag kan svara for mig sjalv. Tycker ni later otroligt svartsjuka over folk som kan. Varfor bryr ni sa mycket om ni tycker att det ar sjukt??? Din bror har inte forlorat sig eller tappat sig sjalv bara for att han uppskattar och kan tydligt forsta och se skillnaden mellan kvalitet och skit. just precis...vad menare du med "vanliga klader"??Vad som ar vanligt for dig och mig ar tydligen mycket annorlunda.Det ar valdigt typiskt av svartsjuka manniskor specielt sanna har svensson aven har i USA sa finns det folk som tycker sig samma som er..."Folk som koper dyra saker fattar inte meningen av livet och har ingen varde av saker o ting" osv....dumheter....det finns jatte manga som ar otroliga undebara mannsikor som samtidigt har bra smak och rakar tycka om att spendera pengar pa KVALITET.
    Jag undrar fortfarande vad du menar med att "vi skall trivas i våra klasser"? Vad syftar du på?
  • Lima80
    yubaba skrev 2008-02-11 23:25:43 följande:
    (Det ar lojligt igentligen att argumentera om det har..) Om man tillhor i den sa kallade "normala" svensson klassen och flyger ekonomi nar ni reser och ni trivs med det sa far ni trivas med det. Inte ska jag komma har o snacka skit om det. Sammtidigt ska ni inte snacka skit eller tycka att vi som kan eller tillhor den hogre klassen (inkomst) ar sjuka for att vi koper designade klader.Jag har aldrig fragat nagon varfor dem inte blev en doktor eller fortsatte att utbildade sig eller varfor ni ar nojda med att vara fast med att vara en normal svensson, varfor ni inte arbetade hardare eller skapade nagot sa ni kan tjana mer pengar.Nar jag pratar om olika klasser sa finns det som du sjalv skrev, olika klasser. Folk som ar utbildade och ar intelligenta, man behover inte vara rik precis att ha en hog mentalitet. Jag pratar inte om ens personlighet. Jag syftade mer om inkomst klassen. tex jag maste betala mer skatt for att jag tillhor en hogre inkomst klass. Jag bor har i USA och dem pratar mycket om "klasser" och niva. Sen finns det ju olika omkretser...dem som bor i stora hus, dem som tjanar mycket pengar, dem som tycker och kanner att det ar helt normalt att kopa vad som helst ock tycker om "dyra saker". Till dem sa ar det har inte ens en debatt
    Menar du att jag påstått att du är sjuk för ditt val av livsstil?
    Det jag vänder mig emot är att du anser dig tillhöra en högre klass än många andra här.
    Alla värdesätter vi pengar olika mycket...
    Dessutom har du ingen aning om vad jag eller de flesta andra här i tråden har för inkomst etc. Alla som har en god ekonomi finner inte ett nöje i att shoppa designkläder och andra statusprylar.
    Det jag håller med dig om är att klass kan innebära många saker(helst vill jag dock bojkotta det ordet) och att det inte behöver betyda att man har intelligens eller en bra utbildning. Att ordet klass fortfarande existerar måste vara för att en del människor har behov att sätta en etikett på sig själv och andra i brist på annat.
  • Lima80
    yubaba skrev 2008-02-12 00:12:43 följande:
    Har ej sagt att "du " precis har kallat mig sjuk. Men jag laste en annan som skrev att dem tyckte att kopa en huklapp fran Dior var sinnesjukt! Iaf...ja ordet klass skall ju ej ens finnas kvar, det haller jag med om alltsa... Vad jag menar med hogre klassen ar inkomsten. Jag tillhor inte den hogra klassen nar det kommer till min inkomst precis men min smak ar ar ganska "hog" nastan pa for dyrt for vad JAG HAR RAD MED ibland. Men nar jag koper saker sa har jag valt att kopa dyra saker for jag tycker om det.
    Jag tycker också att tanken på att köpa en haklapp för 1000 kr är lite galet. Däremot om haklappen vore rättvisemärkt och ekolgisk skulle jag kunna tänka mig att betala dyrare för den. Då vet jag att en del av de pengarna går till bättre arbetsförhållanden för arbetarna och till skäliga löner så att barnen kan gå i skolan etc.
Svar på tråden Varför köper du märkeskläder?