yubaba skrev 2008-02-11 23:25:43 följande:
(Det ar lojligt igentligen att argumentera om det har..) Om man tillhor i den sa kallade "normala" svensson klassen och flyger ekonomi nar ni reser och ni trivs med det sa far ni trivas med det. Inte ska jag komma har o snacka skit om det. Sammtidigt ska ni inte snacka skit eller tycka att vi som kan eller tillhor den hogre klassen (inkomst) ar sjuka for att vi koper designade klader.Jag har aldrig fragat nagon varfor dem inte blev en doktor eller fortsatte att utbildade sig eller varfor ni ar nojda med att vara fast med att vara en normal svensson, varfor ni inte arbetade hardare eller skapade nagot sa ni kan tjana mer pengar.Nar jag pratar om olika klasser sa finns det som du sjalv skrev, olika klasser. Folk som ar utbildade och ar intelligenta, man behover inte vara rik precis att ha en hog mentalitet. Jag pratar inte om ens personlighet. Jag syftade mer om inkomst klassen. tex jag maste betala mer skatt for att jag tillhor en hogre inkomst klass. Jag bor har i USA och dem pratar mycket om "klasser" och niva. Sen finns det ju olika omkretser...dem som bor i stora hus, dem som tjanar mycket pengar, dem som tycker och kanner att det ar helt normalt att kopa vad som helst ock tycker om "dyra saker". Till dem sa ar det har inte ens en debatt
Menar du att jag påstått att du är sjuk för ditt val av livsstil?
Det jag vänder mig emot är att du anser dig tillhöra en högre klass än många andra här.
Alla värdesätter vi pengar olika mycket...
Dessutom har du ingen aning om vad jag eller de flesta andra här i tråden har för inkomst etc. Alla som har en god ekonomi finner inte ett nöje i att shoppa designkläder och andra statusprylar.
Det jag håller med dig om är att klass kan innebära många saker(helst vill jag dock bojkotta det ordet) och att det inte behöver betyda att man har intelligens eller en bra utbildning. Att ordet klass fortfarande existerar måste vara för att en del människor har behov att sätta en etikett på sig själv och andra i brist på annat.