• devega

Varför köper du märkeskläder?

jag menar inte att jag har rätt, men jag tycker verkligen att det behövs en debatt. eftersom jag personligen ser att det finns ett värde utanför min egen familj och att jag genom min köpkraft och rikedom kan påverka andra människors liv så tycker jag att det är viktigare att lära mina barn att värna om andra människor än att bära dyra kläder ...

jennie ellie skrev 2008-02-09 23:24:28 följande:

Nu skrev jag 7000 och det går inte att jämföra med en för 50 kr. Väklgörenhet?.... Givetvis har barnet ett fondspar redan som det sparas på varje månad. Bättre för vem då? Är det sätt som du spenderar på rätt enligt dig och det som jag gör fel?
  • devega

farför är det viktigt för dig att dina barn är annorlunda än andra barn?

AlexandraLuleå skrev 2008-02-09 23:24:53 följande:
    jag köper det för att jag gillar att mina barn har annorlunda kläder jämfört med dom flesta andra, nu handlar jag inte BARA tec mini rodini,molo,kavig,småfol osv.. kan lika gärna handla tex rabdino kläder...Jag gör det för att jag tycker det är roligt, jag har råd med det, och för att barnen fortfarande är såpass små, sen när dom närmar sig 10-åldern så får jag se upp men den dagen den sorgen... skulle det knipa så får jag väll fortsätta köpa märkeskläder, men min barn skall få lära sig att det är INTE gratis... dom ska inte bara få allt dom pekar på...
  • devega

för mig handlar det inte om att vara i sverige eller inte. om man vill lägga sina pengar på märkeskläder så fine med mig. min undran ligger enbart i varför ...
    jennie ellie skrev 2008-02-09 23:28:16 följande:

Nej men varför ska det alltid vara "rätt" att handla HM men förmätet att handla dyrt. Ahh, glömde ju att vi var i sverige.
  • devega

verkar som om jag har ett helt annat kollektivt tänkande än de flesta andra. eller har jag fel? skulle ju vara kul om det fanns fler ...

• devega

men vad menar du med intresse?

jennie ellie skrev 2008-02-09 23:32:37 följande:

För att man har råd med det och för att man har intresset kanske.
  • devega

jag väljer att handla billigare och fynda på rea och second hand och skänker pengar till välgörenhet. är jag den enda eller?

AnnaGBG skrev 2008-02-09 23:35:32 följande:
    Jag citerar mig själv då jag fortfarande undrar om summan för den dyra tröjan verkligen kommer bättre behövande till hjälp bara för att man handlar en billig....?
  • devega

men hur länge hinner en unge på 3 år "slita ut" ett plagg?

bebe längtan skrev 2008-02-09 23:37:07 följande:

håller längre..sitter bättre..svar på frågan varför!
  • devega

det är ju sant i och för sig ... vad gör du med kläderna när de är urväxta eller är trött på dem?

emmmma skrev 2008-02-09 23:37:59 följande:
    Kläder är ett intresse för mig...och de flesta intressen kostar pengar...
  • devega

i mitt fall är det så. jag har ett stående belopp som jag skänker varje månad och dessutom så handlar jag ekologiskt och rättvisemärkt i den mån jag kan. för mig är det viktigare vad jag lämnar efter till mina barn än att de har dyra kläder på sig.

AnnaGBG skrev 2008-02-09 23:40:17 följande:
    Det är du säkert inte men att resonera som att det är vansinnigt att köpa dyra kläder för att pengarna kan hjälpa någon annan förutsätter ju att man ger den överskjutande summan till välgörenhet och att man sen förutsätter att den som köper den dyra tröjan inte ger en krona?Och jag undrar om det verkligen är så?
  • devega

kan man inte göra både och?

Carr0n skrev 2008-02-09 23:39:51 följande:
    Jag skulle inte skänka pengarna till välgörenhet, jag skulle hellre spara dem till ett körkort då barnen blivit äldre eller en moppe eller nått sånt. Finns alltid någonstans att stoppa pengar.
Svar på tråden Varför köper du märkeskläder?