• mariagbg

Manuell eller automat...?

Vi har bestämt oss för att byta våran VOLVO V70 2,4 -00 mot en Saab 9-3 1,9TiD. Har innan bara haft manuella bilar men funderar nu på för- och nackdelar med automat. Skatten blir ju lite dyrare samt att dieselförbrukningen är något högre.
    Ge mig nu alla bra och dåliga saker med automat. Ska tillägga att vi har en rätt så stor husvagn (BE-kort) Som ska släpas runt några hundra mil om året...

Mvh Maria
    OBS! Fast det inte visas några knappar för boardcode eller smileys så går det ändå att använda det.

• Svar på tråden Manuell eller automat...?
  • svartnos

vi hade en automat nyligen, men vart tvungna till att byta till en manuell för den drog på tok för mycket.

• mariagbg

Oki, är det så stor skillnad...?

• MyFine

Om automaten går sönder så blir det dyyyrt att byta den

• mariagbg

Bara negativt med automat än så länge... :)

• MyFine

Haha Men då kan jag väl tillägga att det är ju väldigt bekvämt med automat

• Tifastar

Det blir ap dyyyrt om en manuell låda går sönder åxå :P

Jag har själv en automat, och visst drar den lite mer men inget jag lider över. Det är super lämpligt att köra en sån bil dessutom :P Bara gasa o bromsa och man har alltid en hand fri =)
    (även om man ska ha båda händerna på ratten :P)

Har en manuell bil åxå men har blivit lite för lat för o köra den *haha* Så får jag välja kör jag automaten.

• Minikatt

Det är så skönt med automat! Hade bara haft manuell innan, men när vi skaffade bilen vi har nu, också en V70, som har automat så ska jag aaaaldrig köra manuellt igen Det är så mkt roligare och lättare att köra automat. Men det är klart, kör ni mkt och dessutom med husvagn så blir det kanske ett annat fokus än att det är roligt att köra automat

• Me o Mike

SÅÅÅ stor skillnad är det inte på bränsle.. Jag skulle AAALDRIG gå tillbaka till manuell igen! Never ever!!!!!!!

• Tifastar

Sen kan jag säga att lådan på en automat går inte bara sönder pang boom, iaf inte på en sån ny bil som V70. Lådan är gjord för att gå långt, väldigt långt.

Bara man ser till att motorn har olja o att man byter den då och då, så går den inte sönder.

• K J N

Manuell på europabilar om man ska köra trailer.

Automater överlag håller dåligt och är dessutom både dyra och bökiga att byta på europabilar som ofta har tvärställd motor och framhjulsdrift.

Därtill så är de känsliga för värme (trailing) eftersom de numera är byggda med små marginaler inuti för att vara så bränslesnåla som möjligt.

Därav att man ofta måste montera en extra oljekylare på automatlådor som ska gå med drag, värmen får oljan att koksa i lådan och då sticker friktionsvärmen iväg och därmed slitaget.

Svar på tråden Manuell eller automat...?