• mariagbg

    Manuell eller automat...?

    Vi har bestämt oss för att byta våran VOLVO V70 2,4 -00 mot en Saab 9-3 1,9TiD. Har innan bara haft manuella bilar men funderar nu på för- och nackdelar med automat. Skatten blir ju lite dyrare samt att dieselförbrukningen är något högre.
    Ge mig nu alla bra och dåliga saker med automat. Ska tillägga att vi har en rätt så stor husvagn (BE-kort) Som ska släpas runt några hundra mil om året...

    Mvh Maria
    OBS! Fast det inte visas några knappar för boardcode eller smileys så går det ändå att använda det.

  • Svar på tråden Manuell eller automat...?
  • Dexxi

    Vi har en Saab 9-5 automat. Den är super att köra! Drar hästtransport med den ofta och ibland ganska långt, går hur bra som helst. Innan har jag haft en Volvo 940 med automat. Aldrig varit några problem med nån av dom. Märker heller inte att Saaben drar mer än en manuell hade gjort. Hur mycket bilen drar beror ju även på hur bra förare man är, hur man växlar osv!
    Vår går köra även manuellt om man behöver....


    ♥ BF 31:e mars 2008 ♥
  • mariagbg

    Håller fortfarande på att leta bil då säljaren drog sig ur köpet... Blev tydligen nåt strul med hans tjänstebil så han kunde inte sälja...


    mariagbg skrev 2008-02-11 12:40:28 följande:
    Det blev en automat ändå...www.familjeliv.se/hem/mariagbg/gallery/phphmu...
  • VeraVera

    vi har en automat ( V70 2,5T) och de är jätte härligt att köra men jag fick ett råd av min kusin som är bilförsäljare att inte ta för svag motor till automat för de kan kännas som en väldigt trög bil

  • Jan H

    Automat är tveklöst det skönaste att köra, du har alltid "rätt växel". Att det inte håller är en myt, min låda har klarat 58000 mil. Alla nyare automater har oljekylare som standard, så det är knappast något problem längre. Sedan slipper man byta koppling...

    Det är som att köra radiobil...

  • TessaS

    Vi har precis haft en 9-3 TiD som provbil i två år (sambon jobbar på Saab)

    Fördelar är ju att det är väldigt bekvämt att köra. Vi har inte tittat på bränsleförbrukningen alls (provbil... vi betalar ingen soppa...) men eftersom det var diesel så behövde vi ändå inte tanka så mycket jämfört med Aeron vi hade tidigare... ;)

    Nackdelen är att jag inte gillar automat överlag, vill bestämma själv. :)
    Vi hade en -06 och i alla fall den automatlådan är väldigt seg. Tuggummieffekten var slående. Du trycker ner gasen... väntar... väntar... väntar... och DÄR klipper det till. Vid omkörningar slog jag alltid över till manuellt för att få lite rappare svar från motorn.

  • MiaMaa

    älskar atomat....

    vill itne inte manuellt.......


    John-02 Jens -05 Jezzie-07
  • Gorban

    Provkör bägge lådorna om du kan. Automat är en smaksak. Jag förstår dem som gillar automater. Det är bekvämt men knappast kul bilkörning. Jag vill bestämma själv när det ska växlas. Beställde en ny BMW 525dT förra våren med 6-växlad manuell låda och jag ångar det inte. Har provkört kompisens BMW 530iAT med automat och jag gillar den inte. Varken i standard- eller sportläge.

  • Elli47

    Automat är ju väldigt behagligt och lätt att köra, speciellt där det är mycket trafik, stadskörning osv. Däremot är automat totalt värdelöst vid halt väglag... har knappt kommit ut från gården ibland vintertid, vår uppfart lutar litegrann.

  • Micke
    Elli47 skrev 2008-03-13 17:07:31 följande:
    Automat är ju väldigt behagligt och lätt att köra, speciellt där det är mycket trafik, stadskörning osv. Däremot är automat totalt värdelöst vid halt väglag... har knappt kommit ut från gården ibland vintertid, vår uppfart lutar litegrann.
    Låter märkligt. Har kört mycket automat och aldrig upplevt att det skulle vara något problem vintertid.
    Endast vid sladd, då man inte kan frikoppla kan det vara ett problem.
    Men inte att ta sig upp för en backe.

    Gamla bilar har ofta ett vinterläge som gör att du startar på 2:ans växel, allt för att undvika hjulspinn.

    Moderna bilar har ju antispinn och antisladd, så inga problem då heller.

    Låter mer som du borde byta däck på din bil.
  • MiaMaa
    Micke skrev 2008-03-13 17:35:08 följande:
    Låter märkligt. Har kört mycket automat och aldrig upplevt att det skulle vara något problem vintertid. Endast vid sladd, då man inte kan frikoppla kan det vara ett problem. Men inte att ta sig upp för en backe. Gamla bilar har ofta ett vinterläge som gör att du startar på 2:ans växel, allt för att undvika hjulspinn. Moderna bilar har ju antispinn och antisladd, så inga problem då heller. Låter mer som du borde byta däck på din bil.
    eller att lära sig att krypa iväg...

    vi har en backe 2 km upp som man kan få möte i. och det är rätt brant uppför.

    det går inte att trycka gasen i botten och tro att man ska komma iväg.

    dessutom kör jag gammal bil utan nått lullull...745-89.....
    John-02 Jens -05 Jezzie-07
  • Mia83

    Hmmm....

    Jag själv kör manuellt och älskar det. Jag vill känna att jag är aktiv när jag kör.
    Samtidigt vet jag att det är ruskigt bekvämt att köra automat.
    Men, njaee, manuell vinner än så länge, när jag har haft körkort i fler år (och bilkörningens charm kanske börjat mattas av) så kanske jag byter.
    Däremot ska jag nog tyvärr snart byta till en bil där kopplingen sitter bättre än i min nuvarande volvo 855. Sorgligt eftersom jag älskar den bilen, men eftersom kopplingen sitter så högt får jag ont i höften när jag växlar mycket.

  • mariagbg

    Det blev en manuell till slut. Köpte idag en Svart SAAB 9-3 tid SC Vector.

  • Potatisodlare74

    Nu kanske tråden är avslutat i.o.m köpet av en av Sveriges bästa bilar, 9-3 diesel. Jag kunde dock inte hålla mig från att svara ändå.

    Att som vissa säga att en automatlåda inte håller för normal körning, inkluderat dragning upp till bilens maximala dragvikt är BS.
    Till den manuella lådans nackdel ska väl då räknas in ett kopplingsbyte för 12000-15000kr var 6'e år? Eller dåliga synkringar, risk för övervarving av motor. Listan kan göras lång.

    Rent krasst, skulle det vara ett problem skulle halva USA (biltillverkarnas viktigaste land) stå still pga automatlådeproblem och mig veterligen kör dom på som bara den. Ex. USA har alltid haft automat som främsta alternativ och det är en väl utprovat vad gäller problem.

    Det ingen nämt hittils som är en väl så viktig aspekt är SÄKERHETEN. En hand på ratten, en på växelspaken, telefonen klämd mellan huvud och axel samt en lite smågrinig ettåring i en barnstol. För varje punkt man tar bort höjer man säkerheten markant. Hjärnans kapacitet är begränsad.

    Bränsleförbrukning är numera på moderna automater nära identiska med manuella växellådor. Sportigheten/snabbheten att växla är avsevärt bättre på senaste generationernas automatlådor. Flertalet sportvagnar är idag någon typ av automat. Hållbarheten är minst lika eller till och med bättre som för manuella växellådor. Det finns många fördelar och få nackdelar. Enda nackdelen är nog att det sitter i den svenska ryggmärgen att man ska vara intermittent upptagen med högerhanden.

    Klart man kan köpa en automatbil. Många automatnegativa brukar ha preferenser från en gammal 3-stegs Volvo 240 från -87. Utvecklingen har gått snabbt frammåt. Bästa sättet att bilda sig en uppfattning att att med öppna ögon bege sig till en handlare och provköra ett bra automatexemplar. Många kommer att bli glatt överraskade.

    // P

  • mariagbg

    Tack för ditt svar! Och alla andra som oxå svarat tidigare! Anledningen till att det blev en manuell är till största del en vana. Har alltid haft manuella bilar... Har barnen där bak och handsfree till telefonen så högerhanden är fri Har provkört några automatare och gillar inte alls det, fast det är säkert en vanesak.

  • Sfinxen

    Köpte nyligen min första automat och tycker att det är guld!

    För oss var det ett val av ergonomiska skäl. Är en småttis på 161 cm och när jag rullat fram förarstolen så långt att jag bekvämt når fram till ratten, så kommer alltsom oftast handbromsen och växelspaken så långt bak att jag i princip måste göra dragrörelsen bakom ryggplanet när jag ska backa eller lossa handbromsen, vilket är totalt oergonomiskt. Ibland måste jag be grannen på passagerarsätet om hjälp - vansinnigt irriterande!

    Vi hade tänkt sikta in oss på en Skoda som har backen framåt så att jag skulle kunna köra bekvämt, men så kom drömbilen som råkade vara automat upp, och efter tio hårda minuters initial ovänskap kan jag inte längre tänka mig att byta tillbaka till manuell!

    Jag gillar också tanken på att bilen liksom kör framåt själv, och att allt jag behöver göra är att bromsa och styra den...

Svar på tråden Manuell eller automat...?