• Testarosa

Tips på kvällsmat

Har börjat tröttna på den gamla vanliga mackan till kvällsmat! För att få bra fungerande rutiner innan mitt andra barn kommer så har vi börjat att äta kvällsmat kl. 17.30, lagom innan bolibompa börjar som min son på 2½ år mer än gärna ser på men det känns ju lite roligare å kunna variera kvällsmaten lite, så...någon som har några tips på annat än macka?

• Svar på tråden Tips på kvällsmat
  • Testarosa

kanonbra tips alla kommer med! Tackar!

• Elisaa

hej du!... elakt med påhopp du.. ingen som har med era beslut att göra..Tips, spenat soppa är jätte gott och enkelt.. tina frst spenat, koka upp och ha i lite creme freaice. koka några ägg och servera med ägg halvor... gött, nyttigt och snabbt!,

• BabyJay

havregrynsgröt tycker jag kan vara gott att äta på kvällen om man ät trött på mackor. risgrynsgröt oxå!

Vill vi ha snabb mat kan vi ibland steka till riven potatis och bacon, snabbt och gott, och lite matigare än mackor. Jag köper ibland fördåga pastasåser som man bara kan röra ihop med mjölk, eller helt färdiga på burk, då behöver man bara koka lite pasta!

Pajer kan man göra och frysa in i bitar, likaså lasagne.

Annars är fil, med flingor och frukt bra oxå!

Å fruktsallad!

Synd att detta skulle bli en tråd om middag eller inte. jag tror varje förälder kan avgöra själv vad som är bäst i deras familj.

Lycka till med nya rutiner!

• Blinka lilla Tindra

Hej!

Jag har några tips på kvällsmat.

*Smörgåsar i ugnen. Mkt ost, skinka o kanske en tomatskiva. Krydda med antingen oregano eller pizzakrydda. ca 175grader i 15-20 min.

*Smörgåsar i ugnen. Med förstekta kantareller o ost.

*Köttsoppa. Finns juh på burk färdiga bara att koka upp. Knäckebröd med ost o gurka.

Hoppas nått kan passa... kram

• Testarosa

Köttsoppa med smörgås blir det idag, igår vart det hemmagjorda piroger och i ugnen väntar pizzabullar att frysas in Har hittat lusten att göra något annat än macka, så tack alla!

• MrsLi

Lunchen skall vara dagens största mål och sedan brukar man ju äta mellanmål.
    Jag är själv uppväxt med att bara äta 1 stort mål mat per dag och jag har aldrig tyckt det är konstigt.

Favorit hemma är soppa i olika former. Gott med knäckemacka o lite frukt efteråt.

Jag älskar keldas soppor och speciellt tomatsoppan.
    Min son gillar den som den är - eller med lite makaroner och falukorv i (eller vad man kan tänkas gilla).

Annars så är plättar eller pannkakor oxå gott (ibland köper jag till och med färdiga).
    Vi har en sån där toast maskin hemma så ibland köper vi sånt där rostbröd som e lite fullkorn i och lägger på lite skinka o ost.

Äggmacka eller köttbullemacka e min sons favorit till kvällsmat

• Whilda

hittade ett roligt recept som kanske kan vara något :

MATMUFFINS med bacon och fetaost

Ingredienser
    Portioner: ca 12 st

200 g fetaost
    1 gul lök
    1-2 askar (à 250 g) körsbärstomater
    2 askar (á 140 g) tärnad bacon
    2 msk olivolja
    ev färsk rosmarin

Gör så här
    1.Fyll muffinsformar till hälften med muffinssmet (sök recept "franska matmuffins"). Smula över lite getost. Skala och strimla löken.
    2.Tryck ner 2 tomater i varje form ordentligt. Lägg på lök och generöst med bacon. Smula över resterande getost. Ringla över lite olivolja och lägg eventuellt på en rosmarinkvist. Formarna ska vara välfyllda, gärna upp till muffinsformens kant.
    3.Grädda mitt i ugnen i 200 °C, ca 25 minuter. Ta ut och låt svalna. Garnera gärna med färsk rosmarin.

• Whilda

Ingredienser

200 g fetaost
    1 gul lök
    2 msk olivolja
    ev färsk rosmarin

Muffinssmet
    2 1/2 dl vetemjöl
    2 1/2 dl majsgryn (polenta)
    1 msk socker
    2 tsk bakpulver
    1/2 tsk kajennpeppar
    1/2 tsk torkad hackad vitlök
    2 tsk torkad timjan eller rosmarin
    1/2 tsk salt
    50 g rumstempererat smör eller margarin
    1 ägg
    2 dl gräddfil

Gör så här
    1.Fyll muffinsformar till hälften med muffinssmet Smula över lite getost. Skala och strimla löken.
    2.Tryck ner 2 tomater i varje form ordentligt. Lägg på lök och generöst med bacon. Smula över resterande getost. Ringla över lite olivolja och lägg eventuellt på en rosmarinkvist. Formarna ska vara välfyllda, gärna upp till muffinsformens kant.
    3.Grädda mitt i ugnen i 200 °C, ca 25 minuter. Ta ut och låt svalna. Garnera gärna med färsk rosmarin.

• Whilda

Ingredienser

200 g fetaost
    1 gul lök
    2 msk olivolja
    ev färsk rosmarin

Muffinssmet
    2 1/2 dl vetemjöl
    1 msk socker
    2 tsk bakpulver
    1/2 tsk kajennpeppar
    1/2 tsk salt
    1 ägg
    2 dl gräddfil
    1/2dl vatten

Gör så här
    1.Fyll muffinsformar till hälften med muffinssmet Smula över lite getost. Skala och strimla löken.

• Whilda

Ingredienser

200 g fetaost
    1 gul lök
    2 msk olivolja
    ev färsk rosmarin

Muffinssmet
    2 1/2 dl vetemjöl
    1 msk socker
    2 tsk bakpulver
    1/2 tsk kajennpeppar
    1/2 tsk salt
    1 ägg
    2 dl gräddfil
    1/2dl vatten

Gör så här

• Whilda

Oj då..
    Min dator låste sig visst lite

• MammatillMeja

jag har inte läst alla tips men här kommer några exempel på vad vi brukar äta till kvällsmat...

potatisbullar, pannkakor, risgrynsgröt, bakad poatatis, varma mackor, tunnbrödsrullar, korv med bröd, ja bara enkla grejer..aldrig typ kött och potatis å sås på kvällen.... tycker det gott och väl räcker med ett stort mål om dagen...

jag tycker det är ännu konstigare att kalla flingor och mjölk för fika=)

gör lagen om könstympning könsneutral NU!
  • Kidz

Äppelgröt på Quinoa

Ingredienser
    2 st äpplen
    1,5 dl quinoa
    3 dl äpplejuce
    2 msk russin
    1 tsk kanel

Gör så här
    Skala och skär äpplena i klyftor.
    Skölj quinoan i en sil och låt rinna av.
    Koka upp gryn i äpplejuice och tillsätt äpple, russin och kanel
    Koka på ganska stark värme tills konsistensen är ganska grötig. ca 15 min.

• Kidz

Blinier - ryska boveteplättar

Ingredienser
    0,25 paket jäst (drygt 10 gram)
    2,5 dl standardmjölk
    0,75 dl gräddfil eller filmjölk, rumsvarm
    1 krm salt
    1,5 dl bovetemjöl
    1 dl vetemjöl
    1 st äggula
    1 st äggvita

Gör så här
    Ljumma mjölken till 37 grader.
    Rör ut jästen med lite av mjölken.
    Tillsätt resten av mjölken, mjöl, gräddfil, äggula och salt.
    Vispa smeten slät och låt jäsa i ca en halvtimme.
    Vispa äggvitan hård och vänd ner den i smeten.
    Grädda i plättlagg eller som små pannkakor i vanlig stekpanna.
    Låt kallna och servera med löjrom/stenbitsrom, finhackad gul lök och gräddfil.

Mina tips kanske inte riktigt var det du sökte men kanske intresserade dig iaf.

• Kidz

Tunnbrödsrulle

Ingredienser
    2 st skivor ost eller 2 msk mjukost
    1 st skiva kokt skinka
    1 st mjuk tunnbrödskaka
    0,5 st äpple
    0,5 dl keso
    0,5 st paprika
    1 knivsudd smör

Gör så här
    Bred smör tunt över brödet. Strimla skinkan, riv äpplet och blanda det med keso.Fördela blandningen över hälften av brödkakan. Strimla paprikan
    Lägg ost och paprika på resten av brödet. Rulla ihop och vira rullen i plastfolie.

Fruktgröt

Ingredienser
    0,5 dl havregryn
    0,5 dl rågflingor
    2 st hackade aprikoser
    2 st hackade torkade äppelringar
    2 st hackade katrinplommon
    2 dl -2,5 dl vatten
    0,5 krm salt

Gör så här
    Blanda alla ingredienser direkt i tallriken och koka på högsta effekt i mikron 1 1/2 minut. Rör om och koka i ytterligare 1 minut.
    (Kan även kokas i kastrull på spisen.)

Fattiga riddare

Ingredienser
    8 st skivor vitt bröd (vetebröd eller matbröd) eller fler om det råder hungersnöd runt bordet
    3 dl standardmjölk
    1 st ägg
    1 dl vetemjöl
    Man kan hoppa över både mjöl och ägg, det gjorde min mamma och det var minst lika gott
    50 gram smör eller margarin till stekning
    2 dl socker och kanel, blandat

Gör så här
    Vispa ägget med lite av mjölken. Tillsätt mjölet och vispa till en slät smet. Tillsätt resten av mjölken.
    Stek dem vackert bruna på båda sidor och vänd dem sen i en blandning av socker och kanel.
    Serveringsförslag
    Sylt, äppelmos

• Kidz

Smariga mackor

Ingredienser
    1 st Hamburgare eller biff
    1 st ägg
    1 st rostebröd skiva
    1 st skivad gul lök
    1 msk ketchup

Gör så här
    Bryn brödskivan i lite margarin. Lägg över på en tallrik. Bryn därefter hamburgaren och ägget (gulan ska vara rinade så stek bara på en sida). Lägg hamburgaren, den råa löken och ägget på brödskivan. Sist ketchupen på ägget.

• Husmor

Men herregud, de flesta av er äter ju bara hel- och halvfabrikat! Skrämmande :S Prova LAGA mat - för er själva och era barn!!!

Svar på tråden Tips på kvällsmat