Inlägg från: stenstorp |Visa alla inlägg
  • stenstorp

Vi som gör egen barnmat - recept del 3

Först i recepttråd nr 1 har lisen11 bidragit med ett recept jag gjorde idag till min 6-månaders. Det blev toppen gott, sonen åt med god aptit.

För mig blev det 11 portioner men det beror ju på grönsakernas storlek och hur mycket barnet äter.

Jag använde vanlig grädde och tog ingen buljongtärning pga saltet. Här är min version av receptet.

1 kycklingfilé
    1 palsternacka
    2 morötter
    2 potatisar
    smör
    1½-2 dl vatten
    1½-2 dl grädde
    1 krm timjan

Skär kycklingen i bitar. Hacka rotsakerna i bitar. Koka upp vatten och lägg i kyckling, rotsaker, grädde och en klick smör. Koka ca 8 min så kycklingen är genomkokt och rotsakerna mjuka. Kör i mixer och tillsätt timjan.

• stenstorp

Min son är 6 månader. Jag gjorde detta häromdagen. Hade redan potatis/palsternacks-mos färdigt i frysen men om jag inte haft det skulle receptet sett ut så här.

3 cm purjolök
    ca 100 gram vit fisk
    1-2 potatisar
    1 bit palsternacka
    smör
    vatten
    saffran

Skär potatisen, palsternackan och fisken i små bitar. Lägg allt i en kastrull och koka tills fisken är vit och rotsakerna mjuka. Mixa till önskad konsistens. Servera med något grönsaksmos, tex ärtor.

Vi gjorde en fiskgryta till oss vuxna också och till den serverade vi saffrans-couscous och ärtor. Så resten av saffranet gick åt till oss.

• stenstorp

strimla purjolöken, så klart...

Svar på tråden Vi som gör egen barnmat - recept del 3