• Blindness

Vi som gör egen barnmat - recept del 3

Här skriver vi in alla våra RECEPT.

Denna tråd är ENDAST till för recept.

Frågor och diskussioner om recept, ålder mm lägger man i den andra tråden.
    Detta för att det skall vara så enkelt som möjligt att kunna hitta recepten.

Diskussionstråden: www.familjeliv.se/Forum-11-236/m29606312.html

Recepttråd del 1 www.familjeliv.se/Forum-3-39/m23905626.html
    Recepttråd del 2 

Skriv från vilken ålder recepten fungerar!

»-(¯`v´¯)-> Leya »-(¯`v´¯)->
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-04 14:56

Recepttråd på nätet:
    www.lagabarnmat.se
  • Svar på tråden Vi som gör egen barnmat - recept del 3
  • Ullegulle78

Snabbt och enkelt lunchtips. (För 8 månader och uppåt)

*keso
    *apelsin
    *saffran
    Skala appelsinen nogrant, skär bort så mycket "vitt" som möjligt. Läg den i en bytta.
    Häll över keso. Mängd efter smak. Strössla över saffran. Mixa med stavmixer. Voilá! Lunch..

Man kan byta ut apelsinen och saffranet mot tex banan och kardemumma, äpple och kanel eller päron och mynta.

..därför att Annusjka redan har köpt sin solrosolja,...
  • Lilla trynet

Lövbiffrätt (från 6 månader)

Koka 4 potatisar, 1 palsernacka och 1 liten blomkål i bitar för sig tills det blir mjukt.
    Koka strimlad lövbiff (ca 3 skivor) i:
    en halv burk tomatkross,
    2 pressade vitlökskyftor
    basilika, oregano, dragon och vitpeppar efter behag
    Detta lät jag koka lika länge som rotfrukterna, inte så noga.

Häll av vattnet från rotfrukterna.
    Mixa allt med stavmixer.
    Tillsätt bröstmjölk eller ersättning för att få rätt konsisitens.
    Och så en rejäl klick smör förstås!

Det var köttpremiären för lilleman -efter detta blir han aldrig vegetarian! : )

• summertime123

ca 10 port (sonen är 8mån men går att ge tidigare, fr ca 6-7mån)

450g nötkött (grytbitar) + vitlök + svartpeppar
    3 st små palsternackor
    300g broccoli
    stor påse blomkål (550g)
    4 stora potatisar

kokade köttet ca 1½timme.
    eftersom sonen har bitar i maten så skar jag palsternackorna i små bitar efter att jag kokat den. samma gällde för broccolin & blomkålen. det enda som va helt mosat va potatisen.
    blandade ihop allt o la in in barnmatsburkar.
    sås:
    använde mig utav köttbuljongen, silade bort pepparn o vitlöken. hällde i lite kryddor: persilja,basilika,timjam. blandade ihop allt o toppade upp matburkarna m min egna buljongsås

• gbgumman

Har också gjort en variant på köttgryta som blev jättegod
    -Högrev i bitar (mörare än grytbitar)
    -Två morötter
    -Två potatisr (gjorde det lite krämigare)
    -passerade tomater
    -saltfribuljong

Kokade köttet i saltfri buljong och skumma noga. La ner potatis och morötter koka allt mjukt med passerade tomater. Mixa allt.

Allt är infryst och jag tänkte ge henne det snart. Än äter hon bara potatis morot majs ärtor.

Ett tips om man ska laga med kyckling. Använd kyckklinglårfile istället för vanlig file. Den är lite mörare och inte så torr.

• gbgumman

obs mitt stor kok tog ca 2 timmar. Högrev blir gott men tar sin lilla tid.

• Sup3rstar

lägger till som favorit !

• stenstorp

Först i recepttråd nr 1 har lisen11 bidragit med ett recept jag gjorde idag till min 6-månaders. Det blev toppen gott, sonen åt med god aptit.

För mig blev det 11 portioner men det beror ju på grönsakernas storlek och hur mycket barnet äter.

Jag använde vanlig grädde och tog ingen buljongtärning pga saltet. Här är min version av receptet.

1 kycklingfilé
    1 palsternacka
    2 morötter
    2 potatisar
    smör
    1½-2 dl vatten
    1½-2 dl grädde
    1 krm timjan

Skär kycklingen i bitar. Hacka rotsakerna i bitar. Koka upp vatten och lägg i kyckling, rotsaker, grädde och en klick smör. Koka ca 8 min så kycklingen är genomkokt och rotsakerna mjuka. Kör i mixer och tillsätt timjan.

• Miniigirl

Såg att det diskuterades i andra tråden varför det inte kommer in nya recept...så jag får väll ta och lägga in ett väldigt populärt recept här:) är ltie för lat annars:)

Dillfisk med rot-och potatismos ca 13 port (Har gett detta till sonen sedan han var ca 6 månader, Han älskar den!)

½ kålrot (kan bytas ut mot morötter, har porvat det oxå:))
    ca 8 potatisar
    1 pkt körsbärstomater
    1 pkt torskfile
    purjolök(så mycket du vill ha:) jag har tagit ca ½)
    ca 3 msk dill

koka kålrot/morot och potatise. mixa med lite smör

Mixa tomaterna och ha i dillen
    håll i en kastrull och lägg i fisken i bitar och häll sedan i så mycket vatten så att fisken täcks. Ha i purjolöken och koka tills fisken är klar! Sen har jag mixat ihop med potatisen och fryst in. Har blandat i massa olja när jag har mixat ihop allt!

• MallaMojs

Bidrar också med ett recept. Jag har som mål att laga samma mat som vi äter, med viss modifikation. Detta gick verkligen hem här - mina tjejer är snart 9 månader.

Ungefär 4 portioner (för storätare, tror jag ) Från 8 månader, men kan mixas till puré också!

2 potatisar
    1 palsternacka
    purjolök
    Koka mjukt! Jag mosade sedan det med en gaffel.

Fiskfilé - jag hade en hyfsat stor bit hoki.
    1 dl ärtor
    Koka upp och låt sjuda på svag värma till fisken är klar. Sedan mosade jag även detta.

Redning på en klick smör och lite vetemjöl, sedan mjölk till önskad konsistens. Krydda med vitpeppar och persilja. Finhacka sedan 2 hårdkokta ägg och rör ner.

*~~* Cornelia & Izabella 070602 *~~*
Svar på tråden Vi som gör egen barnmat - recept del 3