Inlägg från: Multignutten |Visa alla inlägg
  • Multignutten

Vi som gör egen barnmat - recept del 3

Jag gjorde korvgryta till min 11 månaders kille idag, poppis värre!

Ca 300 g falukorv
    4 medelstora potatisar
    2 morötter
    2 små gulalökar
    1/4 dels paprika
    1/2 liten kålrot
    svartpeppar
    paprikapulver
    500 g passerade tomater
    Ca 2 dl vatten

Koka upp vatten och passerade tomater, låt det småputtra medan du skalar och skär grönsakerna i bitar. Häll i grytan och låt det koka på svag värme i ca 30 min.
    Jag kokade en extra potatis, morot och en bit kåltor i en kastrull vid sidan om. Lät grönsakerna svalna innan jag skar dem i små bitar. Skar också små bitar av falukorv som jag sedan blandade i den stora grytan efter att ha mixat det.

• Multignutten

Kotlettgryta (1år)

2 benfria kotletter
    3 medelstora potatisar
    1 vitlöksklyfta (i tesil)
    1 liten gullök
    2 morötter
    1/2 palsternacka
    En liten bit kålrot
    peppar
    curry

Kokade allt i vatten, tillsatte kryddor. I en gryta bredvid kokade jag en liten morot, resten av palsternackan, en potatis och lite kålrot. Skar dem sedan i små bitar när de svalnat lite. Mixade sedan kött och grönt och sedan hällde jag i grönsaksbitarna. Plockade upp en bit kött och skar i bitar också och hällde i efter mixning.
    Sonen åt med god aptit trots att det blev lite "klistrig" konsistens eftersom jag mixade potatisen för länge.

• Multignutten

Pocherad laxfilé, vitsås och pressad potatis (1 år)

En bit färsk laxfile
    4 medelstora potatisar
    5 cm purjolök
    5-8 vitpepparkorn
    vatten
    150 g frusen majs
    150 g frusna ärtor
    5-6 buketter frusen blomkål
    mjöl
    mjölk
    smör
    frusen dill
    citron

Började med att ta av skinnet på laxen (be fiskhandlaren om du inte vill själv). La den i en kastrull och täckte fisken med vatten, la i grovstrimlad purjolök och vitpepparkornen. Pressade i lite citron och sen lät jag laxen bli färdig på svag värme. Skalade och kokade potatisen, när den var nästan genomkokt hällde jag i ärtor, majs och blomkål. Gjorde en vitsås på lite mjölk, mjöl och lite smör. Kryddade den med massor av dill och lite citron och även lite vitpeppar. När laxen var klar, hällde jag av buljongen och spädde såsen med (resten frös jag in i iskuber). Laxen "flikade" jag med en gaffel för att få små bitar men inte mos. Pressade potatisen och blandade den med såsen, laxen och grönsakerna. Gillades skarpt av sonen!

• Multignutten

Vet inte om jag lagt in detta recept innan men nu lägger jag in det i alla fall.

Korvstroganoff och ris,couscous eller pasta
    (Vår son har fått det sedan han var 8,5-9 mån ungefär)

Ett paket skinnfrikorv eller en bit falukorv (hots fungerar bra)
    en gul lök
    ca 50 g frysta champinjoner
    En halv burk creme fraiche
    en burk krossade eller passerade tomater
    paprikapulver
    svartpeppar

Skala och hacka löken grovt. Fräs den snabbt i lite smör, hacka under tiden halva mängden korv och lägg sedan i den i grytan. Fräs den i nån minut tillsammans med löken, häll på tomaterna och låt koka upp. Krydda och häll i creme fraichen. Låt koka i 5-10 minuter. Skiva under tiden resten av korven i lagom bitar, lägg åt sidan. Mixa sedan allt som är i grytan, häll därefter i ris, pasta eller couscous och korvbitarna. Väldigt poppis här!

Svar på tråden Vi som gör egen barnmat - recept del 3