• Anonym (namnfråga)

Byta dotterns namn mot pappans vilja?

Min yngsta dotter är 3 år och har sin pappas efternamn och mitt som mellannamn.
    Jaghar bott ensam sedan dottern var två månader, och de senaste 15 månadern har dotter inte träffat sin far en enda gång. Han har på familjerätten avsagt sig kontakt med sin dotter. Vi har dock fortfarande gemensam vårdnad, den vägrar han släppa av någon anledning.

Jag skulle vilja att min dotter har samma efternamn som jag och min äldre dotter (från tidigare förhållande), alltså det namn som yngsta dottern har som mellannamn. Det kommer pappan aldrig att gå med på.
    Kan jag ansöka om det i Tingsrätten, alltså att hon ska ha mitt namn som efternamn och pappans som mellannamn. Skulle förenkla en del, typ namn på brevlådan och så. Plus att hon vägrar kännas vid att hon heter som sin pappa, när jag säger det blir hon jättearg och säger att hon bara heter xxx (mitt namn).

Ett byte mot pappans vilja kan knappast försämra deras kontakt, eftersom den inte existerar. Skulle tingsrätten kunna godkänna en sådan namnändring? Och om det är möjligt, hur går jag tillväga?

• Svar på tråden Byta dotterns namn mot pappans vilja?
  • Majken

Det borde du kunna göra eftersom han via faniljerätten avsagt sig kontakt, du borde t.o.m kunna få ensam vårdnad då? I annat fall hade du nog behövt hans namnteckning?
    Ring till familjerätten och prata med dom.....

Love my M-girls
  • Anonym (namnfråga)

Eftersom han inte frivilligt ger mig vårdnaden (utan att ens ha et argument till varför, bara att "det ska vara så") måste jag gå via process i tingsrätten om jag vill ha vårdnaden. Orkar inte det just nu.

• adrenalin

Tror du han vill ha delad vårdnat för att slippa betala underhåll?  

burriburr.wordpress.com - läs bloggen, den handlar om saker du gillar! :)
  • Anonym

Vårdnaden har inget med underhålla att göra, det får man betala ändå.

adrenalin skrev 2008-02-11 12:45:58 följande:
  • Anonym (namnfråga)
    adrenalin skrev 2008-02-11 12:45:58 följande:
    Han betalar underhåll via FK.
  • Majken
    Anonym (namnfråga) skrev 2008-02-11 12:42:22 följande:
    Eftersom han inte frivilligt ger mig vårdnaden (utan att ens ha et argument till varför, bara att "det ska vara så") måste jag gå via process i tingsrätten om jag vill ha vårdnaden. Orkar inte det just nu.
    Jag tror i och för sig att det inte behöver bli någon vidare process, särskilt när familjerätten kan "gå i god" för att han avsagt sig kontakten med henne helt och hållet - det finns ingen rim & reson i att han ska få vara med och fatta beslut rörande din dotter?

Men för att återgå till namnbytet....kolla vad de säger på familjerätten?
    Love my M-girls
  • Anonym (insatt)

Har pappa del i vårdnaden är det ganska svårt att byta efternamn mot hans vilja... det blir familjerätten som får yttra sig till tingsrätten om ett namnbyte är förenligt med barnets bästa... men han kanske säger ja till namnbyte om du frågar?

• AnnaSa28

Min äldsta fick byta efternamn när jag gifte mig, vi fyllde bara i blanketten om namnbyte o skickade in, sen sköter myndigheterna det där. Den biologiska pappan fick ett visst antal dagar på sig att invända om han ville. Men som allt annat så sket han i det, så då gick det igenom iallafall. Inget krångel Skulle sen din flickas pappa krångla så tar tingsrätten ett beslut om vad som ligger i barnets bästa. Och det kan nog i ditt fall bara bedömas som bra för hennes del (samhörighet med familj osv)att byta till ditt namn. Egentligen har vårdnaden inte så mycket med det att göra. Visst går det snabbare om han skriver under namnbytet men annars sköter dom det åt dig. Vad mycket det blev :)

• Anonym (namnfråga)
    AnnaSa28 skrev 2008-02-12 16:21:52 följande:
    Min äldsta fick byta efternamn när jag gifte mig, vi fyllde bara i blanketten om namnbyte o skickade in, sen sköter myndigheterna det där. Den biologiska pappan fick ett visst antal dagar på sig att invända om han ville. Men som allt annat så sket han i det, så då gick det igenom iallafall. Inget krångel Skulle sen din flickas pappa krångla så tar tingsrätten ett beslut om vad som ligger i barnets bästa. Och det kan nog i ditt fall bara bedömas som bra för hennes del (samhörighet med familj osv)att byta till ditt namn. Egentligen har vårdnaden inte så mycket med det att göra. Visst går det snabbare om han skriver under namnbytet men annars sköter dom det åt dig. Vad mycket det blev :)
    FUnkar det så även fast vi har gemensam vårdnad?
    Om jag fattat det rätt kan jag alltså bara skicka en en namnändringsblankett till skattemyndigheten, sen kontaktar de honom för godkännande? Vad händer om han då inte godkänner - ska jag skicka in ansökan till TR?
  • Anonym

Jag har idag ensam vårdnad om min dotter, men vid ett tillfälle när vi hade gemensam vårdnad, skulle vi flytta tre gator längre bort och byta adress, eftersom hennes pappa inte ville ha nåon kontakt, fick jag fylla i adressanmälan utan hans underskrift, skattemyndigheten fick tvångsförflytta hennes adress utan pappans medgivande, han gick emot adressanmälan....borde bli samma vid namnbyte, skattemyndigheten har ju med det att göra oxå.

Svar på tråden Byta dotterns namn mot pappans vilja?