• Anonym (namnfråga)

Byta dotterns namn mot pappans vilja?

Min yngsta dotter är 3 år och har sin pappas efternamn och mitt som mellannamn.
    Jaghar bott ensam sedan dottern var två månader, och de senaste 15 månadern har dotter inte träffat sin far en enda gång. Han har på familjerätten avsagt sig kontakt med sin dotter. Vi har dock fortfarande gemensam vårdnad, den vägrar han släppa av någon anledning.

Jag skulle vilja att min dotter har samma efternamn som jag och min äldre dotter (från tidigare förhållande), alltså det namn som yngsta dottern har som mellannamn. Det kommer pappan aldrig att gå med på.
    Kan jag ansöka om det i Tingsrätten, alltså att hon ska ha mitt namn som efternamn och pappans som mellannamn. Skulle förenkla en del, typ namn på brevlådan och så. Plus att hon vägrar kännas vid att hon heter som sin pappa, när jag säger det blir hon jättearg och säger att hon bara heter xxx (mitt namn).

Ett byte mot pappans vilja kan knappast försämra deras kontakt, eftersom den inte existerar. Skulle tingsrätten kunna godkänna en sådan namnändring? Och om det är möjligt, hur går jag tillväga?

• Svar på tråden Byta dotterns namn mot pappans vilja?
  • AnnaSa28
    Anonym (namnfråga) skrev 2008-02-12 16:24:57 följande:
    FUnkar det så även fast vi har gemensam vårdnad?Om jag fattat det rätt kan jag alltså bara skicka en en namnändringsblankett till skattemyndigheten, sen kontaktar de honom för godkännande? Vad händer om han då inte godkänner - ska jag skicka in ansökan till TR?
    Ja det spelar ingen roll om ni har gemensam vårdnad, vill han inte skriva på när du frågar så skickar du papprena ändå, sen är det upp till skattemyndigheten att ta kontakt med pappan, vägrar han då så går det till tingsrätt
  • Anonym

Jag tror inte du kan byta utan pappans godkännande när ni har gemensam vårdnad.
    När jag fick ensam vårdnad skulle jag byta namn på mina barn men fick reda på att det går inte "bara sådär". Dom sa att det kanske är den enda koppling barnen har till sin pappa och jag sa ja - det är just därför jag vill byta. Jag fick skriva till soc som gjorde en utredning och ville veta mina argument, de skrev i sin tur vad de tyckte till tingsrätten som tog beslut i frågan. Tack och lov fick jag byta.

• Kloss

Vid namnändring måste barnets vårdnadshavare underteckna.
    Du måste ha faderns samtycke även om du skulle få ensam vårdnad.

Det är svårare för dej att få bort faderns efternamn än att få ensam vårdnad.

Om fadern avlider är detta dock möjligt.
    Annars krävs hans godkännande.
    Annars får du stämma fadern till domstol och pröva dina argument mot hans och låta domsolen avgöra.

Du bör ju kunna förhandla med honom men hans argument blir väl att barnet ska ha namnn efter er båda och det är väl inte helt orimligt.

Hade så inte varit fallet hade jag haft större förståelse för din sak.

• Anonym

Har barnet ingen kontakt med pappan så kan du få rätt att byta namn på barnet. Man gör en bedömning av om namnbytet är förenligt med barnets bästa och bedömer bla hur mkt kontakt barnet har med föräldern. Har de en tät och nära kontakt är det mkt svårt att få byta namn mot pappans vilja medan det då de inte har någon kontakt inte brukar vara några större svårigheter att få byta namn.

• Kloss

Om barnets är 12 år måste även barnet godkänna namnändringen utöver pappan.
    Barnet är ju tre år och torde ju idagsläget inte ha nån åsikt i saken..*LER*

//Kloss

• Kloss
    Anonym skrev 2008-02-16 15:18:11 följande:
    Har barnet ingen kontakt med pappan så kan du få rätt att byta namn på barnet. Man gör en bedömning av om namnbytet är förenligt med barnets bästa och bedömer bla hur mkt kontakt barnet har med föräldern. Har de en tät och nära kontakt är det mkt svårt att få byta namn mot pappans vilja medan det då de inte har någon kontakt inte brukar vara några större svårigheter att få byta namn.
    Då har ärendet nåt domstolen.
    I en domstol lyssnar man på båda parternas argument.
    Du får även sakliga argument mot dej som du har att bemöta.

Att barnet varit skild från sin far i 15 månader när detta är ett spädbarn är nog inte ett tungt vägande skäl om han till avvsikt att vara del i barnets uppväxt.

Det kan finnas orsaker och skäl som fadern har att svara för som tonar ner betydelsen av detta faktum.

// Kloss
  • Anonym (namnfråga)

Pappan har avsagt sig umgänge med barnet.
    Barnet har redan två efternamn, eller rättare sagt, mitt efternamn som mellannamn och hans efternamn som efternamn. Jag vill byta plats på dessa. Pappans namn kan gärna vara mellannamn, men jag vill att det "officiella" efternamnet ska vara mitt namn, eftersom dels pappan inte finns med alls i bilden och dels förenklar det för mig, då vi övriga två i familjen har det efternamnet.

• Anonym

Anonym (namnfråga) skrev 2008-02-16 19:48:50 följande:

Pappan har avsagt sig umgänge med barnet. Barnet har redan två efternamn, eller rättare sagt, mitt efternamn som mellannamn och hans efternamn som efternamn. Jag vill byta plats på dessa. Pappans namn kan gärna vara mellannamn, men jag vill att det "officiella" efternamnet ska vara mitt namn, eftersom dels pappan inte finns med alls i bilden och dels förenklar det för mig, då vi övriga två i familjen har det efternamnet.
    Du har ett bra argument, skicka in en ansökan till skatteverket om pappan inte godkänner det så kan du vända dig till tingsrätten och få frågan prövad där. Har för mig att det kostar 450 kr.
  • Anonym (namnfråga)

EN sån här fråga i Tingsrätten kostar inte massa pengar i advokatkostnader då? Är det mer som skilsmässopapper, som man skickar in ansökan och får ett beslut? (Kanske dum fråga, men jag har ingen aning om hur sånt här funkar.)

• Kloss

Om det kostar pengar beror ju hur mycket era respektive advokater lägger ner för att strida i frågan.

Detta beror ju på hur ni som parter själva agerar i saken.
    Samförstånd eller låta domstolen avgöra saken.

Utan samtycke er emellan kan inte namnet ändras utan dom i domstolen.

// Kloss

• Anonym (namnfråga)

Jo, men jag menar, behöver man en advokat för såna här frågor också? Eller är det bara en ansökningsblankett man fyller i och skickar in?

• Anonym

Du behöver ingen advokat för att skicka in en ansökan om namnändring till skatteverket. Om du behöver advokat i tingsrätten beror nog på om pappan motsätter sig namnbytet eller inte. Som du beskrivit pappans relation till barnet så är det inte säkert att han kommer att ta en strid om detta i tingsrätten. Gör han inte det så behöver du ju ingen advokat för att föra din talan, det är ju fråga om ett ärende som hanteras enligt ärendelagen och då kostar ansökan 450 kr och pappan får ett brev hem med tillfälle att yttra sig över din ansökan. Hör han inte av sig så går man på dina uppgifter när man gör bedömningen då blir det ju inte fråga om någon långdragen tvist med rättegångsförhandling eller nåt sånt, utan i såfall kan det ju skötas genom skriftväxling. Men om pappan motsätter sig det hela och kontaktar en advokat för att föra hans talan kan det ju bli annorlunda.

• Kloss

Nu vet jag inte hur det går till i dessa tvister utan enbart vårdnadstvister.
    Läs din hemförsäkring.
    Där står under vilka villkor det går att starta process men det gäller främst vårdnadstvister i samband med skilsmässor etc.

Den som blir stämd får sina kostnader betalda genom rättskydd efter nån självrisk.
    Fråga nån av mammorna här som blivit stämnda om vårdnad&umgänge då dessa säkert vet mer.

Oftast är det ju pappan som stämmer för vårdnad&umgänge och får då till stor del betala detta själv men nu är det ju du som vill starta process.

Advokater tar säkert 1100kr per timme.

Det är dyrt att vara oense...det har vi pappor alltid fått veta när vi får strida för våra barn.
    Därför vi kanske tjänar mer...*LER*

Motparten har rättskydd.

// Kloss

• Anonym

Om namnfrågan hamnar hos domstolen så hanteras den enligt ärendelagen. Ansökan är avgiftsbelagd, kostar 450 kr. Du måste skicka med personbevis för barnet. Domstolen ger då pappan tillfälle att yttra sig, dvs. möjlighet att ge sin syn på namnfrågan. Domstolen måste också ge socialtjänsten möjlighet att yttra sig eftersom barnet är under 18 år. Hade barnet varit över 12 år hade även barnets yttrande krävts. I ett fall som detta kan tingsrätten förordna att vardera part ska bära sin egen kostnad ifall det skulle bli en tvist mellan dig och pappan. Alltså bör du begära det för då slipper du betala hans rättegångskostnader om du skulle förlora. Om det inte blir någon tvist mellan er så finns det ju ingen anledning för dig att betala någon advokat utan då räcker det ju med att själv skriva till tingsrätten och berätta varför du vill byta namnet.

Svar på tråden Byta dotterns namn mot pappans vilja?