• Sanber

kennel avtal - fast privatperson...?! Hjälp!

hej kan jag få hjälp av er kunniga

Om jag köpt en hund av en privatperson som säger att hunden är genomgo coh inte aggresiv mot andra hundar...
    skriver på ett kennelkontrakt trots att detta inte är en kennel, hon själv skriver inte under.
    I tillföande papper står att läsa att om hunden vill vidareförsäljas ska den återgå till säljaren/uppfödaren UTAN återbetalning till köparen.

Om nu denna hund smiter och biter 1a hunden den ser(3e dagen vi har honom) hur funkar det då?

De sa muntligt till oss att " ja men testa några dagar -en vecka så ser vi hur det går"

Nu vill vi givetvis inte ha hunden utan vill att de helt enkelt tar tillbaka honom och att de givetvis också betalar tillbaka våra pengar.

Nån som vet hur man gör?

De säger att så har han aldrig gjort förr...
    vad har VI gjort med hunden (på TRE dagar!!!)osv...

så den stora frågan är: Gäller ett kennel kontrakt för privatpersoner? Om bara ena parten skriver under gäller det verkligen då?

Eller andra braiga tips jag kan få mottages GÄRNA!!!

• Svar på tråden kennel avtal - fast privatperson...?! Hjälp!
  • SandvikenMamma

Man kan väl lämna tillbaka hunden och få tillbaka typ 80%?
    Kolla med SKK kanske.

• Sanber

jaså?
    det har jag aldrig hört....ok skk..hemsidan kanske står nåt, basra det att d är en blandras 15% annnan ras så den är ju inte reggad i skk.

Och deras regler gäller kanske inte privatpersoner?

• Fia a

har för migt att det är konsument köp lagen som gäller.

• Sanber

hmm hittar inget där o knappt nåt på reklamationsnämnden heller..

suck...det är så svårt.

Vill inte ha lagt ut flera 1000 på nåt jag inte ens "har kvar"...
    om jag lämnar tillbaka hunden alltså

• Fia a

Ring till kommunen imorgon och kolla. Har för mig att jag hört att hund är vara. Annars kan du ju sälja vidare eftersom det inte värkat gått rätt till eftersom hon inte änns skrivit under kontraktet.

• hbsson

kontraktet kan väl knappast gälla om inte båda parter skrivit på? verkar skumt.

• Pikaur

Verkar vara en otroligt oseriös säljare, och jag vet inte om jag hade valt att "lämna tillbaka" hunden till denne. Hade nog hellre försökt hitta ett seriöst hem till den. Alltid hundens bästa före allt annat!

• Sanber

absolut hunden bästa!
    Och han är en goding kan jag lova...
    Men frågan är fortfarande om jag "vågar" yrka på att få pengarna tillbaka om den ska dit igen...

kan låta fånigt att jag är så rädd om pengarna men det var det sista vi hade och känner verkligen att för OSS är det en förmögenhet och om de tar hunden utan återbet så står vi verkligen där med svansen mellan benen..

Känns så trist

Svar på tråden kennel avtal - fast privatperson...?! Hjälp!