• Sanber

kennel avtal - fast privatperson...?! Hjälp!

hej kan jag få hjälp av er kunniga

Om jag köpt en hund av en privatperson som säger att hunden är genomgo coh inte aggresiv mot andra hundar...
    skriver på ett kennelkontrakt trots att detta inte är en kennel, hon själv skriver inte under.
    I tillföande papper står att läsa att om hunden vill vidareförsäljas ska den återgå till säljaren/uppfödaren UTAN återbetalning till köparen.

Om nu denna hund smiter och biter 1a hunden den ser(3e dagen vi har honom) hur funkar det då?

De sa muntligt till oss att " ja men testa några dagar -en vecka så ser vi hur det går"

Nu vill vi givetvis inte ha hunden utan vill att de helt enkelt tar tillbaka honom och att de givetvis också betalar tillbaka våra pengar.

Nån som vet hur man gör?

De säger att så har han aldrig gjort förr...
    vad har VI gjort med hunden (på TRE dagar!!!)osv...

så den stora frågan är: Gäller ett kennel kontrakt för privatpersoner? Om bara ena parten skriver under gäller det verkligen då?

Eller andra braiga tips jag kan få mottages GÄRNA!!!

• Svar på tråden kennel avtal - fast privatperson...?! Hjälp!
  • VulgusProfanum

Detta gäller på SKKs köpeavtal:
    Återköp av hunden:
    Om rutan Ja är i kryssad gäller följande:

Om återköpet sker inom 14 dagar räknat från leveransdagen återbetalas 80% av köpeskillingen.

Om återköp sker senare men inom 3 månader från leveransdagen, återbetalas 60% av köpeskillingen

Om återköp sker senare men inom 12 månader återbetalas 40% av köpeskillingen.

Om återköpet sker senare men inom 24 månader återbetalas 10% av köpeskillingen.

Därefter återbetalas ingenting.

Beauty fades Dumb is forever!
  • Sanber

ok tack! har skrivit till skk juridiska, problemet är ju att hunden inte är skk reggad då det är lite blandras.

Hon sa att hon fått hjälp av en hundkonsult med avtalet - att det är samma som en kennel använder...
    dum som man var trodde man att d inte skulle bli några problem så jag skrev gladeligen på..men inte dom

det är ju alltså idag bara 4 dagar sen så enligt skk ska ju hela köpesumman tillbaka då. MEN kan man hänvisa till skk då hunden inte har stamtavla, inte en kennel osv..

(tror ni man ångrar att man köpte privat.. )

har även pratat med en kennel som säger att det med att hunden ska tillbaka utan återbet är inte juridiskt bindande då precis som ni säger är hunden efter bet min egendom..
    som om jag köpt en dator och inte får sälja den vidare..

fick ett sms igår då de hotade att "drkontakta & anlita en hundkonsult - den som tagit fram avtalet, och hon har minsann flera advokater bakom sig...hmm..
    känns trist med sånna hot - därför vill jag ta reda på mina rättigheter och känna mig styark i min sak!

• Udda

Haha men LÅT henne ta kontakt med dom som gjort avtalet då - för hon lär inte komma ett skit med det. Å jag tror bara det är som hon försöker hota dig.

Va kall å säg att du anlitat jurist - å även kontaktat SKK.

• VulgusProfanum
    Sanber skrev 2008-02-12 10:54:35 följande:
    ok tack! har skrivit till skk juridiska, problemet är ju att hunden inte är skk reggad då det är lite blandras.Hon sa att hon fått hjälp av en hundkonsult med avtalet - att det är samma som en kennel använder...dum som man var trodde man att d inte skulle bli några problem så jag skrev gladeligen på..men inte domdet är ju alltså idag bara 4 dagar sen så enligt skk ska ju hela köpesumman tillbaka då. MEN kan man hänvisa till skk då hunden inte har stamtavla, inte en kennel osv..(tror ni man ångrar att man köpte privat.. )har även pratat med en kennel som säger att det med att hunden ska tillbaka utan återbet är inte juridiskt bindande då precis som ni säger är hunden efter bet min egendom..som om jag köpt en dator och inte får sälja den vidare..fick ett sms igår då de hotade att "drkontakta & anlita en hundkonsult - den som tagit fram avtalet, och hon har minsann flera advokater bakom sig...hmm..känns trist med sånna hot - därför vill jag ta reda på mina rättigheter och känna mig styark i min sak!
    Jag blir uppriktigt ledsen att du råkat ut för en oseriös och dessutom mycket otrevlig säljare
    Det är bra att du tagit kontakt med SKK så att du får råd hur du ska gå tillväga.

Det är ju så att enligt konsumentköpslagen så är en hund/katt att jämställa med t.ex ett kylskåp och det kan vara lite knivigt ibland speciellt som uppfödare- men- jag tror inte att hon på något vis kan kräva att få köpa tillbaka hunden.
    Det låter orimligt!
    Har hon dessutom använt sig av ett hemmasnickrat kontrakt- som hon dessutom inte skrivit under- så har hon i princip nada, zip och noll att komma med.
    Tar hon detta till en advokat- vilket jag inte tror att hon gör- så lär hon få höra att avtal som inte är underskrivna av både köpare och säljare inte gäller. Sedan så får hon isof försöka bevisa att hon har rätt att kräva tillbaka hunden
  • Sanber

oooh ni är så snälla - ni ger mig hopp!!!

• VulgusProfanum
    Sanber skrev 2008-02-12 11:02:37 följande:
    oooh ni är så snälla - ni ger mig hopp!!!
    Kram och lycka till!
  • Sanber
    VulgusProfanum skrev 2008-02-12 11:03:43 följande:
    Kram och lycka till!
    Tack!!!
    *kram*
  • Sanber

just pratat med en jurist i sthlm som tycker det låter som om jag har rätt, hon säljer att säljaens icke existerande underskrift är ju inte ok.
    tycker det låter fullständigt absurt att de vill ha tillbaka hunden utan återbet av någon form = oskäliga avtals villkor som hon sa!

Ehm, tyckte absolut att vi skulle förhandla med dem för med tanke på den "lilla" summan pengar är det ju dukdristigt att ta det högr upp.

SÅ det låter som om hon oxå är på vår sida.

just det där med egendom - ingen kan tvinga mig att GE tillbaka honom utan jag kan helt enketl sälja honom om jag vill.

• VulgusProfanum
    Sanber skrev 2008-02-12 11:52:44 följande:
    just pratat med en jurist i sthlm som tycker det låter som om jag har rätt, hon säljer att säljaens icke existerande underskrift är ju inte ok.tycker det låter fullständigt absurt att de vill ha tillbaka hunden utan återbet av någon form = oskäliga avtals villkor som hon sa!Ehm, tyckte absolut att vi skulle förhandla med dem för med tanke på den "lilla" summan pengar är det ju dukdristigt att ta det högr upp.SÅ det låter som om hon oxå är på vår sida.just det där med egendom - ingen kan tvinga mig att GE tillbaka honom utan jag kan helt enketl sälja honom om jag vill.
    Absolut!
  • Sanber

Bara för att såhär står det i avtalet:

KÖPE AVTAL:
    Detta är enligt svensk lag, juridiskt bindande avtal gällande försäljningen av
    -NAMN
    FÖDD
    REG NR
    KÖN
    FÄRG
    RAS

Köparen gör sig skyldig att följa den svenska djurskyddslagen, samt den gällande durskyddslagen i aktuiellt land vid export och uppfödarens/säljarens egna uppsatta krav.
    Om detta ej sker gör han sig skyldig till kontraktsbrott och rättsliga åtgärder vidtas.
    -XXXX kommer då att återtas omedelbart utan återbetalning.

Vid misstanke om att avtalet inte följs har uppfödaren rätt att ta tillbaka hunden och påbörja en utredning, uppfödaren/säljaren i sammarbete med kennelns konsult bestämmer därefter om det är lämpligt att hunden omplaceras eller återgår i köparens ägo.
    Om detta sker återbetals summan ej.
    Uppfödaren eller av denne utsänd medarbetare förbehåller sig rätten att göra så kallade "surprice besök" för att kontrollera att avtalet följs och att hunden i fråga mår bra.
    Vid frågor eller funderingar går det alltid att ta kontakt med uppfödaren/säljaren.
    Vi värdesätter alltid fortsatt kontakt med hunden och dess nya familj.

Med min namnteckning intygar jag att följande avtal är genomläst och godkänt.

En summa av 5000 kr har mottagits av hundens överlåtare

*STADEN*

Svar på tråden kennel avtal - fast privatperson...?! Hjälp!