• ninnie65

AVA riga!

Ska till AVA Riga nästa vecka. Någon mer som varit där? Har kontakt med en tjej men vill prata med flera. Är lite stressad då jag både hört gott och lite sämre om dem. Och lite dyrt är det också, vet inte om vi har råd med mer än en behandling. Jag har kollat upp andra kliniker också men min man vill just nu inte fara runt i Europa utan vill satsa på AVA Riga som vi planerat. Kanske kan vi starta en AVA- tråd? Någon som vill?

Kram Ninnie

• Svar på tråden AVA riga!
  • ninnie65

Skriver min fråga här också!

Har ni andra tagit inj Procren 3.75 mg som nedregleringsspruta?

Har ni tagit den intramuskulärt eller subcutant?

Mitt Apotek hade ingen aning!!

Kan maila AVA men frågar er här först. Snart är det dags!!

Ninnie

• Raspberry81

I "magfettet" fick jag den.......men det står nog i beskrivningen. Titta på www.fass.se

Lycka till nu! Vi kommer nog åka dit i maj igen, som det ser ut nu. Men jag får inte tnf-alfa NÅGONSTANS så jag får se om jag vågar igen!

• Raspberry81

Primrose: Allt bra fortfarande? Får checka av ibland med dig, så glad att det finns hopp här i världen för oss alla!

• Primrose

Raspberry: Ja, vi lever ju verkligen på hoppet. Det är det använder för att kunna kämpa på - hoppet om ett barn!

Här är allt bra, men oroligt. Jag försöker att inte tänka på det oavbrutet, men det är svårt. Nu tänker jag att det kanske vore bättre att göra VUL:et litet senare ... då de kan se mer. Och så är jag rädd att något ska "skadas" av själva undersökningen (det är ju så fragilt fortfarande), hon är litet hårdhänt ibland då hon kollar.

ninnie: jag vet inte eftersom jag bara har nedreglerats med Suprefact (vid IVF) men då tog jag den i "magfettet".

• ninnie65

Respberry81: Tack för svar! Denna gången blir det ingen koll av TNF-Alfa för mig heller. Gyn här ville knappt veta av den frågan då jag tog upp den.

Primrose: Lycka till med UL. Förstår din oro men hoppas allt ser bra ut. Ta det lugnt och njut.

Jag fick lite ångest idag, för vi har inte kört med skydd. Glömde bort det men har kommit på att allt förstörs väl om man blir gravid! Å andra sidan varför skulle jag bli gravid just i denna cykel om det inte hänt på mer än ett år. Så detta är första månaden på fem år som jag hoppas att jag INTE prickat in ett gammalt ägg.

• Längtansmamman

Flera inlägg jag har läst de senaste dagarna, mest i andra trådar, berör det här med donatorn som en "totalt osjälvisk underbar kvinna" och som en mycket GOD person. Det gäller nog i stor utsträckning i Sverige och Finland, där ersättningen till donatorn är så gott som noll.

Men utomlands, t ex i Riga, får äggdonatorerna motsvarande en normal månadslön i ersättning. När vi var där första gången berättade läkaren att:

80% av deras donatorer gör det bara för pengar och kliniken har inget (moraliskt eller praktiskt) problem med det eftersom pengar är en stark motivationsfaktor

10% gör det av ren medmänsklighet och generositet.

10% gör det för att få bli gratis gyn-undersökta och hoppar sedan av. Enligt läkaren så var det endast den gruppen de hade problem att genomskåda tidigt.

Jag tror att det i gruppen materialistiska donatorer (80%) kan finnas några som delvis hör till de 10% generösa/medmänskliga, men sanningen är ändå den, att där äggdonation betalas bra (i förhållande till köpkraft i samhället), där finns det ofta fler donatorer.
    Vi kan inte inbilla oss att någon 20-årig studerande i Riga gör det här för oss av ren godhet. Om man inte har turen (?) att få just en på tio...

• Sleepingbeuty

Håller med då efterfrågan styr priset på varan man vill ha.
    Och priset styrs vad de är villiga att genomgå.
    Priset styr efterfrågan
    Vem trodde nåt annat?

Inte jag i allfall.

• Raspberry81

Jag vill bara berätta att vi undrade här i efterskott hur mkt donatorn blev betald för detta (just för att vi tycker de kvinnor som gör detta SKA ha betalt) De sa att vi var en av få vars donator faktiskt gjorde det helt gratis 3ggr! Min hjärta gjorde en liten kullerbytta när jag fick veta det! De hade berättat om oss, mitt problem och vilka vi var. Och donatorn hade valt att donera till OSS!

Svar på tråden AVA riga!