• ninnie65

AVA riga!

Hallå!

Det värsta är att man säkert kan bli fundersam på alla kliniker som finns som utför ÄD. Vill de bara tjäna pengar eller vill de verkligen hjälpa oss.

Skulle också vilja veta om någon blivit gravid på AVA-Riga! Finns det någon som läser här som lyckats? När man läser i EGV-tråden har ju ingen lykats där heller så ibland undrar jag.

Raspberry81 Din idé om att ställa samma frågor låter bra tycker jag. Jag känner mig också lite paranoid, fast jag vet egentligen inte varför. Men min känsla när vi var på kliniken var just att de kan ju bara fejka en insättning av ägg. Fast å andra sidan kan de kanske inte lura oss så!

Jag blev inte helt lugn av mitt besök i Riga, fast det kan ju ha med hela ÄD-projektet att göra. Mycket pengar och osäkert resultat. Och en massa (läs 7-8 stycken) gravida tjejer kom till väntrummet medans vi var där. Har de kanske en vanlig mödravård också? Eller var det reklam för kliniken!

Samtidigt så orkar vi nog inte byta klinik ändå. För vem vet vilken klinik som är bättre egentligen. Och min man har sagt att han inte vill lämna sperma över hela Europa! Vem vet vad de använder superb överbliven sperma till. :)

Längtansmamman Lycka till!! Skriver dig när mitt huvud är mer koncentrerat.

Skönt att ha er alla här i en förvirrad situation.

KRAM Ninnie

• ninnie65

Dr sa att en tjej utan barn kan donera tre gånger max och en som har barn fyra gånger max. Om det följs vet jag inte.

KRAM igen

• ninnie65

En sak till, min man lämnade ju sperma. Hur lång tid tar det att få svar på om de kan frysa den och kvalitén? Sedan IVF vet vi att sperman är bra, ska bli spännande att höra AVA:s svar!

Egentligen borde man ju få svar dagen efter tycker jag. De sa att de skulle kolla den samma dag.

Fy vad man är utlämnad när det gäller sådana här livsviktiga saker!

• ninnie65

Tror priset var ungefär 6400 euro i Riga också. Har inte pappret framför mig jsu nu, det ligger kvar i min ficka. Har inte orkat ta upp det!

Då är det bäst att de svarar på spermakvalitén imorgon senast!! För idag har vi inte fått något svar.

• ninnie65

Ett snabbt inlägg innan jag far iväg till min kurs! Dr Fodina sa att tidigare skulle alla donatorer ha fött barn men att det inte längre var något krav. Minns inte riktigt varför men det var någon lagändring. Hon menade på att tar man kromosomtest och den är bra finns inga hinder trots att donatorn ej fått barn.

Vi har fortfarande inte fått svar på spermatestet!! De sa de skulle kolla det samma dag alltså i måndags.

Och den där Lena såg vi aldrig av. Den enda koordinatorn var Nadja, hon presenterades som Mashas efterträdare. Knepigt det också tycker jag!

Skriver mer sedan...

Kram Ninnie

• ninnie65

Hej!

Raspberry vad du är tuff med dina frågor till AVA! Men det verkar väl bra trots allt? Att din donator "bara" donerar för andra gången och att nya tester tas. Jag suger åt mig allt som låter positivt.

Vi har fortfarande INTE fått svar på spermaprovet! Förstår inte varför. Ska nog slänga iväg ett mail till AVA nu. Tycker de skulle skickat det samma dag, de sa att om vi hade tid kunde vi stannat kvar och fått svaret medans vi var i Riga men det hade vi ju inte tid med.

Jag tyckte det var ganska många "runtlallande" tjejer på AVA. De sprang fram och tilbaka genom väntrummet och ett par stycken gick fram och tillbaka med något som liknade operationskläder. Och jag funderar fortfarande på alla gravida som befann sig i väntrummet. Har de gjort ÄD är det ju positivt. :) Tyvärr så var de inga svenskar.

Primrose, dina IVF räknas inte in här. Du gör ditt första försök nu! Annars skulle jag också vara inne på mitt tredje försök. Men jag räknar nummer ett igen nu när jag ska göra ÄD.

Procentsatsen är ju egentligen väldigt hög, jag undrar verkligen om den stämmer. Och nu när de använder tjejer som inte fått barn tidigare kanske den sjuknker...eller stiger vad vet jag.

Jag är fortfarande lite matt efter mitt besök i Riga och min vecka har varit ovanligt stressig med jobb och utbildning.

Nu ska jag skicka ett mail till AVA!!

KRAM alla

• ninnie65

Här är jag igen! Har inte loggat in på min mail ännu. Fick just en paranoid tanke att de glömde vår sperma i det enkla kyffet den lämnades i. Hemska tanke. Jag sa till den där Nadja en extra gång att den stod där den stod. Hon sa då att en sjuksköterska skulle hämta den!

• ninnie65

Nu har mitt mail gått iväg till AVA. Nu får de allt svara senast imorgon annars har har de nog tappat ut sperman på fel plats eller så stod den och blev för gammal i kyffet.

Jag hoppas på ett BRA 2008 att alla här inne blir gravid i år!

Jätteskönt att ha en sådan här tråd, då vet man lite mer vilka krav man kan ställa på kliniken och vilka frågor som ska ställas.

En sak jag frågade på AVA var hur de letar efter donatorer, Dr sa att de sätter in annonser i alla morgon- och dagstidningar.

• ninnie65

Om man kan se ägget i mikroskop innan inplantering vet jag inte men visst borde man kunna se det. I alla fall kan man ju se det när det väl är insatt. Det visade min IVF-läkare och då såg jag ägget. Så det borde de ju visa oss.

De kan ju tro vi är ett par hästar på grönbete, jättebra detta att ha en sådan insyn i verksamheten som vi kan dela med oss. Insyn och insyn kanske var fel ord men, men lite klokare blir vi ju av att ge varandra information.

• ninnie65

Tittade just nu på tv4.se, såg ett morgonprogram från idag tror jag. En kvinna som var 51 år och gjort ÄD i Lettland var med programmet tillsammans med sin tremånaders dotter. Undra om det var AVA hon besökt! :)

Svar på tråden AVA riga!