Inlägg från: Datanissan |Visa alla inlägg
  • Datanissan

~~~***~~~35+ Kajsans Kompisar~~~***~~~

Hejsan!
    Mina smaa kottar sover soett efter en alldeles foer sen kvaell igaar naer vi var paa vinmiddag..... drack 1-2 glas och betalar idag med huvudvaerk.... kaenslig vaerre. Menyn var fantastisk och jag hann med baada huvudraetterna innan jag var tvungen att aaka hem eftersom Wilde vaegrade ta flaska och skrek i oever en timme. Vi skulle naturligtvis ha traenat honom.. vilket vi i all flyttyra gloemde.... saa nu blir det traening tills fredag daa vi har vinmiddag nr 2. Vi anmaelde oss till dessa foer naagra maanader sedan daa 4 maanaders bebis verkade stort (!, knaeppis oss, va?) och igen visade Wilde sin enormt starka personlighet. Han var lugn som en filbunke naer jag kom in genom doerren men naer jag tittade paa honom foer att faa mitt vanliga leende saa tittade han bort! Uff, vad hemskt! Faar se hur det blir paa fredag men sedan blir det nog en laang stund innan jag laemnar honom med barnvakt kvaellstid eftersom han daa vanligtvis aer mer gnoelig. Stackars lilleman och stckars Thor som blev alldeles upproerd av allt skrikande.

Nu har vi faatt iordning Thors nyinkoepta sang. Vi koepte IKEAs resaarmadrass paa 135 m bred. Visste ni foerresten att IKEAS madrasser haer i Kanada bara aer 189 cm laanga? Om Thor blir laengre aen 175 cm saa kommer hans foetter faa sticka ut! Men den dagen den sorgen. Foer tillfaellet och flera aar framaat saa raecker den.

Tjoppaloppan - eftersom du visar ditt stora intresse foer vaart "dressing room" saa ska jag foersoeka saetta in bilder paa det, speciellt foer dig kaera vaen!   Vi har fortfarande inte bestaemt vilket foeretag vi ska anvaenda, det aer pinsamt dyrt och hade det varit jag saa hade det blivit IKEA. Men eftersom R oftast aer kvinnan i vaart foerhaallande saa blir det ngt baettre och mer exklusivt. 

So nice, foer oss skulle staabraeda inte fungera. Thor aelskar att jagas och springer oftast aat fel haall. Det aer foer mycket trafik runt oss foer att kaenna oss saekra med det altenrativet. Saa jag har dubbelvagn vilket raeddar mitt foerstaand eftersom det bara aer daer jag lyckas laegga baada samtidigt paa eftermiddagen.

Bella och Tjoppaloppan - laeser vad ni skriver om dagis och maaste saega att jag aer grymt avundsjuk paa den moejligheten. Istaellet blir det alldeles foer mycket TV foer Thor eftersom jag inte hinner ge honom saa mycket uppmaerksamhet. Han vill inte heller goera saker med mig paa samma saett naer jag sitter med Wilde. Maerkte det igaar naer Wilde sov sitt fm pass och Thor och jag lekte. Ploestligt pratade han med mig, ville laesa och mysa paa ett saett som han bara gjorde innan Wilde foeddes. Saa nu vill jag komma paa ngt saett att faa lite egentid med Thor. Jag har barnvakt paa torsdagar men stannar oftast hemma eftersom det aer haer jag foersoeker faa naagot gjort. Men naer det lugnar sig haer saa ska jag foersoeka laemna Wilde med barnvakten naagra timmar (om det nu gaar) och goera ngt med Thor ensam. Nej dagis verkar underbart om de kaenner sig trygga daer med personal och andra barn. Efter att ha jobbat ett aar paa dagis aa vet jag att det inte aer foer alla barn men jag gick sjaelv paa dagis och aelskade det saa jag saknar moejligheten foer Thor. Men han ska faa boerja sin foerskola i september 2 timmar om dagen vilket jag tror blir toppen. Letar nu nanny att anstaella i september och boerjar inse att jag kan ha en au pair lagligt hos oss. Skulle vara toppen med en svensk tjej som kunde komma oever saa att Thor och Wilde faar svenska automatiskt. Men saa taenker jag att daa maaste jag byta varje aar ch att det kanske hade varit baettre att faa en filipinsk nanny som vill stanna hos oss naagra aar. Har en paa gaang som aer kusin till en vaeninnas nanny. Hon bor just nu i Hong Kong daer hon aer nanny aat ett ungt par med en son paa tvaa aar. Tidigare bodde hon i Dubai daer hon var enda nanny aat en familj med 11 barn. Imponerande, va! En saadan kvinna kan bli en enorm avlastning foer ngn som mig som kaenner sig otroligt oevervaeldigad just nu. 

Tjoppaloppan - kan du ge tips paa vilka CD skivor du lyssnar paa foer barn. Jag har faatt en Ipod saa jag taenkte ladda ner fraan naetet.

Ha en haerlig kvaell!

Barn gör som du gör, inte som du säger.
  • Datanissan

So Nice, jag har Mountain Buggy som jag tror kallas Urban Jungle i Sverige, haer kommer bild:

black_double_urban_300.jpg

Jag har den i graatt men den finns i allskoens faerger. Jag brukar saega att detta aer vagnen foer den som gillar laanga promenader paa ojaemnt underlag. Den aer gjord i aluminium och aer haerligt laett att koera. Samtidigt leder detta till att den nog inte kaenns lika stabil som en Emmaljunga. Foerdel aer att man kan jogga med den men jag har hoert folk klaga paa att enkelmodellen laett vaelter vilket jag sjaelv upplevt med vaar enkelmodell. Dock har jag inte haft samma problem med dubbelvagnen. Andra klagomaal jag hoert aer att man inte kan ha barnet mot sig, men sjaelv har jag upplevt att det blivit lugnare naer man vael kan saetta barnet upp lite saa att de kan se framaat... alla barn upplever nog detta olika. Mina killar aelskar att aaka vagn och jag kan koera de upp til 2 timmar innan Thor klagar och vill av. Med enkelmodellen skaffade jag basinett men inte till dubbelvagnen eftersom jag tyckte att det var onoedigt. Den kan faellas till 5 graders lutning och med en specialkudde som stabiliserart huvudet och kroppen saa ligger tom en nyfoedd jaettetryggt. Tyvaerr aer den dyr men jag tycke att det aer ett av de baettre koepen jag gjort.     

• Datanissan

... ich jag gloemde saega - YOU ARE ALL MY VALENTINES!!!! Hade en snurrig Valentine men hann i alla fall med att ge min aelskade man ett soett kort.  

• Datanissan

So nice, handtaget aer staellbart och tro inte naagot om vad du har hoer om att det gaar av naer det aer kallt. En modell hade ett tillverkningsproblem foer naagra aar sedan och alla de handtagen har bytts ut. Min man som aer 186 cm laang koer den paa naest hoegsta instaellningen och vaar japanska barnvakt som aer 155 koer den paa laegsta.

• Datanissan

Lyllo, vad bra du beskriver det om att ha tvaa barn samtidigt hemma. Precis saa har jag det fast haer har Thor faatt staa tillbaka mest hela tiden eftersom Wilde har varit saa kraevande. Han har blivit saa mycket baettre men det aer inte laanga stunder Thor faar ostoerd uppmaerksamhet. Har haft nanny foer att kunna packa upp efter flytten men kommer att fortsaetta ha det foer att kunna laemna hemmet naagra timmar ensam foer att kunna klippa mig eller gaa till laekare ELLER goera ngt med Thor ensam. Pre-school boerjar i september och det kommer nog bli jaettebra foer Thor. Igaar var vi dock ensamma under dagen och Thor, Wilde och jag hade jaettemysigt hela dagen med minimalt antal utbrott och dylikt. Han foeljde tom med in efter att ha varit ute och lekt vilket aer en foersta gaang (annars brukar jag faa baera in honom medans han skriker och sparkar).  

Marsmamma - det finns hjaelp att faa naer det gaeller mat. Hoer om du inte kan faa prata med en kurator om det aer riktigt illa. Sjaelv tycker jag det som hjaelpt mig aer att faa regelbundna vanor, ngt som kanske aer svaart med tanke paa renoveringar och dylikt. Sjaelv aeter jag extra mycket naer jag aer stressad eller har traakigt. Foer mig fungerar viktvaektarna som jag alltid tar till naer jag troestaetit foer mycket. Har dock blivit saa mycket mer avslappnad med aaren. Hoppas dock att det kaenns baettre naer ni vael har blivit faerdig med renoveringarna. Vi renoverar inte direkt men braakar varenda dag aendaa om moebel koep och dylikt. Inte laett naer man aer gift med en man som inte direkt uppskattar skandinaviska moebler/design. Jag ger oftast upp eftersom jag inte tycker att det aer vaert att vi  braakar om materialistiska grejer naer det finns saa maanga andra saker som aer viktigare i ens samliv. Resultatet blir dock ett hem daer jag inte alltid kaenner att det aer min stil.

Apropaa stil, Bella var hittade du oeverkasten? Ska bestaella Stokke stolar paa naetet till Thor och Wilde och kanske kan passa paa att skaela din idee om du tycker det aer OK? Vi koeper mycket paa naetet i USA och betalar sedan tull naer vi tar upp vaara varor hit. Det sista var en industriell kyl samt ny tvaettmaskin och torktumlare.

Angaaende krupp- brorsans pojk som aer foedd 2003 har haft flertaket per aar saa jag kaenner igen historiken. Han fick sina polyper i naesan bortopererade nu i hoestas och har sedan dess slutat snarka, sover baettre samt har inga kruppanfall. Trodde inte man gjorde det laengre men det goer man tydligen ibland.

Min brors fru hade BF igaar med sin nr 4! Oj vad spaennande det aer. Hon har 3 pojkar sedan tidigare varav de sista tvaa med min bror. Klart att man mest oenskar att barnet hade varit friskt men det hade varit saa kul med en liten tjej till i familjen (hittills aer bara ett av min mammas sex barnbarn tjej). Min svaegerska operades foer brusten blindtarm i vecka 28 och ska nu foeda vaginalt. Tuff tjej som trots massort av foglossning knappt har klagat. Saa nu hoppas jag verkligen paa att hon faar en snabb och laett foerlossning. 

• Datanissan

Jag gloemde kommentera aemnet nanny som bor hos oss. Vi har tillraeckligt med plats foer en liten separat laegenhet i kallarplanet med egen ingaang, pentry samt tillgaang till badrum. Om de bor hos en saa betalar man ca 6000SEK vilket aer att jaemfoera med ca 9000SEK per maanad. So it's a no brainer....  

• Datanissan

Kan inte sova.... aer dunderfoerkyld och hostar. Lillskrutt ligger daer uppe och sover soett! Fick spel idag paa vaara sena vanor och foersoekte laegga Thor redan 21 vilket har blivit tidigt haer.... han totalvaegrade och jag blev jaettearg och haardhaent.... skaems..... inte hjaelpte det heller. Ungstackarn var helt enkelt inte troett. Det aer alldeles foer mycket strul kvaellstid foer oss foer att ngn ska kunna slappna av saa jag foerstaar att det inte aer laett foer honom. Istaellet slutade det med att han slocknade runt 23 och saekert kommer sova till 9 imorgon. Naer vi laag och gosade innan han somnade saa bet han mig! Tre ggr fastaen jag sade till paa skarpen.... eller kanske pga av detta samt vaar dust tidigare paa kvaellen. Kaenns helt hopploest med laeggdags just nu och jag erkaenner att jag skaems naer jag beraettar hur kassa vi aer paa rutiner. Foersoeker istaellet fokusera paa hur bra de sover med oss. Wilde aer ju lika kass paa att somna som Thor, om inte snaeppet vaerre. Men han sover mellan 23 och 5-6 tiden paa morgonon och somnar sedan om till 8-9 tiden. Ja hjaelp. Jag har slitit med detta sedan Thor foeddes och det verkar bara bli vaerre.

Bella- andra snittet var en graeddbakelse! Laett som en plaett faktiskt och jag kaende mig saa mycket baettre psykiskt denna gaangen eftersom foersta var katastrofsnitt. Tog min foersta promenad 5 dagar efter. Man gaar ju inte direkt genom ngn stoerre muskulatur saa man laeker ju fortare aen vanlig bukkirurgi. Smaerta kontrollerades med en kombo av Advil (som Ipren?) och Tylenol (Alvedon?) under ca 10 dagar. Saekert naer man ammar och paaverkar inte igaansaettning av amningen. Daeremot bar jag foer mycket foer tidigt vilket jag kaende av i aerret saa man faar passa sig och lyssna paa sin kropp. Ett tips foer dig med hoeg bil aer att ta med en av IKEAs smaa barnpallar naer Charlie hoppar in i bilen. Thor kunde klaettra in och sedan upp i stolen om jag flyttade in pallen i bilen nedanfoer stolen. Gjorde samma sak naer han klaettrade upp i vaar barnstol foer koeket. Och ett annat tips aer att tjata dig till antibiotikakraem som du stryker paa aerret varje kvaell eftersom detta ger ett mycket finare och plattare aerr. Tips fraan min man som jag har foeljt vid baada tillfaellena och faktiskt ser helt OK ut.   

So nice, stackars din vaeninna. Herregud, klimakterie vid 35!

• Datanissan

Saa haer stor var jag dagen innan Wilde foeddes (V38+5)! Klicka paa bilden annars ser det sju ggr vaerre ut aen vda det var eftersom bilden haer aer ihoptryckt.

Copy of IMG_5163.JPG

• Datanissan

Tjoppaloppan, andra tips foer att undvika att baera aer att anvaenda trapp-pall saa att Isak kan klaettra upp till skoetbord, barnstol etc... vanligtvis samarbetar de eftersom det blir som en hinderbana att klaettra paa. Gaa ner paa knae och troesta naer de aer ledsna, sitt med honom i famnen paa golvet och anvaend badrumspall foer bilen/vagnen. Jag har en paraplyvagn som jag anvaende de foersta sex veckorna daa man inte faar baera mer aen bebisen som Thor satt i eftersom han laett kunde gaa i och ur den sjaelv. Wilde haengde i baby bjornen. Oroa dig inte, ca 20% av barn foeds med KS och det aer faa som gaar snett. Jag tipsade Bella ovan om antibiotikakraem paa huden varje dag eftersom det ger finare aerr men haaller aeven nere infektionsrisk... dock inte under huden naturligtvis saa det faar man vara uppmaerksam paa sjaelv. Faar du feber saa kontakta laekare direkt foer antibiotika behandling. Foerhoppningsvis saa slipper du KS men om du maaste saa taenk positivt. Snittet aer bara i huden och genom bindvaeven mellan magmusklerna. be att faa snittet saa laang nere som moejligt, jag har det under haarlinjen saa det kommer knappt att synas naer det vitnar. Foerr i tiden fick barnen foedas med barnen foerst vilket innebar mycket stoerre risk foer barnet. Den hoegre komplikationsrisken foer mamman, well, den finns daer men om du har en naagorlunda kompetent laekare saa aer inte riskerna saa stora.  

Kaj04 - trist med sjukdom, hoppas att lellman maar baettre snart 0ch att du faar sova.

Bella- GOERSNYGG mage!!!

Svar på tråden ~~~***~~~35+ Kajsans Kompisar~~~***~~~