• Bella8

~~~***~~~35+ Kajsans Kompisar~~~***~~~

Tråden för oss 35+ pinglor som sedan sommaren 2004 kamperat ihop och stöttat varandra i smått och stort, negativa graviditetstest som positiva, i ur och moll, skratt och tandagnisslan. 3½ år tillsammans tjejer, det ni! Men även tråden för er nya 35+ are som vill ha nya vänner och följas åt med ett härligt gäng på nätet...  

Detta är fortsättningen på tråden 35+ Marsmammas Minglare www.familjeliv.se/Forum-11-236/m26795867.html Att tråden nu kallas för Kajsans Kompisar är bara en fluke som vi kom på för ett tag sedan då vi tänkte att vi framöver ska kalla trådarna för något som associerar till de som är med i den... dvs, framöver så kan denna tråd komma att kallas Jussans Jinglare, Astrals Allsmäktiga eller SoNice Supertjejer ...  Men vi är alla 35+ on our way to 40... eller över!

Vi babblar om allt möjligt och i vår tråd finns både de som Är Gravida (igen!) och Har Fått Bebis och Nu alltså är det Största och mest ansvarsfulla man kan vara... nämligen Mamma! I vår tråd har fler av oss även startat upp Syskontävlingen och flera av oss hoppas på underbara syskon till våra små!

Det är det som är det fina i kråksången... vi finns och stöttar på alla plan, i alla stadier... och vi följer varandra. Statistiken för oss 35/40+ är superb vill vi också säga... vi i våran tråd bevisar just detta! Och trots att vi nu närmar oss/är över 40 år med allt vad det innebär av risker för missfall med mera så kämpar vi på, vi som vill ha syskon till våra barn. Och det kommer att gå bra, det bara vet vi!  Vi önskar alla att komma över till oss här på Den Andra Sidan!! Att vara Mamma är det underbaraste, vackraste, jobbigaste, härligaste, bråkigaste som finns!!

Detta är Vårtråden för alla 35/40+ Pinglor! Vi hoppas på en underbar vår 2008. So lets go vårpromenader och sippa in både blomdoft, bebisdoft och en och annan försommardrink!  

~~*~~Charlie050412~~***~~Lillasyster i MagenBF080410~~*~~
  • Svar på tråden ~~~***~~~35+ Kajsans Kompisar~~~***~~~
  • Bella8

Och här kommer vår gamla, trogna medlemslista med alla Mammor, Bebisar och Barn! Har tagit mig friheten att faktiskt ta bort de personer som inte visat sig här på ett halvår till 1 år som Nemma, Mamsen, Trazzlan och Marle! Ni är välkomna tillbaka om ni har lust och skriver då upp er igen om ni vill... Lajban, Lyllo och Pluttis som varit trogna medlemmar sedan starten får lite fler chanser att höra av sig tycker jag...

Kul att ni alla såg mitt upprop om Ej beviljad tjänstledighet från tråden Efterlyser dock updates från Jussan (hur går det inför Vasan?) och Cina (nygravid och granne som man inte ser skymten av!)...

BORN BABIES!
    2004
    Kaj04 *YANNICK* 24/12

2005
    Marsmamma *ISA* 18/3
    Bella *CHARLIE* 12/4
    Astral *KLARA* 6/5
    Lyssus *JOEL* 14/5
    Lyllo *MAJKEN* 16/5
    Pluttis68 *OLLE* 23/5
    Jussan *AGNES* 13/7
    Datanissan *THOR* 25/11
    Tjoppaloppan *ISAK* 7/12

2006
    Spirit *FABIAN* 7/2
    Lajban *AYSEL* 22/2
    Fröja *ALICE* 28/4
    So Nice *LEX* 25/8

2007
    Lyllo *KAJSA* 22/4
    Pluttis68 *VERA* 20/6
    Datanissan *WILDE* 16/10

BORN & BIM-TIME IGEN 2008!  

Tjoppaloppan - gravid, BF 23/3 2008
    Bella - gravid, BF 10/4 2008 (plan KS i början av april pga bäckenträngsel)
    So Nice - gravid, BF 3/8 2008
    Cina - gravid, BF 30/8 2008
    Spirit - ny ivf, spraystart 3/2
    Fröja - också tillbaka på ruta ett 
    Marsmamma - inreder sitt nya hus istället!
    Astral - vill inte vara med på listan överhuvudtaget...
    Jussan - vart är duu, gör du syskon eller tränar för Vasan?!
    Lyllo - fääärdig!
    Datanissan - ska koncentrera sig på att bygga garage/vinkällare några månader framöver!                                                                                                                Kaj04 - semester på Bali och en ny underbar gynekolog kommer att göra underverk

• astral

Hoppar genast in i tråden och kan bara återigen konstatera att du Bella är en klippa som fixar med tråden!!!
    Läste ditt meddelande och lovar att sprida ordet om nya tråden vidare!
    Bella, Du frågade om jobbet och det är inte så dramatiskt. Jag har sagt upp mig ocg ska byta jobb. Det är internt inom företaget så inga omvälvande förändringar även om jag hoppas att de nya uppgifterna kommer att passa mig bättre. Jobbet är verkligen någon som jag har gnällt över ända sen jag återvände från mammaledigheten och nu känner jag att det är dags att göra något åt det. Dessvärre så vill min gamla chef ha kvar mig i det längsta så det blir inte förrän i början av maj som jag får byta.
    Läste även det där om att det var fullt på The Little Gym och blev lite förvånad. Det verkar inte särkilt fullt på våran kurs, så ring dom och kolla om ni skulle vara intresserade. Man får ju komma dit och prova gratis för att se om det kan vara något. Det vore ju jättekul om Klara och Charlie kunde göra kullerbyttor ihop

Härhemma är det fortfarande förkylt och lite eländigt. Den här veckan blev vi även drabbade av dagisjour. Klara går på ett föräldrakooperativ vilket innebär att varje förälder får vara med och hjälpa till att laga mat en gång per termin. Dessutom är varje familj bakjour ytterligare tre dagar per termin. Nu är tre av våra sex fröknar sjuka så vi har åkt på jour hela den här veckan. Jag behöver väl inte säga att man skulle kunna utnyttja sina semesterdagar till roligare saker än matlagning, men å adra sidan så tycker ju Klara att det är jättekul att vi är där.

Datanissan, läste ditt inlägg om att har läst Jesper Juul, och visst är det skönt att få sina tankar bekräftade! Men, det är inte enkelt det där tycker jag. Senaste veckan har vi återigen haft en rätt så trotsig tjej härhemma. Jag tror att det bor på att hon är inte helt återställd efter sina infektioner och tröttare än vanligt, men igår fick jag en rikig realitydos när Klara plötsligt skrek åt mig med jättehög och arg röst när hon inte fick som hon ville. Men inte så konstigt kanske att det kommer just när man själv är rejält förkyld och under isen och orkar inte engagera sig lika mycket...

Hoppas att alla har det bra!

• kaj04

tackar o bugar för en tråd uppkallad efter mig!!! då måste jag genast skicka meddelandet vidare till dom andra!

kram!

• tjoppaloppan

Gomorron!

Och Tack Kajsan för att du skickade mig din nya tråd!

Isak har gått med J till dagis och jag har fått en frukost i lugn och ro. Det hör inte till vardagligheterna, oftast sitter jag och trugar en nej-sägande två-åring och kastar i mig lite frukost under tiden, men imorse sa J att han kunde ta honom och nu sitter jag och lyssnar på en skiva som JAG har valt alldeles själv (dvs INTE "Lilla kotten sjunger", "Klapp och klang", eller "Mamma Mu" )

Jag har åkt på en förkylning. Igen. Så trist. Hoppas verkligen att barnet i magen mår bra, trots att jag har haft virusförkylningar i mer än en tredjedel av graviditeten.

Just nu tror jag att det blir en pojke. Enligt den kinesiska kalendern här på FL så blir det en pojke. Det stämde på Isak.
    Hur är det med er? Har den stämt?

Igår tog vi ner skötbordet och monterade det. Nu saknar vi spjälsäng, eftersom Isak ännu sover i sin. Dessutom vet jag inte riktigt hur vi gör med vagn. Den vagnen Isak hade (en Brio Nova Sportline -05) är helt funktionsduglig, MEN sufletten har blivit så väldigt solblekt av alla våra promenader i solsken att den ser skruttig ut.
    "Vintersakerna" (hårdliften, som Isak hade december-mars och åkpåsen som han hade vintern därpå) har rätt färger, men själva sufletten ser så blaskig ut. Så har jag fått låna min syrras sittdel till vagnen som är en Brio Nova Classic -03 och ser alldeles ny ut och hoppades att det skulle gå att montera den på vårt chassi, eftersom hennes chassi är så utslitet efter två barn och många promenader med ett-åring och en tre-åring på ståbräda plus några matkassar...
    Men då visar det sig att Classic-vagnen saknar klick-in system och inte är vändbar, så den passar inte på vårt chassi.
    Så endera får jag ha syrrans vagn som SER snygg ut, men är värdelös att köra, eller så får jag ha våran som är jättebra att köra, men ser ut som skrutt... Har fått tips här på FL om textilsprayfärg, få se om det kan vara något.

Sen behöver vi nytt babyskydd, eftersom vi sålde vårt gamla efter Isak.

Ja, som ni hör, jag boar.

Ha det fint! Kram!

• tjoppaloppan

Gomorron!

Och Tack Kajsan för att du skickade mig din nya tråd!

Isak har gått med J till dagis och jag har fått en frukost i lugn och ro. Det hör inte till vardagligheterna, oftast sitter jag och trugar en nej-sägande två-åring och kastar i mig lite frukost under tiden, men imorse sa J att han kunde ta honom och nu sitter jag och lyssnar på en skiva som JAG har valt alldeles själv (dvs INTE "Lilla kotten sjunger", "Klapp och klang", eller "Mamma Mu" )

Jag har åkt på en förkylning. Igen. Så trist. Hoppas verkligen att barnet i magen mår bra, trots att jag har haft virusförkylningar i mer än en tredjedel av graviditeten.

Just nu tror jag att det blir en pojke. Enligt den kinesiska kalendern här på FL så blir det en pojke. Det stämde på Isak.
    Hur är det med er? Har den stämt?

Igår tog vi ner skötbordet och monterade det. Nu saknar vi spjälsäng, eftersom Isak ännu sover i sin. Dessutom vet jag inte riktigt hur vi gör med vagn. Den vagnen Isak hade (en Brio Nova Sportline -05) är helt funktionsduglig, MEN sufletten har blivit så väldigt solblekt av alla våra promenader i solsken att den ser skruttig ut.
    "Vintersakerna" (hårdliften, som Isak hade december-mars och åkpåsen som han hade vintern därpå) har rätt färger, men själva sufletten ser så blaskig ut. Så har jag fått låna min syrras sittdel till vagnen som är en Brio Nova Classic -03 och ser alldeles ny ut och hoppades att det skulle gå att montera den på vårt chassi, eftersom hennes chassi är så utslitet efter två barn och många promenader med ett-åring och en tre-åring på ståbräda plus några matkassar...
    Men då visar det sig att Classic-vagnen saknar klick-in system och inte är vändbar, så den passar inte på vårt chassi.
    Så endera får jag ha syrrans vagn som SER snygg ut, men är värdelös att köra, eller så får jag ha våran som är jättebra att köra, men ser ut som skrutt... Har fått tips här på FL om textilsprayfärg, få se om det kan vara något.

Sen behöver vi nytt babyskydd, eftersom vi sålde vårt gamla efter Isak.

Ja, som ni hör, jag boar.

Ha det fint! Kram!

• Bella8

God förmiddag i strålande solsken!

Tar en paus från rensning av papper. Har satt igång ett jätteprojekt med att sortera alla papper som T och jag haft liggande i olika högar sedan 2005 då Charlie föddes och tiden inte räckte till längre. Satt på golvet i 3 timmar igår och sorterade fint i olika pärmar, rubricerade och fixade så fint. Fortsätter idag och ni ska se hur vårt gästrum/kontor ser ut... fullt med olika sorterade högar av papper på golvet men även fint sorterade papper i pärmar i hyllorna!

Var uppe med Tuppen imorse. Vaknade 05.30 då T gick upp för att flyga till London över dagen... kunde sedan inte somna om utan låg bara och väntade på att CharlieBoy skulle vakna och vara kissnödig och mycket riktigt klockan 06.30 *ping* slog han upp sina vackra blå ögon och skulle till badrummet och kissa. Sedan låg vi i hans säng och myste lite innan vi gick upp 07.00 för att fixa frukost och så innan dagmamman. Precis då ringde T och sa att han kommer hem igen för flyget till London var 3 timmar försenat pga kraftiga vindar på Heathrow och han skulle ändå missa sitt möte där!

Så här sitter jag nu med en sparkande Lillasyster i magen och en skinande sol ute! Känner mig lite lat som aldrig går ut men det är tungt nu med en gigantmage och sd och jag försöker göra en del nytta härhemma istället... Längtar dock nåt så infernaliskt efter vår och värme!

Lyllo: Hela 7 månader kvar av mammaledighet - det är väl underbart! Förresten, kom att tänka på efter Majkens roliga uttalande om vin - ammar du fortfarande eller hur länge gjorde du det? Och lyyyyyyx att ha bokat resa till Thailand igen!!! Kanske är vi där samtidigt om i får för oss att sticka i december... har faktiskt tittat på resor just i perioden från Lucia till strax efter jul...

Spirit: Härligt att Fabian fick en bra födelsedag med mycket *för mycket* presenter! Det kan bli i mesta laget både jul och födelsedagar känns det som och säkert 1/3 av de julklappar jag slog in till Charlie sparar vi till hans födelsedag istället... Läste nånstans att ifall barnen har för mycket leksaker framme så upskattar dom de inte utan blir bara förvirrade och att det kan vara bra att gömma undan en del och byta ut ibland... så gör vi nu.

Fröja: Förstår att humöret hoppar upp och ner och det är tillåtet!!! Alla jobbiga saker eller kriser tar tid att ta sig igenom och man vet aldrig hur länge det kan ta. Jag har upptäckt att sorgen efter min Pappa nu när jag är gravid helt plötsligt igen känns mycket värre och jag kan ligga vaken på nätterna och tänka på honom och se hemska saker som hände framför mig... Jag kan bli skitledsen och börja storgråta när jag frågar Charlie vart hans Morfar är och han svarar att "han spikar ute i Stugan". Och i slutet av februari är det 2 år sedan han dog!

Jag tror helt säkert att du får användning för Alice kläder igen men bara vissa - för nästa gång så får du en pojke tror jag! Misströsta inte, det kommer att bli bra ska du se, vännen! *kramar om*

*blir ett långt inlägg känner jag... och ni*

Kajsan: Verkar ju super med nya gynekologen!!! Hoppas så att det nu blir en bra uppföljning framöver också men det kommer väl även du att se till, eller hur!? Jag har oftast gått till manliga gynekologer och tycker att de alltid varit de som varit mest varsamma vid undersökningen... minns förresten nån kvinnlig gynekolog nångång som brutalt grottade in handen därnere... men har aldrig upplevt det med en manlig.

Bra att du bestämt dig för att undvika att bli gravid innan Bali! Som du skriver - kanske ingen höjdare ifall något skulle hända där...

Har du bytt jobb förresten och slutat på den andra restaurangen?

Tjoppaloppan: Grattis på 38-årsdagen i efterskott!!! Du är ju unga damen vet ja!
    Låter helt suveränt att ha fått upp ditt hb så fort - hur gjorde du? Jag har ju läst din dagbok och vet att du låg lågt ett tag. Jag låg som lägst på 105 och mådde riktigt dåligt av det men har efter både järntabletter och Blutsaft morgon och kväll kommit upp till 110 vilket ju också är för lågt. Förstår inte riktigt hur jag ska bete mig för att komma upp bättre men jag måste för det är inte bra att ha så lågt blodvärde när jag ska genomgå ett ks... Jag har ju lite tid på mig men jag har ju ätit järn och Blutsaft i hela 2 mån utan att det tagit riktigt fart...

Jag tror nog att det blir en flicka för dig, Tjoppan! Kan säga att Kinesiska Kalendern stämde med Charlie men inte med Lillasyster för enligt den så skulle vi få en pojke till och så blir det ju inte!

Hur är det egentligen med säte? Har dom inte vänt sig i vecka 36 så görs ett vändningsförsök, eller?

Intressant läsning angående dagis också! Och ja, jag märker att du har lite dåligt samvete för att du har Isak på dagis Och oj, vad dina känslor liknar mina... dvs innan jag gick igenom hela ståhejet med Pappa samt insåg att CharlieBoy var en aktiv, social kille som faktiskt både behövde och älskade sitt dagis och sina kompisar där!

Skrev ju tidigare att Charlie kommer att gå hos dagmamman Må-Tor 09.00-15.30 även efter att Lillasyster kommit. Och jag tycker att det känns skönt att han har möjlighet att gå 30 timmar där och få den uppmärksamhet han är van vid under dagen. Jag kommer att vara fullt upptagen med att amma *förhoppningsvis* och ta hand om Lillasyster som också är väl värd den uppmärksamhet och trygghet som förunnades Charlie när han var liten.

Jag minns att jag alltid trodde (innan jag fick barn och precis när Charlie var född) att jag skulle kunna vara hemma med barnet tills han/hon blev 3-4 år. Men nånstans när Charlie var 1½ år så insåg vi att han behövde mer än bara sin Mamma... han behövde social stimulans av andra, känna samhörighet med kompisar och lära sig lyssna på andra vuxna... Jag hade fruktansvärt dåligt samvete ändå trots att jag insåg att jag inte räckte till men nu är jag glad att han faktiskt har behovet av att röra sig utanför hemmet och bli en egen, självständig individ!

Jag har fortfarande lite dåligt samvete ibland, visst! Men jag tänker på att Charlie älskar sin dagmamma och kompisar och jag är väldigt tacksam även för min egen del (och Lillasysters) att vi har möjligheten till 30 timmar här i Stockholm. Naturligtvis handlar det även om, som du skriver "mammaomsorg" för jag tror inte att jag skulle klara av, just nu, att vara en riktigt bra, engagerad Mamma till två småttingar härhemma som jag känt mig de senaste åren. Men detta med Mammaomsorg och Barnomsorg går hand i hand enligt mig... för hade jag chansen att ge mitt första barn ork, kraft och trygghet så anser jag även att mitt andra barn ska få detta... men alla tycker säkert säkert olika beroende på situation och erfarenheter...

Hur känner ni andra?

So Nice: Kanske känner du rätt då - att det är en liten tjej eftersom du är så gråtmild! Tycker inte jag var såhär gråtmild under graviditeten med Charlie men så hade det inte hänt så mycket olycka i mitt liv då heller...

Hur går det med husletande förresten? Jag är fortfarande nyfis på exakt vart ni titta, vilka områden och så!!! Update bums anamma!

Astral: Vi ska nog ringa The Little Gym ändå! Vill veta vilken dag ni går med Klara så kanske vi isåfall kan boka samma. Jag har ju en känsla av att Charlie skulle älska detta, han har ju en Mamma som var totalt fanatisk i gymnastik under en stor del av sin uppväxt...

Men duuu, ifall alpresor/charter är väldigt restriktiva med regler för barn och så - kan ni inte boka privatresa och hotell? Låter ju helt underbart att få åka till Alperna också ju, även om jag är mer BeachBum än SkiBum om jag får säga...

Datanissan: Härligt med update om huset! När får vi höra mer?

Marsmamma: Du är så duktig och dokumenterar renoveringen ju - får lite dåligt samvete att jag inte uppdaterar min hemsida angående vårt hus på länge och nu börjar det se riktigt hyfsat ut! Ok, det var ju inget riktigt renoveringsobjekt direkt men vi har ju faktiskt målat om hela huset inne samt byggt klädkammare med mera... Ska lägga in lite foton framöver jag också, lovar!

Jag vet... det är långt inlägget men gud vad intressant jag alltid skriver, eller hur! Ni kan bara inte låta bli att läsa, såå säääääg!

Ha en underbar solig dag - snart är det vår!!!

• tjoppaloppan

Haha, Bella!
    Jo, du skriver intressant och nej, i alla fall jag har inte mycket mera för mig om dagarna just nu än att gå in på nätet några gånger om dagen (morgon, middag, kväll) och kika om det dykt upp några bra spjälsängar på Blocket.se eller om någon på Familjeliv.se skrivit något nytt.
    Så du har fixat "klädkammaren" du? Hette den inte "dressingroom" hemma hos dig och Datanissan
    Själv har jag gått igenom min garderob och rensat bort alla de kläder jag inte kunnat ha/kommer att kunna ha på ett tag och då gick det plötsligt att se vad som verkligen fanns där.
    Det är helt okej att öppna garderoben och hitta boob-tröjor och pop-tröjor om de får ligga fint och man tar bort de där underbara sommar- och finkjolarna som man inte kommer att gå i på ett tag till.

Ja, Bella, hur gjorde jag med järnet? Jag var ju också nere på 105 och 107 och plötsligt efter totalfusk av järnintag hade jag 120. Nu är jag ju förkyld igen, så nu kanske jag får börja ta lite järn igen och börja äta katrinplommon som tilltugg...
    Det behövdes ju verkligen efter Isak, jag förlorade ju rätt mycket blod och fick intravenöst järn för med ett så stort barn blir det lätt så och det ser ju ut att bli ett stort barn igen, om än kanske något mindre.
    Men Bella: Stämmer kinesiska kalendern på ditt BF-datum eller snitt-datum? Har du fått datum, förresten?
    På Mama Mia sa de att det blev aktuellt med vändning först i vecka 37. Den här lill* har nu vänt sig upp och ner och sen ner och upp och sen upp och ner igen. Just nu är jag lite tveksam hur h*n ligger, om det är rätt nu eller var h*n har fötterna.
    Och du är klok du Bella, visst är det så att man behöver lite mammaomsorg för att kunna ge barnomsorg.
    Själv är jag såååå tacksam för att Isak sover middag nu efter dagis och jag kan lyssna på min avslappnings-cd och surfa lite här. Jag behöver samla mig. Tänker mycket på förlossningen.
    Är lite rädd för att inte fixa två barn.
    Vi läser mycket syskonberättelser för Isak nu och Bella jag kan rekommendera den nya antologin "Syster och bror, liten och stor" som nyss kommit med fina sagor om att få syskon.
    Isak gillar "Rallypojken får en lillebror" mest, följt av "Spöket Laban får en lillasyster" där det är jättekul med alla Labolinas ljud som hon kan härma (man får ta ut svängarna i läsningen och spöka ordentligt ) .

Oj, vilken framförhållning, att kolla in resor i december redan nu. Det kanske är så man borde göra...

Vet du, jag tror att Charlie har alldeles rätt.
    Jag TROR att Charlies morfar är i stugan och spikar i vårsolen just nu! Kram!

• So nice

Bella vi letar för fullt mest närförort norröver Stocksund/Danderyd/Sollentuna södra Täby enbart egentligen för att mina stora barn ska kunna pendla lätt till sin skola (roslagsbanan, tunnelbanans röda linjen).
    Vi har varit på över 10 visningar det alltid något som inte stämmer. Börjar även lessna på att spenderar varje söndag till detta ändamål...
    Nu har vi sett en lägenhet här inne i stan som skulle passa oss bra så vi får se vad som händer huvudsaken är att det blir smidigt för oss alla..
    Kinesiska kalendern har stämt på mig också och enligt den ska jag få en flicka denna gången..
    Det enda jag som kan sägas är att det är massor av saker som är annorlunda med denna graviditet, illamående, nästappa, enorma bröst t.o.m maken har reagerat, dålig hy, risigt hår..fantastika värden!! nupp, järn etc så något är det..ska på UL den 29/2 kan dom se vad det ligger där inne då så vill vi veta annars väntar vi nog..

Behöver man tvillingvagn till en 2-åring eller räcker det med ståbräda? tips någon?

• Datanissan

Hejsan!
    Mina smaa kottar sover soett efter en alldeles foer sen kvaell igaar naer vi var paa vinmiddag..... drack 1-2 glas och betalar idag med huvudvaerk.... kaenslig vaerre. Menyn var fantastisk och jag hann med baada huvudraetterna innan jag var tvungen att aaka hem eftersom Wilde vaegrade ta flaska och skrek i oever en timme. Vi skulle naturligtvis ha traenat honom.. vilket vi i all flyttyra gloemde.... saa nu blir det traening tills fredag daa vi har vinmiddag nr 2. Vi anmaelde oss till dessa foer naagra maanader sedan daa 4 maanaders bebis verkade stort (!, knaeppis oss, va?) och igen visade Wilde sin enormt starka personlighet. Han var lugn som en filbunke naer jag kom in genom doerren men naer jag tittade paa honom foer att faa mitt vanliga leende saa tittade han bort! Uff, vad hemskt! Faar se hur det blir paa fredag men sedan blir det nog en laang stund innan jag laemnar honom med barnvakt kvaellstid eftersom han daa vanligtvis aer mer gnoelig. Stackars lilleman och stckars Thor som blev alldeles upproerd av allt skrikande.

Nu har vi faatt iordning Thors nyinkoepta sang. Vi koepte IKEAs resaarmadrass paa 135 m bred. Visste ni foerresten att IKEAS madrasser haer i Kanada bara aer 189 cm laanga? Om Thor blir laengre aen 175 cm saa kommer hans foetter faa sticka ut! Men den dagen den sorgen. Foer tillfaellet och flera aar framaat saa raecker den.

Tjoppaloppan - eftersom du visar ditt stora intresse foer vaart "dressing room" saa ska jag foersoeka saetta in bilder paa det, speciellt foer dig kaera vaen!   Vi har fortfarande inte bestaemt vilket foeretag vi ska anvaenda, det aer pinsamt dyrt och hade det varit jag saa hade det blivit IKEA. Men eftersom R oftast aer kvinnan i vaart foerhaallande saa blir det ngt baettre och mer exklusivt. 

So nice, foer oss skulle staabraeda inte fungera. Thor aelskar att jagas och springer oftast aat fel haall. Det aer foer mycket trafik runt oss foer att kaenna oss saekra med det altenrativet. Saa jag har dubbelvagn vilket raeddar mitt foerstaand eftersom det bara aer daer jag lyckas laegga baada samtidigt paa eftermiddagen.

Bella och Tjoppaloppan - laeser vad ni skriver om dagis och maaste saega att jag aer grymt avundsjuk paa den moejligheten. Istaellet blir det alldeles foer mycket TV foer Thor eftersom jag inte hinner ge honom saa mycket uppmaerksamhet. Han vill inte heller goera saker med mig paa samma saett naer jag sitter med Wilde. Maerkte det igaar naer Wilde sov sitt fm pass och Thor och jag lekte. Ploestligt pratade han med mig, ville laesa och mysa paa ett saett som han bara gjorde innan Wilde foeddes. Saa nu vill jag komma paa ngt saett att faa lite egentid med Thor. Jag har barnvakt paa torsdagar men stannar oftast hemma eftersom det aer haer jag foersoeker faa naagot gjort. Men naer det lugnar sig haer saa ska jag foersoeka laemna Wilde med barnvakten naagra timmar (om det nu gaar) och goera ngt med Thor ensam. Nej dagis verkar underbart om de kaenner sig trygga daer med personal och andra barn. Efter att ha jobbat ett aar paa dagis aa vet jag att det inte aer foer alla barn men jag gick sjaelv paa dagis och aelskade det saa jag saknar moejligheten foer Thor. Men han ska faa boerja sin foerskola i september 2 timmar om dagen vilket jag tror blir toppen. Letar nu nanny att anstaella i september och boerjar inse att jag kan ha en au pair lagligt hos oss. Skulle vara toppen med en svensk tjej som kunde komma oever saa att Thor och Wilde faar svenska automatiskt. Men saa taenker jag att daa maaste jag byta varje aar ch att det kanske hade varit baettre att faa en filipinsk nanny som vill stanna hos oss naagra aar. Har en paa gaang som aer kusin till en vaeninnas nanny. Hon bor just nu i Hong Kong daer hon aer nanny aat ett ungt par med en son paa tvaa aar. Tidigare bodde hon i Dubai daer hon var enda nanny aat en familj med 11 barn. Imponerande, va! En saadan kvinna kan bli en enorm avlastning foer ngn som mig som kaenner sig otroligt oevervaeldigad just nu. 

Tjoppaloppan - kan du ge tips paa vilka CD skivor du lyssnar paa foer barn. Jag har faatt en Ipod saa jag taenkte ladda ner fraan naetet.

Ha en haerlig kvaell!

Barn gör som du gör, inte som du säger.
Svar på tråden ~~~***~~~35+ Kajsans Kompisar~~~***~~~