God förmiddag i strålande solsken!
Tar en paus från rensning av papper. Har satt igång ett jätteprojekt med att sortera alla papper som T och jag haft liggande i olika högar sedan 2005 då Charlie föddes och tiden inte räckte till längre. Satt på golvet i 3 timmar igår och sorterade fint i olika pärmar, rubricerade och fixade så fint. Fortsätter idag och ni ska se hur vårt gästrum/kontor ser ut... fullt med olika sorterade högar av papper på golvet men även fint sorterade papper i pärmar i hyllorna!
Var uppe med Tuppen imorse. Vaknade 05.30 då T gick upp för att flyga till London över dagen... kunde sedan inte somna om utan låg bara och väntade på att CharlieBoy skulle vakna och vara kissnödig och mycket riktigt klockan 06.30 *ping* slog han upp sina vackra blå ögon och skulle till badrummet och kissa. Sedan låg vi i hans säng och myste lite innan vi gick upp 07.00 för att fixa frukost och så innan dagmamman. Precis då ringde T och sa att han kommer hem igen för flyget till London var 3 timmar försenat pga kraftiga vindar på Heathrow och han skulle ändå missa sitt möte där!
Så här sitter jag nu med en sparkande Lillasyster i magen och en skinande sol ute!
Känner mig lite lat som aldrig går ut men det är tungt nu med en gigantmage och sd och jag försöker göra en del nytta härhemma istället... Längtar dock nåt så infernaliskt efter vår och värme!
Lyllo: Hela 7 månader kvar av mammaledighet - det är väl underbart! Förresten, kom att tänka på efter Majkens roliga uttalande om vin - ammar du fortfarande eller hur länge gjorde du det? Och lyyyyyyx att ha bokat resa till Thailand igen!!! Kanske är vi där samtidigt om i får för oss att sticka i december... har faktiskt tittat på resor just i perioden från Lucia till strax efter jul...
Spirit: Härligt att Fabian fick en bra födelsedag med mycket *för mycket* presenter!
Det kan bli i mesta laget både jul och födelsedagar känns det som och säkert 1/3 av de julklappar jag slog in till Charlie sparar vi till hans födelsedag istället... Läste nånstans att ifall barnen har för mycket leksaker framme så upskattar dom de inte utan blir bara förvirrade och att det kan vara bra att gömma undan en del och byta ut ibland... så gör vi nu.
Fröja: Förstår att humöret hoppar upp och ner och det är tillåtet!!! Alla jobbiga saker eller kriser tar tid att ta sig igenom och man vet aldrig hur länge det kan ta. Jag har upptäckt att sorgen efter min Pappa nu när jag är gravid helt plötsligt igen känns mycket värre och jag kan ligga vaken på nätterna och tänka på honom och se hemska saker som hände framför mig... Jag kan bli skitledsen och börja storgråta när jag frågar Charlie vart hans Morfar är och han svarar att "han spikar ute i Stugan". Och i slutet av februari är det 2 år sedan han dog!
Jag tror helt säkert att du får användning för Alice kläder igen men bara vissa - för nästa gång så får du en pojke tror jag!
Misströsta inte, det kommer att bli bra ska du se, vännen! *kramar om*
*blir ett långt inlägg känner jag... och ni*
Kajsan: Verkar ju super med nya gynekologen!!! Hoppas så att det nu blir en bra uppföljning framöver också men det kommer väl även du att se till, eller hur!? Jag har oftast gått till manliga gynekologer och tycker att de alltid varit de som varit mest varsamma vid undersökningen... minns förresten nån kvinnlig gynekolog nångång som brutalt grottade in handen därnere... men har aldrig upplevt det med en manlig.
Bra att du bestämt dig för att undvika att bli gravid innan Bali! Som du skriver - kanske ingen höjdare ifall något skulle hända där...
Har du bytt jobb förresten och slutat på den andra restaurangen?
Tjoppaloppan: Grattis på 38-årsdagen i efterskott!!! Du är ju unga damen vet ja!
Låter helt suveränt att ha fått upp ditt hb så fort - hur gjorde du? Jag har ju läst din dagbok och vet att du låg lågt ett tag. Jag låg som lägst på 105 och mådde riktigt dåligt av det men har efter både järntabletter och Blutsaft morgon och kväll kommit upp till 110 vilket ju också är för lågt. Förstår inte riktigt hur jag ska bete mig för att komma upp bättre men jag måste för det är inte bra att ha så lågt blodvärde när jag ska genomgå ett ks... Jag har ju lite tid på mig men jag har ju ätit järn och Blutsaft i hela 2 mån utan att det tagit riktigt fart...
Jag tror nog att det blir en flicka för dig, Tjoppan!
Kan säga att Kinesiska Kalendern stämde med Charlie men inte med Lillasyster för enligt den så skulle vi få en pojke till och så blir det ju inte!
Hur är det egentligen med säte? Har dom inte vänt sig i vecka 36 så görs ett vändningsförsök, eller?
Intressant läsning angående dagis också! Och ja, jag märker att du har lite dåligt samvete för att du har Isak på dagis
Och oj, vad dina känslor liknar mina... dvs innan jag gick igenom hela ståhejet med Pappa samt insåg att CharlieBoy var en aktiv, social kille som faktiskt både behövde och älskade sitt dagis och sina kompisar där!
Skrev ju tidigare att Charlie kommer att gå hos dagmamman Må-Tor 09.00-15.30 även efter att Lillasyster kommit. Och jag tycker att det känns skönt att han har möjlighet att gå 30 timmar där och få den uppmärksamhet han är van vid under dagen. Jag kommer att vara fullt upptagen med att amma *förhoppningsvis* och ta hand om Lillasyster som också är väl värd den uppmärksamhet och trygghet som förunnades Charlie när han var liten.
Jag minns att jag alltid trodde (innan jag fick barn och precis när Charlie var född) att jag skulle kunna vara hemma med barnet tills han/hon blev 3-4 år. Men nånstans när Charlie var 1½ år så insåg vi att han behövde mer än bara sin Mamma... han behövde social stimulans av andra, känna samhörighet med kompisar och lära sig lyssna på andra vuxna... Jag hade fruktansvärt dåligt samvete ändå trots att jag insåg att jag inte räckte till men nu är jag glad att han faktiskt har behovet av att röra sig utanför hemmet och bli en egen, självständig individ!
Jag har fortfarande lite dåligt samvete ibland, visst! Men jag tänker på att Charlie älskar sin dagmamma och kompisar och jag är väldigt tacksam även för min egen del (och Lillasysters) att vi har möjligheten till 30 timmar här i Stockholm. Naturligtvis handlar det även om, som du skriver "mammaomsorg" för jag tror inte att jag skulle klara av, just nu, att vara en riktigt bra, engagerad Mamma till två småttingar härhemma som jag känt mig de senaste åren. Men detta med Mammaomsorg och Barnomsorg går hand i hand enligt mig... för hade jag chansen att ge mitt första barn ork, kraft och trygghet så anser jag även att mitt andra barn ska få detta... men alla tycker säkert säkert olika beroende på situation och erfarenheter...
Hur känner ni andra?
So Nice: Kanske känner du rätt då - att det är en liten tjej eftersom du är så gråtmild!
Tycker inte jag var såhär gråtmild under graviditeten med Charlie men så hade det inte hänt så mycket olycka i mitt liv då heller...
Hur går det med husletande förresten? Jag är fortfarande nyfis på exakt vart ni titta, vilka områden och så!!! Update bums anamma!
Astral: Vi ska nog ringa The Little Gym ändå! Vill veta vilken dag ni går med Klara så kanske vi isåfall kan boka samma. Jag har ju en känsla av att Charlie skulle älska detta, han har ju en Mamma som var totalt fanatisk i gymnastik under en stor del av sin uppväxt...
Men duuu, ifall alpresor/charter är väldigt restriktiva med regler för barn och så - kan ni inte boka privatresa och hotell? Låter ju helt underbart att få åka till Alperna också ju, även om jag är mer BeachBum än SkiBum om jag får säga...
Datanissan: Härligt med update om huset! När får vi höra mer?
Marsmamma: Du är så duktig och dokumenterar renoveringen ju - får lite dåligt samvete att jag inte uppdaterar min hemsida angående vårt hus på länge och nu börjar det se riktigt hyfsat ut! Ok, det var ju inget riktigt renoveringsobjekt direkt men vi har ju faktiskt målat om hela huset inne samt byggt klädkammare med mera...
Ska lägga in lite foton framöver jag också, lovar!
Jag vet... det är långt inlägget men gud vad intressant jag alltid skriver, eller hur! Ni kan bara inte låta bli att läsa, såå säääääg!
Ha en underbar solig dag - snart är det vår!!!