• Lyllo

~~~***~~~35+ Kajsans Kompisar~~~***~~~

Hej allesammans! Här har man varit lost in cyberspejs ett tag, hittade er inte och det tog flera dagar innan jag förstod att gamla tråden var stängd.

Vi har varit på babysim idag och Kajsa har snart sovit två timmar. I em ska vi hem till en granne som har jämnåriga barn och leka, det ser Majken fram emot.

Kajsan, hoppas verkligen du får vettiga besked. Håller tummarna.

So Nice - Vi kör bara ståbräda och det funkar utmärkt. Jag tror det helt beror på hur storasyskonen beter sig. Majken gillar att gå själv, sover aldrig middag och kan stå hur länge som helst på brädan så det funkar jättesmidigt. Hon har aldrig sagt ett ord om att hon hellre skulle vilja sitta i en vagn, jag tror helt enkelt inte hon förstår att det skulle kunna vara möjligt. Kajsa tycker det är toppen att titta och lyssna på Majken när hon står på brädan och underhåller. (Det är dessutom billigare med en beggad ståbräda för 250:- istället för en syskonvagn för 7-10 000:- )

Dagis - Jag gillar verkligen möjligheten att kunna ha syskonet 30 timmar på dagis som är möjligt här i Sthlms kommun! Därmed inte sagt att jag inte har dåligt samvete ibland och undrar varför dagens mammor (läs: jag) inte kan vara hemma med två barn som "det var förr".

Men de dagar jag är hemma med båda hinner man inte med så mycket mer än själva logistiken, jag byter, lagar mat, matar, söver på löpande band och det känns som om det ena barnet hela tiden måste stå tillbaka för det andra: "Vi kan inte gå ut nu Majken för Kajsa ska äta". "Nu får du vänta Kajsa, jag kan inte bära dig nu för jag läser för Majken" etc etc. Nu kan jag ägna mer tid till Majken efter dagis eftersom K fått total uppmärksamhet hela dagen och är nöjd och glad bara hon får vara i Majkens närhet.

30 timmar är bra för då kan man lägga upp sin egen vecka utan att vara styrd av dagis tider, samtidigt som M får kontinuitet och bra sammanhållning i sin grupp. Majken är tex ledig måndagar för då kommer mormor och så hittar vi på något kul. Övriga dagar går hon 9.15 -15.00 men ofta hämtar jag tidigare på fredagar.

När Kajsa var nyfödd upplevde jag att Majken tyckte det var skönt att komma iväg och leva "sitt liv" och ta en paus från den nya familjesituationen. Idag vet jag att hon verkligen gillar sitt dagis och sina kompisar och att de gör så mycket kul!

• Lyllo

Ps Bella: Vi har också spelat pampersskivan som galningar här hemma *Rocke rocke spindel*

Barnskivor - Jag vet inte riktigt vad skivan heter men det finns en "samlingsskiva Mamma Mu" med bara visor, alltså ingen saga eller berättelse. Den har iaf blått omslag. Den innehåller oerhört simpla visor med lätt text och Majken älskade den när hon var liten, för hon kunde både höra och förstå texten till alla låtarna. Rekommenderas varmt.

• Lyllo

Härligt Tjoppaloppan!

Ja jag vet inte vad jag gör på dagarna. Väldigt ofta går jag inte hem mellan lämning och hämtning på dagis, jag går direkt på promenader, luncher, babysim, fikor och sånt med mammakompisar så då blir det inte mycket surfande. Sen är det galet mellan 15.00-18.00 när jag är själv med båda och de ska äta och är trötta. När A kommer hem återstår ytterligare två intensiva timmar innan vi brottat ned dem i sängen. Efter det är jag sluuut. Jag är dessutom väldigt bra på att lägga mig tidigt, 21.00 är mer regel än undantag (utom när jag kollar på Lost).

• Lyllo

Jag tror också att spåket vidareutvecklas av sånger, ramsor läsning och att alltid sätta ord på saker. Men jag är helt övertygad om att många föräldrar tror att det är deras "förtjänst" när barnen helt enkelt bara är tidiga i sin språkutveckling.

• Lyllo

Mmmm, vet flera som blivit lätt förvånade när tvån eller trean inte följt instruktionsboken som funkade med första barnet.

Datanissan, det låter tufft med matsituationen. Man vill ju gärna att de små liven ska få i sig någon näring och om Thor äter "kaviar lax- och krabbpastej), yogurt, flingor, mjoelk, fruktpureer, melon" så finns det hopp. Jag tror också att det är bäst att ignorera att han inte ens vill smaka även om det är supersvårt!

• Lyllo

Tjoppaloppan, snö eller inte, du kommer i alla fall sitta inne de första dagarna och lagom till första barnvagns- eller sjalpromenaden kommer solen lysa! Instämmer också i att det kan vara lämpligt att inte dricka i vecka 40 om man har bestämt att köra in...

Marle, kul att se dig igen, men tråkigt att det inte är så bra i förhållandet. Hoppas du kommer till klarhet i hur du vill göra, stanna eller gå. Det jobbigaste kanske är den velande fasen när man inte vet hur man ska agera, det kan man ju fundera över flera år.

Datanissan, jag tycker du är strong som hela tiden håller i minnet att du och din man kommer från olika kulturella bakgrunder när det gäller jämställdhetsfrågor. Det är nog lätt att köra på i sina svenska ullstrumpor och fnysa åt att en pappa skulle vara berömvärd för att han är "barnvakt" åt sina egna barn.

Bella, vad kul att du har ett datum! Hu, dina graviditeter är inte att leka med, det ena krånglet efter det andra, med all den oron förstår jag att du är stressad. Skönt att Lillasyster snart tittar ut.

Själv känner jag mig rätt sliten för tillfället. Inte så att något är extra jobbigt, vi är tom friska, men allt är så intensivt. Hela tiden. Kajsa vaknar vid 5-5.30 och Majken somnar vid 20 och därimellan är det fullt ös medvetslös. A har supermycket på jobbet och känner att han måste jobba som en iller innan han går på pappaledighet i juni (ny extremt pådrivande vd dessutom)och kommer inte hem förrän vid 18.30 varje kväll så ibland känns dagarna oändliga.

Men förra veckan hade vi barnvakt för båda för första gången och gick och såg Schyffert (suveränt bra!) och efter gick vi ut och åt och sen gick vi och tog en drink. Hur ljuvligt var inte det att sitta ned en hel kväll och prata till punkt?

Jag saknar A fast vi träffas alla kvällar och varje helg, vi fnattar bara runt med barnen hela tiden. Det gäller att båda är införstådda med att det ser ut så här de första åren för ibland känner man för att lägga ut ungarna på Blocket för en stunds lugn och ro.

Nu längtar jag efter påsken, vi ska till mina föräldrars ställe vilket innebär en mormor och en morfar som kan vara barnvakt så vi kan gå lite promenader på tu man hand och kanske tom sitta i soffan lite i lugn och ro.

Tjoppaloppan, du frågade efter påskmat. Vi äter en stor sillunch med ägg på längden och bredden, gubbröra, matjesilltårta mm. Till middag blir det lammm och lax (varsin dag) i lite olika variationer. Så i stort sett är det samma mat som vi äter på midsommar och jul. *fniss*

• Lyllo

Stort grattis till stora Isa!

Tjoppaloppan: Jag gör ingenting med lammet, det är A som gör lammstek. Hoppas du får en påskbebis. Jag träffade en kompis i går kväll, hon hade bf i måndags och var hyfsat tröt på att vänta...

Spirit: Lycka till med äggen!

Bella: Krya på er inför nedräkningen.

Glad påsk allihopa Nu sticker vi till landet utan uppkoppling hela påskhelgen, ska bli spännande att logga in igen på tisdag.

• Lyllo

Spännande värre är det här! Det verkar bli två aprilbebisar.

• Lyllo
    Stort Grattis Tjoppaloppan!

*väntar nyfiket på news från Bella, än så länge kanske den är i magen*
  • Lyllo
    Stort stort grattis till Cara Bella! Toppen att snitt och amning funkar så bra.

Skönt att det verkar ha vänt Tjoppaloppan, nu kommer nog vikten ordna till sig (och brösten som inte brukar gilla att ammas 24 timmar per dygn )
  • Lyllo

Dubbelgrattis Spirit, jösses vilken surprise!

Bella din stackare, det låter som alldeles för lite sömn. Om man nu kan säga stackare till en lyckligt nybliven tvåbarnsmamma.

Förra helgen hade vi kalaskombo, Kajsa 1 år och Majken 3 år (i förskott. Först var det förberedelser mellan 9.00 och 14.00, handla/baka tårta/dekorera/bada barn/städa/möblera om/fixa fiskdamm/skära upp lax mm mm mm. Sen ett intensivt kalas i två timmar och sedan städa och plocka undan till klockan 21. Fattade inte att ett kalas var ett 12-timmarsjobb för två pers!

Vi har köpt en cykel med stödhjul till Majken i treårspresent,hon fick den i förskott för att hinna cykla innan vi parkerar oss på kobben. Hon älskar den.

På dagarna är jag nästan alltid ute nu sen solen började lysa. Kajsa är väldigt aktiv, knatar runt och klättrar som en liten apa överallt. Har även gått på lite olika öppna förskolor på sångstunderna, det är uppskattat.

Trevlig helg bejbs, i morgon sticker vi äntligen ut till vår älskade ö i skärgården. Det ska bli så ljuvligt att få se blåsippor och gullvivor, kratta, jaga Kajsa, grilla och dricka vin.

Ps. Jag är alltid sugen på att träffas och fika, jag är nästan proffs på det nu så här efter två mammaledigheter.

• Lyllo

Hej igen!

Efter en underbar valborgshelg sitter jag inne och ugglar i idag, vi ska grilla på gården med grannar ikväll och jag känner mig lat

Bella, hade just stödhjulsdiskussusionen i en annan tråd! Mina föräldrar var också emot stödhjul när vi var små, men allvarligt talat så tror jag bara det är en fix idé som lever kvar. Stödhjul fungerar balansmässigt som en trehjuling som det är lättare att cykla på. En treåring kan inte lära sig cykla utan stödhjul i alla fall, så varför låta dem vänta på det roliga med att cykla? M älskar sin cykel och berättar glatt för alla att hon har en riktig stor cykel! (Vi använder även simpuffar fast hon inte kan simma. )

Nu ska jag äta framför datorn och återuppleva amningstiden genom att besvara din enkät:

HUR OFTA AMMADE NI ERA BEBISAR PÅ DAGTID OCH NATTETID?
    Dagtid: Majken ammade var tredje timme, som en klocka och började sen äta vanlig mat med samma intervall. Kajsa ungefär varannan timme, och mer oregelbundet.

Nattetid: Lyxnätter vad gäller amning, båda ca var tredje timme de första veckorna och sen sov de längre och längre nätter för att sova ca 8 timmar vid 2 månader och 10-12 timmar vid 3 månader. Vid fyra månader började de äta på nätterna igen och trappade långsamt upp till var tredje timme igen!. (Sen skrek ju Majken till en gång i timmen i ca 6 månader men det är en annan historia...)

HUR LÄNGE HELAMMADE NI (ALLTSÅ EJ GAV ERSÄTTNING/BABYPLUS)?
    M: 6 månader sedan smakisar.
    K: 5 månader sedan smakisar.

HUR MYCKET (PÅ ETT UNGEFÄR) GICK DOM UPP I VIKT/VECKA?
    Båda ca 200 g/vecka

HADE ERA BEBISAR PROBLEM MED MAGKNIP?
    Nej

HUR NATTAR/NATTADE NI ERA BEBISAR?
    Majken:
    Månad 0-5 Ammar till sömns och sedan spjälis.
    Månad 6-11 Ammar och sedan ner i spjälis vaken, hon somnar helt enkelt inte vid amningen längre. Sitter brevid, klappar och håller handen tills hon somnar.
    Månad 12-36 Välling, sagor, tandborstning. Sitter fortfarande bredvid tills hon somnar.

Kajsa:
    Månad 0-11 Ammar, lägger ned vaken i säng, sitter bredvid.
    Månad 12 - Välling, lägger vaken i säng och GÅR UT ur rummet! K somnar lugnt och stilla själv och jag tycker det är underbart att slippa sitta i mörkret och titta in i en vägg en halvtimme varje kväll. Funkar inte med storasyster, men A vill natta henne så det passar allas behov.

HUR SOV ERA BEBISAR NATTETID?
    Majken: Hela hennes väsen har varit inställt på att inte sova. Upp till hon var 20 månader somnade hon inte en enda kväll ELLER i vagnen dagtid utan protest (läs gallskrik). Sov bara halvtimmar som bebis dagtid. Skrek till en gång i timmen mellan 6-12 månader, därefter mellan 2-4 ggr/natt. Nu pratar/skriker hon i sömnen 2-4 ggr per natt. (Som tur är har hon aldrig påverkats och blivit trött av de här skriken, det är bara hennes föräldrar som nästan blivit galna. ) Slutade sova middag innan 18 månader, sov inte ens på dagis(!)

Kajsa: Sovbebis! Äntligen! Storsnarkade flera timmar i rad som bebis, sov låååånga nätter hela förra sommaren, 22.00 till 10.00. Trappade sen upp amningen långsamt under hösten till 4 ggr per natt. Efter Thailand slutade jag amma från en natt till en annan. Lite stök två timmar den första natten, omsövningar ca 2-4 ggr/natt i två veckor, sedan dess sover hon hela nätter utan ett pip. Vaknade tidigt, vid fem ett par månader men nu sover hon till sju sedan en månad tillbaka.

HAR ERA BEBISAR NÅGONSIN SOVIT HELA NÄTTER UTAN UPPVAK?
    Majken: Vaknar inte, men skriker i sömnen.
    Kajsa: Varje natt

ANVÄNDER ERA BEBISAR/BARN NAPP?
    Majken: Från ca 3 veckor. När hon vaknade och skrek till så ofta tog jag bort nappen vid 10 månader för jag trodde att det ledde till att hon skrek till när hon tappade den. Näe. Stämde inte.

Kajsa: Riktig napptjej. Har 5-6 nappar i sängen som hon själv stoppar in om hon vaknar till. Gömmer napparna dagtid.

Ni hör ju att jag är helt sömnfixerad.

Svar på tråden ~~~***~~~35+ Kajsans Kompisar~~~***~~~