~~~***~~~35+ Kajsans Kompisar~~~***~~~
Hej allesammans! Här har man varit lost in cyberspejs ett tag, hittade er inte och det tog flera dagar innan jag förstod att gamla tråden var stängd.
Vi har varit på babysim idag och Kajsa har snart sovit två timmar. I em ska vi hem till en granne som har jämnåriga barn och leka, det ser Majken fram emot.
Kajsan, hoppas verkligen du får vettiga besked. Håller tummarna.
So Nice - Vi kör bara ståbräda och det funkar utmärkt. Jag tror det helt beror på hur storasyskonen beter sig. Majken gillar att gå själv, sover aldrig middag och kan stå hur länge som helst på brädan så det funkar jättesmidigt. Hon har aldrig sagt ett ord om att hon hellre skulle vilja sitta i en vagn, jag tror helt enkelt inte hon förstår att det skulle kunna vara möjligt. Kajsa tycker det är toppen att titta och lyssna på Majken när hon står på brädan och underhåller. (Det är dessutom billigare med en beggad ståbräda för 250:- istället för en syskonvagn för 7-10 000:-
)
Dagis - Jag gillar verkligen möjligheten att kunna ha syskonet 30 timmar på dagis som är möjligt här i Sthlms kommun! Därmed inte sagt att jag inte har dåligt samvete ibland och undrar varför dagens mammor (läs: jag) inte kan vara hemma med två barn som "det var förr".
Men de dagar jag är hemma med båda hinner man inte med så mycket mer än själva logistiken, jag byter, lagar mat, matar, söver på löpande band och det känns som om det ena barnet hela tiden måste stå tillbaka för det andra: "Vi kan inte gå ut nu Majken för Kajsa ska äta". "Nu får du vänta Kajsa, jag kan inte bära dig nu för jag läser för Majken" etc etc. Nu kan jag ägna mer tid till Majken efter dagis eftersom K fått total uppmärksamhet hela dagen och är nöjd och glad bara hon får vara i Majkens närhet.
30 timmar är bra för då kan man lägga upp sin egen vecka utan att vara styrd av dagis tider, samtidigt som M får kontinuitet och bra sammanhållning i sin grupp. Majken är tex ledig måndagar för då kommer mormor och så hittar vi på något kul. Övriga dagar går hon 9.15 -15.00 men ofta hämtar jag tidigare på fredagar.
När Kajsa var nyfödd upplevde jag att Majken tyckte det var skönt att komma iväg och leva "sitt liv" och ta en paus från den nya familjesituationen. Idag vet jag att hon verkligen gillar sitt dagis och sina kompisar och att de gör så mycket kul!