• Bella8

~~~***~~~35+ Kajsans Kompisar~~~***~~~

Spirit: Grattis till så många befrukatde ägg! Äsch, sätt in 3-4 st vet jag!

Tjoppaloppan: 24:e idag vet du!!! Dina föräldrar kommer bara att hinna hem och få vända tillbaka igen tror jag...

Angående trots så tjaaa, jag skrev i min db för ett tag sedan att vi nog klarat oss undan trotset från Charlie ganska bra genom att kommunicera och välja våra strider... Hahaha, igår fick vi så vi teg!!! Charlie hade en av sina värsta trotsdagar någonsin och hoppade konstant i sofforna, kastade leksaker omkring sig, gapade och skrek fula ord som "bajs", "kackas", "dum mamma", "dumm pappa", slog på Norris och svarade "det spelar ingen roll" när vi försökte prata honom tillrätta... Till slut tappar man ju totalt fatnningen och börjar gapa själv och det blir så himla trist stämning - verkligen värdelöst!

Vi har ju fått erbjudande om att åter byta till ett Montessoridagis här i Bromma från hösten och har faktiskt tackat jag till det efter mycket vånda. Charlie trivs superbra hos dagmamman men det finns två bröder där (5 och 3 år) som influerar till lite för brutala brottaslekar och de fula ord jag nämnt ovan... Dessutom så bet denna 3-åring Charlie på innanlåret en dag samt att Charlie kommit hem med röda märken i ansiktet flera ggr (efter slag och knuffar) och det gör mig verkligen förbannad att det verkar vara så fritt fram att bete sig hur som haver... Dagmamman är jättetrevlig men har nog lite för många barn tror vi. Just nu är det 2 st 5 åringar, 3 st 3-åringar, 2 st 2 åringar och 2 st 1-åringar = 9 st barn på en dagmamma och det är lite väl mycket! Vi tror att hon har fullt upp med de små och liksom får lov att släppa de äldre barnen för sig själva i ett kuddrum hon har nere i källaren...

Nååå, vi får se, det känns tråkigt att byta men vi tror just nu att det blir bäst! Tyvärr så kommer vi inte att ha lika flexibla tider heller på dagiset utan där är det 09.00-15.00 varje dag som gäller under min mammaledighet. Oss hade det passat bättre med 08.30-16.00 Mån-Tors och sedan hemma med mig Fre men dom har ett schema dom följer och rutiner och vill att alla barn ska följa detta...

Ego: Själv är jag jätteförkyld och har dessutom haft både jättetryck neråt samt onda värkar (dock inte regelbundna) sedan några dagar tillbaka. Jag kan säga att jag är orolig att det kommer att sätta igång innan den 2:a april faktiskt - kan inte minnas att jag någon gång kände lika onda förvärkar med Charlie. Lillasyster sparkar dessutom massor fortfarande och imorse när jag försökte somna om så fastnade hon med foten två ggr i revbenen och jag riktigt kände hur sur hon blev...

Hoppas ni alla har en riktigt fin Påskhelg! På torsdag är det inskrivning på Danderyds Sjukhus hela dagen inför kejsarsnittet... Ska bli spännande men fattar inte hur jag ska orka vanka runt en hel dag där - vill helst bara ligga ner med den gigantiska magen nu...

Saknar Jussan, Astral, Cina och SoNice - vart är ni med era inlägg??!!!

~~*~~Charlie050412~~***~~Lillasyster i MagenBF080410~~*~~
  • Bella8

Tjoppaloppan: Jovisst, mina tillväxtul har skett hos ER på MamaMia/Karlaplan! Jag går ju hos en privat barnsmorska som tidiagre arbetade på MamaMia men nu har egna lokaler. Dock sker alla läkarbesök och ul hos MamaMia fortfarande, eller gjorde... nu är det ju slut!

ER är en bestämd dam så hon kommer nog att säga bestämt vad hon tycker om det ska sättas igång eller inte. Kanske kan du fråga om ett tillväxtul och få koll på storleken också?!

Känner igen det där med oro också! Ibland har jag inte känt Lillasyster på 1-2 timmar och då blir jag lite nervig. Oftast behövs det dock bara några puffar så är det full fart i magen igen. Hon är väldigt aktiv, den lilla tjejen!

Jo, dagmamman har för många barn men det känns så himla sorgligt att slita upp Charlie ännu en gång från en trygg miljö. Han var ju bara på Montessoridagiset på Östermalm 1 år och så blir det bara 1 år hos dagmamman också... Men vi tror faktiskt att detta blir det bästa (om vi nu inte ändrar oss framöver ) då Charlie blir äldre och äldre och behöver mer stimulans i form av pedagogik och så och med så många barn hos dagmamman så kan man ju starkt misstänka att tiden inte kommer att finnas för alla barn... Och då blir det kuddrummet med en massa brutala lekar!

Marsmamma: Här i Stockholm får syskon vara 30 tim/veckan på dagis när mamman är hemma med småsyskon - thank god!!! Har en väninna i Enköping och där har dom också bara 15 tim/vecka. Hon har två söner på dagis och en halvårsbebis. Dagiset ligger dessutom en bit bort så varje dag packar hon in bebis och pojkar i bilen på morgonen och hämtar sedan vid lunch... puuuh! Tycker det verkar skitjobbigt faktiskt och fattar inte riktigt hur det tänks det där... men vi får väl vara tacksamma att vi inte har det som i Canada!

• Bella8

En jätteförkyld stormagad Bella tittar in på morgonkvisten och bara känner på sig att det nu satt igång för Tjoppaloppan och hon fått åka in till KS! Hon har varit så aktiv här både mornar och kvällar men idag inte ett pip - så jo det måste vara så!

Själv har jag varit ytterst dålig på att skriva och uppdaterar egentligen bara i min egen graviditetsdagbok nu såhär de sista veckorna. Det har väl nåt med cocooning att göra och att man liksom går in i sig själv den sista tiden... var ju inet så förra gången men som sagt, alla graviditeter är olika och denna har jag mått mycket sämre än vad jag gjorde under graviditeten med Charlie... Jag är dessutom jätteförkyld med feber, hosta, snuva samt har sådär förkylningsont i hela kroppen - inte det bästa när mna laddar för ett snitt nästa vecka och vill vara i topptrim! Har inte varit såhär förkyld sedan förra våren faktiskt men det är väl det konstiga vädret med vår/vinter och värme/kyla som gör det antar jag...

Var iallafall på inskrivning på Danderyds Sjukhus igår och det var en så positiv upplevelse på alla sätt!!!  Vi var en hel hoper med tjejer som ska snittas där nästa vecka (6st måndag, 6st tisdag och 5 samma dag som mig, onsdag) och vi fick jättebra info av både operatör, narkosläkare och barnmorska var för sig - dom tog sig verkligen tid och tittade igenom journaler och frågade vilka problem man haft under graviditeten och så. Verkligen jättebra!!! Dessutom så var det fina, fräscha, ljusa lokaler där man är garanterad ett familjerum vilket känns jätteskönt för så var det inte på KS förra gången...

Jag och T var verkligen upprymda när vi gick därifrån igår och om det inte vore för denna eländiga förkylning så skulle tillvaron kännas mycket ljus och positiv! Operatören sa nämligen att dom kommer inte att snitta mig om jag är såhär förkyld med feber eller har hosta - då väntar dom hellre med risken att jag sätter igång av mig själv för dom vill helst inte riskera inefktioner varken för mig eller övriga på BB-avd... Så håll tummarna att det blir en snabb kurering är ni snälla!

Har läst igenom era inlägg och måste konstatera att du, Datanissan skriver så sunt och bra om din och R:s relation och kanske borde du, Marle ta till dig en del av de kloka ord som vår vän på andra sidan Atlanten skriver... Jag är förståss ledsen över att det inte verkar fungera så bra mellan dig och din sambo men precis som Datanissan skriver så måste man ibland/ofta när man blivit förälder faktiskt acceptera att alla sidor hos ens partner inte är som de hos en själv... Och jag må låta hård men jag anser att har man valt en man att skaffa barn med endast för nåt år sedan så får man nog kämpa på lite mer än 1 år - både för sin dotters skull och för sin egen skull! SoNice skrev också tidigare att gräset ofta inte är grönare på andra sidan och det är nog en devis som stämmer ganska så ofta... sedan menar jag förståss inte att man ska gå och plågas under felar år men har man barn tillsammans så är man skyldig att arbeta lite mer anser jag.

Jag behöver inte ens dra alla de hemskheter som jag och T råkat ut för och som gjort att det många gånger krisat ordentligt mellan oss - ni vet! Och efter några sådana vändor så inser man att det kan hända så himla mycket mer i en relation än att bara ha sömnlösa nätter med ett barn, vilket förståss kan vara nog så jobbigt!

Jag får ändå för mig, Marle, att du går väldigt mycket upp i din dotter - precis som alla mammor gör i början och är naturligt! Det är ju så det är och jag vet inte om det är så att du och din man borde mötas halva vägen var men det ringer lite varningsklockor för mig när du skriver att du vill börja "ditt nya liv med Ida" i ett tidigare inlägg... Du glömmer väl inte hoppas jag att Ida även har en Pappa och ifall ni separerar så har Ida lika stor rätt till er båda. Kanske borde du släppa lite på kontrollbehovet och låta din man ta större ansvar för er dotter - får han det eller vill han inte? Och gällande samlivet så tjaaa, jag kan bara konstatera återigen att älskar man varandra, har barn ihop och vill kämpa för en framtid tillsammans så nog kan det få vänta lite... det har det fått göra för oss även om jag nu sitter här med magen i vädret så har det inte varit ofta de senaste åren med tanke på all stress, oro och en son som aldrig sovit hela nätter någonsin! Tiden kommer för det också, ser fram emot när jag och T kan sitta med några glas vin på terrassen, barnen sover och vi åter kan finna den romantik som var så vanlig de första 2 åren i vår relation...  

Nog om detta - det är lätt att det blir mycket pekpinnar utan att egentligen veta så mycket om er situation men du får gärna förklara mer ifall du vill... 

Fröja: Jätteskönt att ni snart kan starta på ny kula!

Tjoppaloppan: Önskar dig stort lycka till igen och jag känner mig så säker på att du nu har fått fara in till KS! Ska bli såå spännande att logga in här på FL de kommande dagarna och se vad som väntar... Hoppas även att Isak är piggare och att han med glatt mod tar emot sin Lillasyster! Hoppas även att det löste sig med barnvakt för er... så ni slipper oroa er för sånt mitt i allt också...

Hoppas att ni alla får en fin, underbar helg! Själv ska jag kurera mig så gott det går, packa det sista i BB-väskan, gosa med min älskade son och mysa med min man de sista självande minuterna av livet som enbarnsfamilj!

Kram på er alla!

• Bella8

Åhhh nej, ser precis att Tjoppis loggat in - jag hade fel igen alltså!!!

• Bella8

Tittar snabbt förbi med rossel i lungorna , snor i hela huvudet och ont i kroppen och gissar på tadaaaaa - APRILBEBIS!!!

Tror på den 1:a april... dagen före mig (förhoppningsvis om jag nu får snittas!) nu Tjoppaloppan... så heja på, bara 1½ dag to go!

*vinkar till Sussi som är online, ta och leta dig ut ur renoveringsträsket nu hörru*

• Bella8

Tittar förbi såhär i sista minuten innan jag blir tvåbarnsmamma!

Förkylningen är bättre *peppar, peppar* och nu är jag feberfri och hostfri med bara snuva och lite rossel i lungorna kvar... Hoppas på att kurera även detta omgående då jag just suttit på vår balkong och lapat sol i hela en timme... Underbart vårväder idag och en perfekt uppladdning inför morgondagen!

Jag är dock jättenervös inför kejsarsnittet och har förberett mig genom att skriva både brev till mina älskade barn samt till T... Jag vet, kanske tycker ni jag överdriver men jag känner det liksom som att jag efter allt som hänt de senaste åren aldrig vågar ta ut något bra i förväg...

Jag hoppas förståss att allt går jättebra och jag känner mig spänd och förväntansfull inför morgondagen och kommer inte att sova en blund inatt tror jag. Allt känne overkligt, precis som förra gången! Idag på morgonen var vi på provtagning och ikväll efter 18.00 så kan jag ringa avdelningen och fråga vilken tid jag fått för kejsarsnitt imorgon... Huvva, hör ni vad spännande! *biter på naglarna*

Den senaste veckan har varit riktigt tung och jag gissar på att Lillasyster i magen kommer att väga närmare 4000g... men vi får se, flickor är ju mindre oftast.

Fick mess från Tjoppis och hennes slempropp gick igår *sorry för skvallret* så jag tippar att jag får rätt på idag den 1:a april för henne! Stort lycka till iallafall!!!

Fröja: Hoppas Alice snart blir frisk - usch och fy för örininflammation!

Spirit: Grattis till guldäggen! Håller tummarna för den 7/4, tror att det går alldeles utmärkt!

Kajsan: Du är bra osynlig här nu - fullt upp med att packa resväskan??! Hoppas att ni får en underbar semester ifall du inte har tid att titta in här så mycket mer (eller jag för den delen)

Angående din syster så innan jag blev gravid med Charlie så kollade jag upp olika kliniker och fastnade för Carl Von Linnekliniken i Uppsala... Verkade jättebra och trevliga var dom också när vi samtalade med dom och bokade tid (som vi sedan avbokade då Charlie blev till). Även Cina (som nu inte visat sig här på länge) går på den kliniken med gott resultat och var jättenöjd med allt runtomkring tydligen... Du borde kanske höra med henne?! Samtalade med henne utanför huset idag så hemma är hon men vet inte hur aktiv här inne längre...

Well, hoppas att ni har en underbar dag i solen - ska återvända till min stol därute nu och sola magen lite också! Lillasyster kan behöva lite sol på nosen efter en lång, regntung vinter!

Kramar/
    Bella

• Bella8

Det är nog dags att gratta en Tjoppaloppa i hennes gästbok va???!!!

STORT GRATTIS TILL EN LILLEBROR, VÄNNEN!!! Njut nu bara, solen skiner ute, du har en underbar liten bebis i famnen och du har varit såå duktig...

Stora kramar/
    Bella

• Bella8

CARA HAR KOMMIT HEM!!!

Charlies Lillasyster Cara föddes klockan 10.54 i onsdags den 2 april. Hon vägde 3600 g och var 49 cm lång... en medelviktsbebis alltså, vilket jag insåg direkt jag fick upp henne på bröstet...

Allt har gått bra, mådde betydligt bättre efter snittet denna gång, thank god! Håller också på att etablera amning vilket än så länge verkar funka jättebra, Cara tog bröstet direkt på uppvak - mjölken håller nu precis på att rinna till så Tuttarna är gigantiska...

Berättar mer sedan... ska snart åka och hämta hem Charlie från dagmamman så han får träffa sin lillasyster för första gången... Ska bli spännande!

Grattis återigen Tjoppaloppan till Emil!!! Jättefint namn och hoppas ni mår fint allihopa!

• Bella8

JIPPIEEEEE - STORT GRATTIS TILL SPIRIT SOM ÄR GRAVID!!!

Uppdaterar listan med Cara!

Återkommer när jag orkar! Har tyvärr fått en reaktion på spinalen, med jobbig molande värk i nacke och axlar... så att jag har svårt att sitta och amma, ligga och sova och det ena med det tredje...

Tjing, ses snart igen!

BORN BABIES!
    2004
    Kaj04 *YANNICK* 24/12

2005
    Marsmamma *ISA* 18/3
    Bella *CHARLIE* 12/4
    Astral *KLARA* 6/5
    Lyssus *JOEL* 14/5
    Lyllo *MAJKEN* 16/5
    Pluttis68 *OLLE* 23/5
    Jussan *AGNES* 13/7
    Datanissan *THOR* 25/11
    Tjoppaloppan *ISAK* 7/12

2006
    Spirit *FABIAN* 7/2
    Lajban *AYSEL* 22/2
    Fröja *ALICE* 28/4
    So Nice *LEX* 25/8

2007
    Lyllo *KAJSA* 22/4
    Pluttis68 *VERA* 20/6
    Datanissan *WILDE* 16/10

2008
    Bella8 *CARA* 2/4

BORN & BIM-TIME IGEN 2008!

Tjoppaloppan - gravid, BF 23/3 2008
    So Nice - gravid, BF 3/8 2008
    Cina - gravid, BF 30/8 2008
    Spirit - gravid!!!
    Fröja - också tillbaka på ruta ett
    Marsmamma - inreder sitt nya hus istället!
    Astral - vill inte vara med på listan överhuvudtaget...
    Jussan - vart är duu, gör du syskon eller tränar för Vasan?!
    Lyllo - fääärdig!
    Datanissan - ska koncentrera sig på att bygga garage/vinkällare några månader framöver! Kaj04 - semester på Bali och en ny underbar gynekolog kommer att göra underverk

~~*~~Charlie050412~~***~~Cara080402~~*~~
  • Bella8

Tittar snabbt förbi och lägger in ett foto på min underbara lilla dotter Cara!

Söt som en sockerpudding och ammar precis som sin bror ca 15 ggr/dygn så Mamma aldrig får sova ordentligt... Nåja, kanske är hon snäppet lugnare än sin bror om nätterna (just nu iallafall) om jag tänker efter och tittar i amningsboken från 2005.

Har tyvärr haft en trist förstavecka hemma med Cara. Jag åkte på nackspärr i tisdags förra veckan - kombo av spinalvärk efter bedövning, tidigare nackbesvär samt ogynnsamma kryapåsigställningar då jag ammar så ofta misstänker jag... Känner mig bättre idag dock vilket är tur då T var tvungen att återgå till jobbet men hela förra veckan så kunde jag inte ta mig upp ur sängen själv utan T fick baxa mig upp kvidande och skrikandes till sittande... förskräckligt! Hoppas verkligen att detta eländiga ger med sin snarast!

Skulle ha kalas för CharlieBoy som fyllde 3 år i lördags den 12 april men jag hade så ont och ej kunnat förbereda något så kalaset blir på lördag istället. Kanske lika bra för Charlie har riktiga trotstaggarna ute nu och gallskrek NEJ så fort vi skulle sjunga "ja må han leva i lördags". Blir kanske lättare på lördag eller ej.

Charlie är gudasöt mot sin syster och pussar och kramar men vi har även fått smaka på avundsjuka i form av att när Charlie blir trött på kvällen så håller han på att nöta ut T totalt med sitt "bära mig, bära mig" och "bebisen ska ligga i sin korg". Ganska tufft då kvällarna är det enda jag kan få avlastning på men vi försöker trixa och kompromissa så gott det går... Tror väl inte att man kommer ifrån detta!

Tjoppaloppan: Lider med dig och önskar krya på dig även här som i din gb! Skulle också jag råda dig att inte pumpa vilket ytterligare triggar produktionen. Medan du ammar så tryck lite försiktigt på propparna du känner i bröstet och att duscha varmt har jag också hört är bra! Usch och fy för att inte knna njuta den första tiden med de små - det är hemskt!

Har verkligen haft tur även denna gång med amning - än så länge ingen mjölkstockning och tuttarna verkar ha ställt in sig helt efter Caras intag, thank god!

Kajsan: Reser du idag?! Hoppas så att du får en underbar resa!

SoNice: Plugga på ordentligt och lycka till med tentorna - återkom så snart du har tid! Vill ju veta hur det går med graviditeten, du är ju snart i vecka 25... huvva, snart dags ju!

Spirit: Hur känns det nu då när du landat i ännu en graviditet?!

Datanissan & Marsmamma: Hur går renovering och allt? Kanske dags att börja fundera på en liten till... när ni ändå redan har fullt upp!

Nooops, time to go - måste försöka sova lite när Cara sover... har precis fått i mig en grötlunch och några smörgåsar när hon nu sovit i 2 timmar... Vet att det snart är dags för amning igen!

• Bella8

En trött Mamma tittar in och önskar alla Pinglor en TREVLIG VALBORGSHELG!!!

Cara fyller hela 1 månad på fredag (tiden rusar!) och vi har väl kommit in någorlunda i tvåbarnschocken! Cara har sedan cirka 2 veckor en hemsk magknip på nätterna precis som hennes bror Charlie hade. Det är ganska märkligt att hon mår superbra på dagtid men att detta elände kommer på nätterna när man vill sova... Från att tidigare ha ammat var tredje timme nattetid så har hon nu börjat prutta, vrida sig, skrika och ha sig varannan timme vilket innebär stor sömnbrist för Mamma. T som sover bredvid vaknar inte hur mycket hon än låter men det är väl som min egen mamma säger "karlar är ju sådär" Vi kör med Sempers Magdroppar samt magmassage sedan nån vecka så får vi se hur det hjälper... annars är det bara att härda ut ju...

Jag snittar väl cirka 4,5-5 timmar per natt i sömn just nu vilket gör att jag verkligen borde försöka sova dagtid när Cara faktiskt sover riktigt bra! Men Fröken Bella har aldrig riktigt kunnat sova på dagtid så Lilla Damens tider passar inet riktigt med mina... Sedan så har ju vädret varit fullständigt fantastiskt och då vill jag ju få lite sol på näsan ju... Här kommer litet collage från vårt hus och liten Cara sovandes på terrassen...

Kajsan: Har säkert underbara dagar och nätter på semestern! Tänker på dig och hoppas att ni återkommer till Europa med friska tag, bruna och fräscha som pepparkakor!

Bidrar väl med lite positiva vibbar i form av vårfoton ändå som du efterlyste men tyvärr så är ju livet ibland lite upp och ner med nackspärr och diverse...

Spirit: Hur gick vulet? Låter underbart att fara till huvudstaden och gå på konsert - undrar när det blir av för mig?

Datanissan: Kul att se dig!!! Och grattis i efterskott på födelsedagen! Antar att det är fullt upp med hus, två barn och att planera semestrar... Underbart hus i Frankrike ju! När åker ni och vart ligger det?

Att sitta och softa på en restaurang med ett glas vin låter som en - DRÖMTILLVARO! Är du verkligen tvåbarnsmamma?

Härligt att ni hittat en au-pair! Blev det genom AF i Sverige eller fann ni henne nån annanstans? Hur gjorde ni urvalet och kom det många ansökningar?

Cara betyder "min kära" på italienska. Men vi uttallar det inte på italienskt vis utan mer försvenskat... Alla tror att vi fått namnet från Måns Zelmelövs låt "Cara, cara mia" men faktum är att detta namn kom jag på redan när jag var gravid med Charlie och hade han varit en flicka så skulle han ha hetat det...

Fröja:
    Skönt att allt nu verkar ha vänt! Och åneeeeej igen - vi verkar glömma allas födelsedagar nuförtiden här i tråden!!! STORT GRATTIS TILL ALICE I EFTERSKOTT! *trumpeter och fanfarer*

Och duuuuu, ska väl inte säga nåt om att "komma hit" du som varit högst frånvarande i tråden! Vi är busy, upptagna, ockuperade med att leva vardagslivet!

Hur går det med det andra förresten?

Tjoppaloppan: Hur går livet för dig som tvåbarnsförälder? Ser att du är inne på min blogg och läser och skulle såååååå gärna vilja veta hur ni har det med allt - nästanpådagenfödda som våra små är!

Lyllo: Vart är du? Passar på att gratta även Kajsa som fyllde 1 år häromdagen - bortglömd hon också precis som alla andra!

Efterlyser återigen lite updates från Astral (trots att vi messar varandra i våra gb så saknas du här!), SoNice, Jussan och Cina... vart är ni allihopa? Och passar även på att fundera ifall några skulle ha lust till en liten träff framöver - på min takade terrass med våra små eller inte kanske?! Kanske litet klädparty med Spirits barnkläder... Nååå, det kanske är lite tidigt med tanke på min sömnbrist, jag kanske bara sitter där som en sur kärring och inte vill köpa nåt eller knappt prata om jag sovit riktigt dåligt!...

Många kramar och ha en underbar Valborgshelg alla!

• Bella8

Äsch, sorry det blev för dålig upplösning för att se mysigt ut så här kommer collaget igen!

• Bella8

Stort grattis till Spirit som har 2 i magen!!! Fantastiskt ifall det blir trådens första tvillingpar ju... håller tummarna för om två veckor

Lyllo: Låter kul med stort kalas! Men jo, mycket planerande och trött blir man... Intressant med Majkens cykel - jag har hört av vissa att man inte ska köpa stödhjul till cykeln för att man bara skjuter problemet med balansen framför sig då. Inget barn lär sig ju ändå balansera med stödhjul så man kommer ändå att bli tvungen att springa efter och hålla i pakethållaren för att lära ut balansen när man tar av stödisarna. Låter ganska logiskt tycker jag men vet ju att de flesta ändå har stödhjul på barnens första cykel. Charlie har än så länge bara en trehjuling men vi funderar och funderar på detta med stödisar...

Fröja: Håller tummarna! Jag vill också köpa kläder men borde först och främst sälja av/skänka det jag har i garderoben - den är proppfull med kläder som jag aldrig använt alternativt inte kan ha längre. Har ju gått från en ursprungsvikt på 54 kg när jag träffade T till att nu väga 61 kg efter senaste graviditeten. Går väl ner till cirka 58 när allt är klart men ändå mycket jag inte kan ha längre!

Marsmamma: Vad håller du på med? Inga fler problem med gräl hoppas jag - skit i renoveringen då och drick lite vin tillsammans istället!

Hoppas att ni alla haft en fin Valborgshelg! Själva har vi som jag tidigare skrivit VÄLDIGT mycket problem med magknip hos den Lilla Damen! Kulminerade otroligt i helgen och har haft en del kvällar/nätter med 2,5-3 timmars skrik vilket nog måste anses vara nära nog kolik. Cara är värre med detta än vad Charlie var - mycket värre vad jag minns, men så minns jag kanske inte så bra heller just nu amningssåsig i huvudet som jag är, sömnbrist som jag har och dessutom närmar mig 40! Antar att det bara är att härda ut och vet ju att det blir bättre! Förhoppningsvis är det hyfsat bra i början av juni då vi sticker till Nice 5 dagar med hela familjen inklusive min Mamma! Vilket gäng - vilket kaos!

Var till BVC och vägde igår och Lilla Damen väger nu hela 4420g och är 53 cm lång! Hon har ökat hela 250-300g/veckan och BVC sa att det kan vara därför hon har ont i magen... Charlie ökade cirka 300g/vecka så han var ännu mer storätare än systeryster.

Har förresten lite roliga frågor till er alla, en liten enkät kan man säga, angående en del saker jag undrat över nu när jag återigen fått en liten som ammar mycket (mindre än Charlie dock!), har mycket magknip samt är en Mamma som aldrig får sova vettigt om nätterna. Har ni lust att svara så vore jag glad (mina egna svar nedanför frågorna)!

HUR OFTA AMMADE NI ERA BEBISAR PÅ DAGTID OCH NATTETID?
    Charlie ammade jag mellan 15-18 ggr/dygn dag som natt i 4 månader! Sedan mindre frekvent (cirka 10 ggr/dygn) när han började med smakisar vid 4 månaders ålder. Slutade amma när han var 7 månader pga att min pappa var sjuk och jag aldrig fick någon ro för amning på sjukhuset där pappa var.

HUR LÄNGE HELAMMADE NI (ALLTSÅ EJ GAV ERSÄTTNING/BABYPLUS)?
    7 månader

HUR MYCKET (PÅ ETT UNGEFÄR) GICK DOM UPP I VIKT/VECKA?
    Charlie 300-350g/vecka och Cara just nu 250g/vecka

HADE ERA BEBISAR PROBLEM MED MAGKNIP?
    Ja - både Charlie och Cara

IFALL JA, VAD FÖRSÖKTE NI HJÄLPA MED - RESULTAT? OCH NÄR SLUTADE MAGKNIPET?
    Körde Minifom, magmassage och uteslutande av vissa mjölkprodukter med Charlie. Magmassagen hjälpte att få ut gaser. Med Cara kör vi Sempers Magdroppar samt magmassage.

HUR NATTAR/NATTADE NI ERA BEBISAR?
    Charlie:
    Månad 0-2 Ammar till sömns och sedan ner i sängen mellan oss.
    Månad 2-4 Ammar och sedan dansar T Charlie till sömns och ner i sängen mellan oss.
    Månad 4-7 Ammar och sedan dansar T Charlie till sömns och ner i spjälisen
    Månad 7-18 Ger BabyPlus, sedan dansar T Charlie till sömns och ner i spjälisen
    Månad 18-30(1½-2½ år) Ger mjölk på flaska, sedan nattar T Charlie i vår säng
    Månad 30-36 (2½-3 år) Ger mjölk på flaska, sedan nattar T Charlie i hans säng/eget rum

HUR SOV ERA BEBISAR NATTETID?
    Charlie konstanta uppvak mellan 2-4 gg/natt, nu vid 3 års ålder uppvak 1-2 gg/natt för att dricka mjölk på flaska eller gå på toa

HAR ERA BEBISAR NÅGONSIN SOVIT HELA NÄTTER UTAN UPPVAK?
    Max 10-15 nätter

NÄR BÖRJADE ERA BEBISAR/SMÅ BARN SOVA HELA NÄTTER (CIRKA 21.00-06.00)?
    Charlie sov hela nätter enstaka gånger när han var 4-5 månader, sedan har han vaknat mellan 2-4 ggr/natt sedan dess.

ANVÄNDER ERA BEBISAR/BARN NAPP?
    Charlie började använda napp när han var cirka 2 månader och höll på att äta upp mina bröst. Använder fortfarande napp men nu bara vid tröst och nattning, spottar ut nattetid. Ska avveckla under vår/sommar.

Japp, thats it!!! Blev en del frågor ser jag men det vore väldigt intressant att se era svar... Jag får själv höra av flera att deras barn "sover hela nätter", "aldrig har skrikit" och "aldrig har tagit napp" så jag kan ibland känna att jösses, är det bara vi som fått allt det jobbiga med att ha barn??! Hur i helskotta kan det skilja så mellan barn? Nu tackar jag min lyckliga stjärna att jag aldrig haft problem med amning eller viktuppgång vilket andra ju kan ha problem med men gud vad lätt det måste vara att ha barn som ALLTID SOVER HELA NÄTTER, INTE SKRIKER OCH INTE BEHÖVER NAPP!

Näpp, Primadonnan sover nu och jag måste fixa lunch åt mig själv! Snääälla svara på min lilla enkät!

Tjingeling!

• Bella8

Tack Lyllo för att du bemödade dig om att svara på min "enkät"!  Väldigt intressant att läsa och det ger hopp om att en tredje bebis kanske blir en sovbebis utan magknip!

Tror nog att man bara har "otur" att få en bebis med magknip och vars tarmar mognar märkbart så att säga. Ha en del frågor till dig angående napp och díverse men tar det sedan! Vi har en kvällstrasslande Primadonna ikväll och just nu blir jag avlastad av T med vyssjning men måste ner igen i ett huj snart...

Inser att det är dags för ny tråd med start imorgon! Ska försöka fixa detta men det kanske tar lite tid ifall vi åter har en jobbig natt med magknip och dåligt med sömn...

Men de flesta verkar inte lida brist på sina vänner här i tråden ändå med tanke på hur dött det är här så...

Hoppas att ni har haft en solig, underbar helg och fått sol på näsan! Själv har jag lyckats åstadkomma lite bränna i ansiktet medan jag vagnat en kinkande dotter som haft svårt att komma till ro...

Svar på tråden ~~~***~~~35+ Kajsans Kompisar~~~***~~~