• Anonym (jobbigt)

tarmproblem efter graviditet?

direkt efter att ha fött barn så fick jag problem med min mage. Under hela tiden som jag ammade hade jag gasbesvär o diarre, när jag slutade att amma så försvann gasbesvären men jag har fortfarande kramper i magen och diarre. Flera gånger om dagen, jag kan inte leva som en normal människa
    Det har snart gått ett år efter förlossningen och jag har bestämt mig för att kontakta en läkare, finns det någon som gått igenom något liknande?

Har aldrig haft problem med magen tidigare så jag mår jätte dåligt över detta...

tacksam för svar

• Svar på tråden tarmproblem efter graviditet?
  • Anonym

Efter mitt första barn blev min mage likadan..Och har hållt i sig i 4 år nu..Var hos läkaren senast förra veckan..Men som de sagt innan så är det stressmage.Alltså ngt man får leva med.Jobbigt när man får springa på toa o alltid ha lös mage..O sen känna sig som gravid jämt med svullen mage är inte kul..Hade hoppats de hittade ngt men inte..då hade man kunnat göra ngt åt det..Med stressmage finns det ju inget o göra..

• Anonym (jobbigt)
    Anonym skrev 2008-02-12 11:51:04 följande:
    Efter mitt första barn blev min mage likadan..Och har hållt i sig i 4 år nu..Var hos läkaren senast förra veckan..Men som de sagt innan så är det stressmage.Alltså ngt man får leva med.Jobbigt när man får springa på toa o alltid ha lös mage..O sen känna sig som gravid jämt med svullen mage är inte kul..Hade hoppats de hittade ngt men inte..då hade man kunnat göra ngt åt det..Med stressmage finns det ju inget o göra..
    oj vad tråkigt att det inte går att göra något åt det vad fick du göra för tester? hur lång tid tog det innan du fick provsvaren?
    jag har mest besvär på morgonen/förmiddan. hur är det för dig?
    o hur orkar man leva med alla besvär
  • Anonym

Måste sprinag på toa ca 5 ggr på morgonen,sen är det någorlunda bra tills kvällen för då svullnar magen upp ist..o blir gasig..Fick ta 6 olika blodprov,vet inte vad allt var för o fick resultaten 3 dgr efter..att det inte var ngt..O sen fick jag göra en såndär undersökning som hon kikar med ngt rör i magen,otrevligt men ofarligt..kommer inte ihåg vad det heter men fick ligga i en gynstol o hon kollade..Inte roligt alls me men..

• Elli P

Har du provat ProViva eller andra sådana små goda bakteriehärder? ProViva dryck och små shots håller min mage i form när jag är stressad och blir knorrig, lös och galen. Prova även att byta till laktosfritt eller Alpros sojamjölk (varför jag påar just Alpro är för att de bönorna är odlade under kontrollerade former och arbetarna har bra förhållanden vilket man inte kan garantera hos alla fabrikat. Vidare är den ekologiska varianten godast, den är inte lika söt som t ex den kalciumberikade), det gjorde jag och nu mår magen MKT bättre.

Lycka till!

• Anonym

Ja det o leva med det är inte roligt jämt men man lär sig tyvärr göra det..Finns inte så mkt till alternativ..Vissa dagar kan vara bättre men de dåliga är flest dgr..

• Anonym

Prövade ngt som heter Dida i hälsoaffären..den var bra ett tag o hade en normal mage men sen slutade den verka..Men pröva olika grejer..

• Vroooooom

Jag har liknande problem fast mina uppkom inte efter graviditet. Jag har nu varit sjuk i nästan 9 år och det är ett helvete. Mina svåra magkramper gör att jag inte kan leva normalt.
    Diagnosen jag har fått är IBS.

www.familjeliv.se/Forum-4-46/m29320251.html
    En tråd för oss med IBS. Det går att vara anonym där med.

• Anonym (jobbigt)

tack för alla svar, jag är redan laktosintolerant så min mage har alltid varit extra känslig.
    Bokade en läkartid idag så jag hoppas de hittar något!

moirae: tack för länken, jag ska kika in hos er. Kan ju vara att jag har något liknande

• Anonym (En ann)

Jag hade problem med min mage i många år, fick "magattaker" som jag kallade det. Fick springa på toa jättefort annars kom det i byxorna. Det brännde i hela magen. Kändes som om tarmen var på väg ut. Värst var det om jasg ätit fet mat. Var ofta som jag var på väg att svimma av smärta.
    Sen fick jag medicim för reflux, Lanzo. Reflux är bråck på magmunnen vid magsäcken men det verkade även mot mina magattaker, efter jag började med Lanzo hade jag bara 2-3 magattaker/år mot 4-5 i veckan annars.
    Jag hade Lanzo 30mg som är receptbelagt men Omoprazol 20 mg finns receptfritt på apoteket, det är ett liknande ämne. Testa om det hjälper och prata då med läkaren så kanske ni kan få omoprasol eller Nexium som är ännu bättre. De tabletterna kostar en del (Nexium 20mg kostar nästan 1000 kr)men sen är man snart uppe i högkostnadsskyddet och då är det billigare. Och när man har som bomull i magen igen är allt bra

Lycka till!

• middiz

jag hade likadant. fick veta att det va magkatarr först som gick över i magsår sen.. åt omeprazol i en månad och efter det har magen varit helt okej!

• Anonym (En ann)

Ser att jag nog stavde fel, ska nog vara Omeprazol

• Anonym (UC)

Jag har precis diagnoserats med Ulcerös Colit. Den förvärrades under graviditeten och eskalerade senare, jag sökte 1,5 år efter förlossningen.

• Anonym (jobbigt)

den där omeprazol som finns receptfritt på apoteket, tror ni jag ska testa den innan jag har min läkartid? för att se om det funkar.

middiz: hur länge sen var det du slutade äta O?  var det läkaren som sa åt dig att testa den?

• middiz

jag slutade i slutet av november, har inte behövt äta det efter det.
    ja det va läkaren som sa att jag skulle äta det så länge. annars får man inte äta längre än 14 dar har jag för mej!

• Elli P

Anonym (jobbigt) skrev 2008-02-12 21:49:53 följande:

den där omeprazol som finns receptfritt på apoteket, tror ni jag ska testa den innan jag har min läkartid? för att se om det funkar.middiz: hur länge sen var det du slutade äta O?  var det läkaren som sa åt dig att testa den?
    Du bör inte äta mediciner innan kontrollen! Du ska vara "så sjuk som möjligt" på kontrollen så att de säkert ser något!
  • Anonym (jobbigt)
    Elli P skrev 2008-02-12 12:31:02 följande:
    Har du provat ProViva eller andra sådana små goda bakteriehärder? ProViva dryck och små shots håller min mage i form när jag är stressad och blir knorrig, lös och galen. Prova även att byta till laktosfritt eller Alpros sojamjölk (varför jag påar just Alpro är för att de bönorna är odlade under kontrollerade former och arbetarna har bra förhållanden vilket man inte kan garantera hos alla fabrikat. Vidare är den ekologiska varianten godast, den är inte lika söt som t ex den kalciumberikade), det gjorde jag och nu mår magen MKT bättre. Lycka till!
    ville bara säga TACK för ditt tips, jag har druckit proviva i 4 dagar och min mage har varit helt normal i 3 dagar. Det verkar som om d va allt den behövde! Jag håller tummarna för att d ska fortsätta såhär. TUSEN tack
Svar på tråden tarmproblem efter graviditet?