• Jenny70

Pudel eller King Charles Spaniel??

Efter att ha fått massor med svar i ett annat inlägg & efter en massa googlande...så har jag (just nu) 2 alternativ...mellanpudel eller King Charles Spaniel. Båda verkar pigga, framåt & familjekära.

Läste dock att pudeln kräver en del pälsvård för att inte pälsen ska tova sig? (Jag skulle ALDRIG få för mej att klippa den i töntiga frisyrer & bollar på svansen...!!)

Fördelar/Nackdelar med resp ras??

Tacksam för svar!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-12 12:42
    Fel av mej!

Jag menar Cavalier King Charles Spaniel...

• Svar på tråden Pudel eller King Charles Spaniel??
  • Kantarellen

Skulle rekmendera att du tittar på Cavaljer King Charles Spaniel om du är inne på King Charles Spaniel.

• Silence is golden
    Jenny70 skrev 2008-02-12 11:26:17 följande:
    Efter att ha fått massor med svar i ett annat inlägg & efter en massa googlande...så har jag (just nu) 2 alternativ...mellanpudel eller King Charles Spaniel. Båda verkar pigga, framåt & familjekära.Läste dock att pudeln kräver en del pälsvård för att inte pälsen ska tova sig? (Jag skulle ALDRIG få för mej att klippa den i töntiga frisyrer & bollar på svansen...!!)Fördelar/Nackdelar med resp ras??Tacksam för svar!!
    Vem har sagt att du måste klippa i töntfrisyr (som du uttrycker det) ?
    Om du kollar runt på pudelbilder nu så ser du at det är många nu som helt gått ifrån bollfrisyrerna.De frisyreran är mest för utställningspudlar.
    Våran storpudel har en vardagsfrisyr.el sportfrisyr el vad man skall kalla det.
  • Lilla i

Hade king charles när jag var liten hemma och snällare hund får man leta efter. Otroligt barnkär (älskar människor) min lillasyster kunde köra runt på honom hur länge som helst i dockvagnen utan att han protesterade.
    Lite att tänka på. Vår hund var visserligen ganska ouppfostrad men de är ganska rymningsbenägna och drar i kopplet. Kräver även de en del hårvård. Vår hund hade ryggproblem och det är tydligen ganska vanligt med den rasen vilket innebar att han periodvis var ganska orörlig. Annars är det en väldigt pigg ras. Kan verkligen rekomenderas om man har barn. Vår var nästan för snäll.

• Lilla i

Missade att skriva vi hade en cavalier variant, finns ju king charles oxå

• Silence is golden

En pudel hårar inte

• myzan81

jag hade en cavalier king charles spaniel förut.

En jättefin & snäll hund.

Men han fick hjärtfel när han var 6 så jag fick lov att avliva honom.
    Tydligen så har den här rasen lätt för att få hjärtfel sa min veterinär.Nånting med aveln.
    Det kan ju vara nått att tänka på.

www.jennyshus.webblogg.se

• BunnyBrown

Cavalieren är ganska känd för sina hjärtproblem. Jag hade valt Pudel :)

• bambigirl

Min mamma har haft pudlar länge! Underbara djur! Hon rakar dem kort då och då och borstar dem ibland. Duschar gör dem nog en gång i veckan.

• Pyris

Vi hade också en cavalier. Han hade tyvärr EP och hade hjärnskador pga det. EP tog också hans liv .
    Men jag har nog aldrig varit med om en mer snällare eller mer tillgiven hund än han.
    Dom flesta uppfödare kollar hjärtat på både mamman o pappan innan dom avlar, eftersom hjärtproblemet har varit så stort på den rasen.
    Vi fick borsta öronen på honom ganska ofta eftersom nästan alltid låg i maten när han åt .

www.cavaliersallskapet.net/

• HundNytt com

Om det är CAVALIER king charles spaniel du åsyfter (och ej King charles spaniel) så kan jag rekommendera Cavalierforumet - där du kan ställa massa frågor om rasen:
    www.cavalier.egetforum.se

Svar på tråden Pudel eller King Charles Spaniel??