• Jenny70

Pudel eller King Charles Spaniel??

Efter att ha fått massor med svar i ett annat inlägg & efter en massa googlande...så har jag (just nu) 2 alternativ...mellanpudel eller King Charles Spaniel. Båda verkar pigga, framåt & familjekära.

Läste dock att pudeln kräver en del pälsvård för att inte pälsen ska tova sig? (Jag skulle ALDRIG få för mej att klippa den i töntiga frisyrer & bollar på svansen...!!)

Fördelar/Nackdelar med resp ras??

Tacksam för svar!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-12 12:42
    Fel av mej!

Jag menar Cavalier King Charles Spaniel...

• Svar på tråden Pudel eller King Charles Spaniel??
  • Pikaur

Är stolt ägare till en Cavalierkille. Har haft hand ommånga olika hundtyper innan och även ägt en schäfer tidigare. Detta är den mest sociala och älskvärda hund jag haft med att göra! Lättlärd, alltid glad och vill vara med överallt. Tränar både lydnad sök och spår med min kille och det funkar jättebra! De är även underbara att föra i agilityn. Vår veterinärs lilla favorit med sitt ständiga lugn trots sin ringa ålder och nyfikenhet
    Det där med hjärtproblem, utstående ögon, etc hittar man hos alla raser. Det kan man omöjligt komma ifrån! Det gäller bara att hitta en kull med bra föräldrar som är ordentligt uppkollade av uppfödaren via veterinärer så att valparna har en bra bakgrund. Ola är kollad av veterinär och är helt fläckfri - "möjligtvis lite för pussglad" som veterinären uttryckte det.
    Pälsen på Cavalierer beror lite på vilken färg du är intresserad av, konstigt nog. Blenheim och black and tan verkar få mindre päls på öronen än vad tricolour får, men allihop är lika lättskötta. Dra fingrarna genom pälsen i öronen en gång varje dag, och kamma igenom ordentligt en gång i veckan för att ta bort de stora tovorna som kan komma när öronen blir för långa. Pälsen i övrigt är enormt lättskött!
    För att förhindra att vår kille ska släpa runt halva vattenskålen i öronen runt om i huset ahr vi skaffat en none-splasch-skål och det funkar jättebra!
    Jag kan verkligen rekommendera denna rasen till alla som är intresserade av en bra familjehund. Finns frågor om dem så inboxa gärna (Bild på Ola finns i galleriet)

• mogreta

Pudel helt klart, varför tveka?

• Jenny70

Tack för många bra svar!!

Guuuud så svårt det ska va!! Att välja!! Finns för- och nackdelar med det mesta!

• Linam370

Min cavaliers päls är inte extremt lättskött!!!
    Absolut, i torrt väder är det vdet. Då gör man som pikaur säger och bara drar fingrarna igenom pälsen.
    Men nu på vintern om det är tösnö så är det hopplöst! Åtminstone om man har en variant som äääälskar att hoppa runt i snön, vilket jag inte nekar honom. Men följden är att han får hela magen och benen fulla med stora snöbollar och snurrar ihop pälsen till ibland ordentliga tovor! Kan vara jättesvåra att karda bort, ibland måste man helt enkelt klippa bort dem. I rumpan blir det oxå tovor på min även om vi kardar varje dag. Nu har vi ändå turen att ha en som inte har så mkt päls.

Regniga dagar är problemet istället att hunden är så liten så benen sprätter upp sand och lera på magen som sitter som berget sen. Man måste oftast vänta till det torkat innan man då visserligen väldigt lätt kan borsta bort det, men följden är ju att hela huset är fullt med grus!

Men det är en ljuvlig hund! Jag älskar min lilla herre! Han är otroligt charmig, kräver massor med kroppskontakt, har väldigt många speciella personlighetsdrag. Han har iofs dessutom en del väldigt otypiska cavalieregenskaper. Han vaktar mycket, skäller mkt och jagar allt som går att jaga. Det ska de inte göra, men man kan inte få allt!

Pudel har jag ingen erfarenhet av tyvärr.

• Linam370

Vattenproblemet och att den lägger huvudet i maten är inga problem när öronen växt till sig lite förresten. Vi har en vanlig spanielskål och det fungerar hur bra som helst. När han var valp var det annorlunda däremot =)

Finns bilder i mitt galleri på honom för övrigt

• LadyGrand

Hej Jenny! Jag skulle åkt hem till minst 2 uppfödare av båda raserna. Seriösa givetvis. Det handlar väldigt mycket om dels vad man själv tycker och dels sen vad man möter. Alla hundarna ska vara sociala och glada, vara rena i stjärten och ha klara ögon. En hund skall man ha kanske i 12-15 år - så det bör vara genomtänkt. Det är mycket bra, om man får förtroende för uppfödaren. Båda raserna är verkligt trevliga! Det är en smaksak. Sen är alla valpar söta - men man ändå kan skönja deras kommande personlighet. Köp alltid en valp med korrekt stamtavla. Lycka Till!!!

• tamate

Om du "bara" har 2 raser kvar så se om du inte kan låna och umgås med hundarna. Åk och hälsa på kennlar av båda raseran. Titta inte på valpar utan vuxna hundar och känn efter vilken typ ni faller för mest.

Själv tycker jag bättre om spaniel, det är lite mer hund men det är ju helt en smaksak.

- det som inte dödar härdar!
  • LadyGrand

En pudel med kvalitet får absolut INTE vara nervös och fladdrig. Menade givitvis att TS - skulle titta på de vuxna hundarna - för att få en uppfattning. Sen av valet av ev valp - kan man se en hel del - man ska ALDRIG ta den blyga valpen - som drar sig undan - för man tycker synd om den - utan någon av de, som är mest sociala och framåt av valparna.

• Celice

Såå glad över min älskade Cavalier! Tycker inte man ens kan jämföra en pudel med en Cavalier, helt skilda hundar. Har 2 kompisar som har vars en pudel, dom är några energiknippen utan dess like, helt vilda!
    Min hund Alex är en härlig motionsglad och men mycker lugn kille, otroligt barnkär och otroligt anpassningsbar, kan ha med han överallt och alla älskar honom!
    Lägger in en bild på honom, han är förövrigt färgen Ruby, vet inte om den färgen nämts här i tråden.

Liam Min underbara son!
  • Silence is golden
    Celice skrev 2008-02-17 15:10:28 följande:
    Såå glad över min älskade Cavalier! Tycker inte man ens kan jämföra en pudel med en Cavalier, helt skilda hundar. Har 2 kompisar som har vars en pudel, dom är några energiknippen utan dess like, helt vilda! Min hund Alex är en härlig motionsglad och men mycker lugn kille, otroligt barnkär och otroligt anpassningsbar, kan ha med han överallt och alla älskar honom!Lägger in en bild på honom, han är förövrigt färgen Ruby, vet inte om den färgen nämts här i tråden.
    Skall be att få ta pudeln i försvar.Det berodde nog inte dina vänners pudlar att de var som de var.Det bero på hur husse/matte tillåter dem att vara!
    Kvalité går före kvantitet
Svar på tråden Pudel eller King Charles Spaniel??