Min cavaliers päls är inte extremt lättskött!!!
Absolut, i torrt väder är det vdet. Då gör man som pikaur säger och bara drar fingrarna igenom pälsen.
Men nu på vintern om det är tösnö så är det hopplöst! Åtminstone om man har en variant som äääälskar att hoppa runt i snön, vilket jag inte nekar honom. Men följden är att han får hela magen och benen fulla med stora snöbollar och snurrar ihop pälsen till ibland ordentliga tovor! Kan vara jättesvåra att karda bort, ibland måste man helt enkelt klippa bort dem. I rumpan blir det oxå tovor på min även om vi kardar varje dag. Nu har vi ändå turen att ha en som inte har så mkt päls.
Regniga dagar är problemet istället att hunden är så liten så benen sprätter upp sand och lera på magen som sitter som berget sen. Man måste oftast vänta till det torkat innan man då visserligen väldigt lätt kan borsta bort det, men följden är ju att hela huset är fullt med grus!
Men det är en ljuvlig hund! Jag älskar min lilla herre! Han är otroligt charmig, kräver massor med kroppskontakt, har väldigt många speciella personlighetsdrag. Han har iofs dessutom en del väldigt otypiska cavalieregenskaper. Han vaktar mycket, skäller mkt och jagar allt som går att jaga. Det ska de inte göra, men man kan inte få allt!
Pudel har jag ingen erfarenhet av tyvärr.