• Lenafena

Hjärtklappning

Har problem med hjärtklappning senaste veckan, dvs pulsen ökar, det känns som hjärtat hoppar till i bröstet och käns obehagligt...
    Jag tog pulsen för att kolla om den var jämn men blev bara ännu mer rädd när ett slag hoppade över...
    Har kollat lite på nätet och det tycks inte vara alltför ovanligt med "hjärtklappning".
    Tänker ta upp det när jag träffar läkaren på tisdag.
    Är det någon som vet nåt tips för att det ska lugna ner sig?
    Jag är "bara" i vecka 13, så jag är ju inte höggravid direkt

• Svar på tråden Hjärtklappning
  • Lenafena

Om det är någon mer som har kännt av detta eller så får ni gärna berätta!

• Barbablond

Jag hade det vid flera tillfällen när jag var gravid. Vid ett tillfälle var det riktigt jobbigt, då det var ca 3-5 sekunder mellan slagen och det kändes obehagligt. Eftersom jag blev rädd blev det förmodligen ännu värre, så jag åkte in för att kolla upp det för säkerhets skull. Fick veta att det inte är någon fara, det blir ofta så. Allas hjärtan slår oregelbundet, men det kan vara mer så då man är gravid + att man kanske är mer uppmärksam då. Läkaren sa också att det inte är hjärtslag som hoppas över, även om det känns så. Det är i stället så att det slår en gång till tätt inpå den första gången (dubbelslag). Då har hjärtat ännu inte fyllts med blod igen, utan slår tomt och det är det som känns. Sen blir det ju längre till nästa slag, men alltså inget slag som "hoppas över".

Lite rörigt kanske, men du behöver nog inte vara orolig, även om det känns mycket obehagligt.

• Sandra H

Jag har haft mycket hjärtklappning under min graviditet! Tror det är vanligt. Men, hör med läkaren oxå, det kan ju inte skada! Lycka till!
    Sandra vecka 30

• uno

Läste om detta tidigare idag på gravid/förlossningsfliken under v 25-28, pulsen ska visst vara hög i början av grav, gå ner i mitten och sen bli hög igen. Är i v 27 och mitt hjärta slår väldigt hårt en del dagar. Hjärtat växer och blodvolymen ökar med ca 20% så det är nog inte så konstigt om det slår lite extra men kolla med någon som kan.

• Rebekka

Jag hade samma problem när jag var gravid, det du ska göra är att du tar upp det med din bm och be henne kolla ditt järnvärde och be om remiss till EKG. Allt för att utesluta att det finns nåt "problem" .
    Lycka till, enl. min bm så är hjärtklappning aldrig "normalt" utan ska undersökas.

• hallonbåt

Jag får hjärtklappning och lite svårare att andas när jag får mina sammandragningar (ett par stycken i timmen numera). Jag har nämnt det för min barnmorska och det var inget som hon reagerade på... så det är förmodligen ingen fara! Lite obehagligt är det ju förstås...

hallonbåt v 38 (37+2)

• Lenafena

Tack för alla svar!
    Jag ska be om ett ekg på läkarbesöket.
    Det har varit bättre idag, men jag känner fortfarande av hjärtklappningen då och då.

• Tina2

Jag har också haft hjärtklappning till och från sedan ganska tidigt i graviditeten och periodvis har jag också blivit andfådd i samband med det.
    Jag märker också av att det ibland blir så i samband med sammandragningar. (Som både bm och läkare menar är av den "ofarliga"/normala sorten.)

Jag har väldigt lågt blodtryck och har nu haft en period med lite halvlågt hb (kring 110). Har tänkt att hjärtrusningarna kanske kan ha samband med det.

Det är ju lite obehagligt, men man vänjer sig.

• eveningstar76

Jag har också hjärtklappning nu och då, jätteobehagligt men ofarligt.

Eveningstar76/v.14+3

• Katie

Jag har också haft hjärtklappning hela min graviditet. Har haft problem med extraslag redan innan graviditeten och utretts för detta. I vecka 8 kom extraslagen i samband med att illamåendet blev värre sedan dess har jag haft extraslag varje dag, är nu i vecka 18. Mina extraslag kommer i skov, typ 3-4 ggr per dag och håller på i en timme åt gången..jobbigt! Ibland hjälper det att jag lägger mig ner plant en liten stund.

Det är jättejobbigt, känns ibland som att snart stannar hjärtat för gott!

• Medly

Jag får hjärtklappning, pulsen ökar kraftigt iaf, flera gånger om dagen nu. Först var det bara när jag sitter och bebbarna trycker mot ryggraden och stora kroppspulsådern, men nu de senaste dagarna blir det så hela tiden när jag även står. Lite jobbigt eftersom jag blir yr och andfådd. Men det är säkert helt normalt. Ska till läkaren på tisdag och ska fråga då.

• Lenafena

Idag var jag på mvc och träffade läkaren. Berättade pm miina problem med hjärtklappning och hon skickade mig gensat till fyslab för att göra ett EKG samt bedömas av deras läkare.
    Naturligtvis hade jag inte hjärtklappning just då och ekg bedömdes som helt normalt!
    Så jag ska försöka slappna av och hoppas att detta lugnar sig!

• Foxy1

Det Rebekkas bm sa om att hjärtklappning aldrig är "normalt" är ju klart att ta i. Faktum är att de allra flesta typer av hjärtklappning, pulsändringar, överhoppade/dubbla slag, etc. är helt normala variationer som påverkas av såväl fysiska som psykiska aktiviteter. Ju mer orolig man blir över att det är något fel med hjärtat, desto konstigare upplever man slagen. Plötsligt lägger man märke till sånt man annars aldrig ens skulle känna. Man kan lätt lyssna lite FÖR mycket innåt och därmed få för sig att normala företeelser är onormala. Om inte annat så blir pulsen annorlunda då man genom oro påverkar den omedvetet.

EKG är ett enkelt sätt att utesluta åtminstone fysiska fel på hjärtat, och många gånger ett sätt att lugna patienten då ett litet papper i handen på att inget farligt är på gång fungerar bättre än en läkares ord på detsamma.

Du behöver säkert inte oroa dig. SÄRSKILT inte eftersom du är gravid då det ju är helt normalt att hjärtat måste jobba lite mer (ökad blodvolym) samt att du lyssnar mer innåt/är mer uppmärksam på förändringar i kroppen.

MVH-Kicki

• Lenafena

Foxy:

Visst har du rätt, men jag är lite extra orolig för mitt hjärta pga en sak som hände för fyra år sedan. Då fick jag jätteont i bröstet och ryggen, och efter lungröntgen och ekg så sa läkaren att mitt hjärta var förstorat samt att ekg var påverkat. Jag hade vätska i en lungsäck och det var en inflammation där. Tre månader senare fick jag göra ett hjärt ultraljud samt ekg och allt var fullständigt normalt. Troligen hade jag haft något virus på hjärta/lungor som läkte ut, och att hjärtat såg förstorat ut berodde på att jag inte hade kunnat andats in så som man skulle då det gjorde så förbaskat ont att andas, att hjärtat såg stort ut i jämförelse med lungorna. Detta var vad min nye läkare förklarade det med.
    Men i tre månader var jag väldigt orolig för att jag skulle bli en ung hjärtpatient... Läskigt!

• hubbe

Jag har oxå hjärtklappningar och tycker det är obehagligt. Har undersökt tryck osv. men allt är ok. Jag hade ingen aning om att det var så vanligt!

Svar på tråden Hjärtklappning