• miss Y

Middagstips för romantisk middag

Sugen på att överraska min älskling nu i helgen med god, lättlagad mat med ev. en flaska vitt vin. Behöver inte vara dyrt eller avancerat men kanske lite roligare än makaroner och fiskpinnar

Funderar på ngn form av matpaj (det gör vi typ aldrig).

OBS! Rätten får inte innehålla svamp i ngn form och helst inte lax (jag älskar det, men han avskyr det).

• Svar på tråden Middagstips för romantisk middag
  • glassbåt

Fläskfile som du gör ett långt snitt i och fyller med skinka & ost. Förstek och sen in i ugnen :) Serveras med klyftpotatis eller annat gott tillbehör, + stor grönsallad.

Tycker det för övrigt är ganska mysigt när man släcker ner, tänder ljus, dukar och lagar maten tillsammnas... :) lycka till. kram.

• miss Y

glassbåt:
    ja, det är mysigt när man lagar mat ihop men det gör vi nästan alltid. ibland vill man överraska lite... troligtvis är han borta under dagen på match å jag behöver sysselsätta mig lite.

• mylittlerockstar

hej!
    om du vill göra paj så brukar jag göra tacopaj
    gör en vanlig pajdeg- stek köttfärs och svamp/lök om man vill sen i med en satts med tacokrydda sen skär du tomater i skivor och lägger uppe på... sist på med ost o in i ugnen. grönsallad och en klick cremé fraishe till...

annars kan du göra helstekt fläskfilé med potatishalvor och någon god sås. brukar göra så här : gör en marinad på olja ca 1 dl ,lite soja, 2 vitlöksklyftor, salt,peppar,grillkrydda och lite chilikrydda. gör snitt i filén och pensla på marinaden in i ugnen. sedan gör du potatisen.. borsta potatisen med en svamp sen delar du den på mitten och kryddar med lite salt o peppar ..in i ugnen. När det bara är ca 10 min kvar på köttet så klickar du ut lite ädelost på den. JÄTTEGOTT!

• barnkär01

Jag tycker inte det behöver vara trerätters för att vara "romantiskt" så här kommer ett pasta recept som jag ska laga till min älskling i helgen =)

Färsk tortellini med spenat och ricottaost, koka.
    Sedan ha i ruccolasallad, körsbärstomater, avocado och purjolök. Sedan rör du ned Creme bonjour, smaksatt. Jag brukar använda Scarlotten och gräslök. Ev lite pressad vitlök i. Blanda ihop allt och ät direkt!

Lovar att det är jättegott och passar bra till lite vin!

• Baby on the way

Barnkär01

tortellinin du pratar om,vad är det,är de pasta som e fyld med spenat och ricottaost??

• barnkär01

Baby on the way skrev 2008-02-12 20:28:14 följande:

Barnkär01 tortellinin du pratar om,vad är det,är de pasta som e fyld med spenat och ricottaost??
    Yes, det är fyllningen i tortellinin.
    Finns även färsk ravioli med denna fyllning, de är också jättegoda! Men det finnns ju andra fyllningar om man inte gillar ovanstående...
  • miss Y

tack för tipsen!!
    nej, du har så rätt, trerätters behöver det verkligen inte vara och det kommer det heller inte att bli. räcker med huvudrätt och lite efterrätt/godis (senare till en ev. film kanske??)

• miss Y

Barnkär01:
    lutar åt en variant av ditt förslag. han stordiggar färsk pasta så det blir nog bra... men jag är urkass på vin, har du några bra förslag eller ngn annan för den delen??

vill verkligen göra det lite speciellt (vi jobbar på alla hjärtans dag så det får bli kompensationsdag) men ingen av oss är egentligen några vindrickare...

• barnkär01

miss Y: Beror på om ni gillar vitt eller rött, jag dricker mest rött så är inte så haj på vita viner. Ett jättegott rödvin är ett Rioja vin som heter "Faustino", ganska känt så du har säkert hört talas eller druckit det. tror de kostar 69:-.
    Annars vet jag inte, öl?

• barnkär01

MissY: vi ska dricka skumpa vi :) Men vet inte om det blir nån dyr champagne, ev mousserande vin ist...

• miss Y

barnkär01:
    öl går bort till mat, förstör smaken tycker vi båda. och rött vin gillar vi inte (märks det att vi inte dricker så ofta??)
    men jag frågar nog på systembolaget och håller alla tummarna för att det blir ett bra val... vet inte vad sambon kommer säga, vi har aldrig köpt vin till maten ngn gång innan. nog inget han förväntar sig

ska ni ha ngn efterrätt??
    funderar på det eller om man ska köpa lite godis och föreslå film lite senare eller är det dötrist?? känner mig som fjorton igen som planerar en dejt...

Svar på tråden Middagstips för romantisk middag