• Historia

PCO och prolaktin

Har litet funderingar kring PCO och högt prolaktinvärde. Jag misstänkte att jag hade PCO och ett ultraljud gjordes där de typiska pärlbandet syntes. Tog hormonprover och fick veta att prolaktinet var högt. Tog om provet igen några veckor senare men även det var för högt. Har just gjort en MR för att utesluta hypofystumör men jag har ännu inte fått nått svar. Jag känner mig lite förvirrad kring hur allt hänger ihop. Att det kan vara vanligt med högt prolaktinvärde när man har PCO har jag förstått men hur vanligt är det att det beror på tumör? Om jag har tumör hör det i så fall ihop med PCO:n eller har jag två skilda "åkommor"? Är det någon som kan hjälpa mig att få lite klarhet?

• Svar på tråden PCO och prolaktin
  • xanni

Det är mycket vanligt med höga prolaktinhalter vid PCO, det är en av de "typiska" symptomen, faktiskt. Jag blev diagnostiserad och medicinerad för ett hyperprolaktinom i 10 år innan de lade ihop 1 + 1 och konstaterade att jag inte alls hade en tumör på hypofysen utan att det var ett PCO-symptom som drev upp prolaktinet! MEN, visst finns det de som har BÅDE PCO och hyperprolaktinom. Som tur är är det lätt att medicinera ett hyperprolaktinom, och det är sällan det måste avlägsnas genom operation.
    Det dom (endokrin) hittade på mig vid MR var ett otydligt mikroadenom som under årens lopp inte har förändrats i storlek eller form oavsett om prolaktinet har legat högt eller lågt. Detta "mikroadenom" frågade jag min läkare om efter jag fick veta min PCO-diagnos, om detta kunde ha blandats samman med att jag faktiskt hade PCO och då "bara" ade obalans i hormonerna, inte en tumör. Han sade att forskningen mellan gyn och endokrin inte varit så framskjutande tidigare, men att det PCO ger samma prolaktinsvängningar som vid en hypofystumör. Så. det är fortfarande VIKTIGT att kolla med MR om det finns tumör eller inte.
    Tyvärr gör högt prolaktin att du förmodligen inte har regelbunden ägglossning, så du behöver medicinera ner prolaktinet för att få igång ÄL igen.

Hör gärna av dig om du har mer undringar!

• Krusbär

Jag har PCO och misstänker ibland högt prolaktin eftersom jag har lite vita färgförändringar på bröstvårtorna ibland, mest på den ena. Men enligt läkaren har de testat prolaktin och det var "normalt". Jag får ägglossning med pergotime och spontant efter mina graviditeter (missfall). Borde jag försöka få fler prover tagna? På vilket sätt är det dåligt med högt prolaktin, förutom att det påverkar ägglossningen?

• xanni

Linis, det är inte "dåligt" med högt prolaktin, men det är som när man ammar - amning garanterar inte att man inte har ägglossning, men det ska mycket till för att bli gravid under aktiv amning. Prolaktinet är ju det hormon som i huvudsak reglerar mjölktillgången. Ett yttre tecken på högt prolaktin kan vara att man inte bara har vita färgförändringar på bröstvårtorna, utan en tydlig laktation, dvs vid palpering av brösten avger de bröstmjölk.
    Att reglera ett högt prolaktin orsakat av PCO är förhållandevis lätt om man får fatt i en kunnig läkare som är insatt i både gynekologi och endokrinologi. Det finns flera mediciner som man kan ta, jag har provat flera av dem och tyckt mig finna en som passar min kropp. Nu äter jag ju inte den eftersom jag är gravid, BF om 10 dagar...Skrattande

• Moonstone

för det första: grattis till din graviditet xanni

jag har också funderat på det här med prolaktin. har pco och har tagit hormonprover massa gånger under åren, men alltid fått höra vaga resultat som "visar på pco" eller "lite högt". hormonerna har alltså aldrig varit jättefel, men just prolaktin är ett av de få hormoner jag överhuvudtaget har hört nämnas. dock aldrig något om medicinering för detta.

just nu äter jag pergo - kan det hjälpa mot prolaktinet också? eller ge ÄL trots för höga prolaktin-nivåer (som ev i Linis fall)?

kan tillägga att jag aldrig har egen mens eller ÄL.

• xanni

Moonstone, jag tror inte det är så lyckat att både ha högt prolaktinvärde och äta pergo. Jag är förvisso ingen läkare och har själv inte ätit pergo. men eftersom pergo påverkar enbart äggstockarnas folliklar att mogna ut så _tror jag_ att det inte kommer reglera prolaktinet. Om sedan du får ägglossning av pergo är väl det bra, men jag vet inte om högt prolaktin gör livmodern till en ogynnsam miljö för ett befruktat ägg att fästa/växa i. Jag är dock ganska övertygad om att man inte "botar" ett onormalt högt prolaktinvärde med pergo. Jag tycker att du ska kontakta någon som kan mer om PCO/PCO-S, så du inte går igenom någon medicinering som inte kommer funka så bra? På hemsidan för föreningen för dem med PCO/PCO-S finns en massa bra info, kanske finns möjlighet att fråga just om det är lämpligt att medicinera pergo nar man har högt prolaktin.

Lycka till!

Länkar:

www.pco-s.com

www.pco-s.com/system/lankar.html

• Krusbär

Tack för svar!

Läkaren som gjorde prover på mig nämde inte heller prolaktin. Först när jag själv frågade om det fick jag veta att det var testat. Inget exakt värde, bara att det var utan anmärkning.

Jag tror inte heller att pergo påverkar prolaktinet, utan mer blir som en "genväg" runt det till ägglossning. Men det känns ju isåfall bättre om man kan få ägglossning genom att korrigera prolaktinet direkt?!

Tror ni att det är möjligt att jag har för högt prolaktin, trots att provet jag tog ansågs vara normalt? Jag har aldrig haft mjölk i brösten, bara vitt på bröstvårtorna. Inte jättemycket men det kommer nytt hela tiden.

• Historia

Tack för era svar. Förhoppningsvis beror mitt höga prolaktin "bara" på PCO. Dumt nog frågade jag aldrig läkaren hur höga prolaktinvärden jag har haft på proven utan snällt lämnat de blodprov de velat ha. Jag har upptäckt att jag har mjölk i brösten och har aldig varit gravid och om det beyder att prolaktinet är kraftig förhöjt eller om kan få det även vid lägre värden vet jag inte.
    Att det har varit nåt skumt med mina hormoner har jag nog förstått länge men det var först när jag läste om PCO som jag fick ett namn på det jag länge misstänkt. Det är skönt att hitta fler med liknande problem. Jag förstår hur okunnig jag ändå är när man läser om hur många hormoner som spelar in för att få kroppen att fundera.Jag hoppas att jag snart får svar på min MR så jag kan komma igång med någon medicinering för att få kroppen i balans igen. Vill bara säga att Familjeliv hjälp mig mycket att få klarhet i många frågor. När man har läkaren framför sig eller i telefon är det svårt att komma ihåg att fråga allt man undrar.

• LiselottePCOS

Jag fick höra att jag hade högt prolaktin , när jag fröst söket våren 1987,., 1991 fick jag veta att jag redan då 1987 hade PCOS med.

Ca 20 % av alla med PCOS har högt prolaktin men det behöver sällan behandlas.

Själv hade jag  ganska högt 1987 ioch hade ej haft mens på 4-5 år fick ta Pravidel och efter 4 månder vart jag gravid men fick missfall, det tog 6 månader till med Pravdiel och cykler på va 42 dagar så vart jag gravid igen och födde 1989. 

det händer  Ibland är prolaktinet åt det högre hållet periodvis och då uteblir mensen helt. Jag tar ingen medicin för prolaktinet nu. Tar bara metformin för PCOS och för att  komma åt insulinresistensen som gjort mig överviktig.

• leende guldbruna

NEJ men så otroligt skönt att hitta denna tråd!! jag har högt prolaktin o vet inte så mycket om det förutom det min totalt känslokalla gynekolog sa:Att jag skulle nog aldrig få barn! 20 år gammal va jag men -tji fick hon har tre!!!
    men vad e pco?? har man det aut oxå? har oxå magnet röntgat hypofysen o har nån tumör som knappt förändrat sig under 14 års tid på flera ställen.äter inte medicin regelbundet utan bara när jag velat bli gravid.har inte haft mens på flera månader.farligt?? har inte träffat nån läkare som e tillräckligt intresserad för o förkl var går ni? allmän läkare?
    tacksam för svar!

• Historia
    Svar på #9
    Jag gick till en gynekolog för min mens hade blivit så oregelbunden. Jag har alltid haft ganska lång mellan mensen men sen ca ett år tillbaka har det blivit mycket värre. Jag hade läst om PCO i en tidning men också på nätet och tyckte att mycket stämde in på mig och det berättade jag för läkaren.
    Jag har turen att hitta en läkare som tog mig på allvar direkt, jag hade nästan väntat mig att bli avfärdad och få höra att min oregelbunda mens bara berodde på stress eller nåt... Men som tur var var läkaren mycket noggrann och tog många hormonprover och följde också upp men fler när det behövdes och sen också MR för att utesluta hypofystumör och verkar också ha en plan för hur vi ska gå vidare med medicinering sen.
    Jag har läst på www.pco-s.com som jag tycker är en bra sida med info.
Svar på tråden PCO och prolaktin