• Historia

PCO och prolaktin

Har litet funderingar kring PCO och högt prolaktinvärde. Jag misstänkte att jag hade PCO och ett ultraljud gjordes där de typiska pärlbandet syntes. Tog hormonprover och fick veta att prolaktinet var högt. Tog om provet igen några veckor senare men även det var för högt. Har just gjort en MR för att utesluta hypofystumör men jag har ännu inte fått nått svar. Jag känner mig lite förvirrad kring hur allt hänger ihop. Att det kan vara vanligt med högt prolaktinvärde när man har PCO har jag förstått men hur vanligt är det att det beror på tumör? Om jag har tumör hör det i så fall ihop med PCO:n eller har jag två skilda "åkommor"? Är det någon som kan hjälpa mig att få lite klarhet?

• Svar på tråden PCO och prolaktin
  • leende guldbruna

Táck !har varit in o läst där!men undrar så mycket mer!har övervikt o kanske om jag med mer så kunde detva en hjälp i viktnedgång? har alla symtom utom acne! visste inte heller att det hängde ihop så skulle vilja träffa en läkare som satte sig in lite mer!har gjort alla prover men tycker att ingen förkl fast jag frågar!

• Historia

Känner att jag vet för lite själv för att kunna förklara vad PCO är, det känns som det är kemi på för hög nivå för mig. Och jag blev ännu mer förvirrad när läkaren började prata om hypofystumör. På det ultraljud som gjordes på mig såg man det typiska pärlbandet av äggblåsor som verkar höra ihop med PCO och läkaren kunde redan då säga att det verkade vara misstänkt PCO. Jag hoppas att jag snart får svar på min MR så jag får chans att fråga läkaren lite mer.
    Jag känner igen många av de symtom som beskrivs kring PCO, som sötsug, acne, ökad behåring m.m men som jag har förstått så visade blodproverna bara förhöjda prolaktinvärden de andra proverna var bra så långt man kunde säga efter som min oregelbundna mens gjorde det svårt att säga var i menscykeln jag var och därför gick inte alla prover att tyda så bra.
    Är det nån som vet varför man kan få höga prolaktinvärden vid PCO? Eller är det den uteblivna ÄL vid höga prolaktinvärden som ger de typiska symtomen? Förrvirrad fråga, jag vet!

• LiselottePCOS

Jag har faktiskt inte blivit klok på frågan varför några av oss med PCOS har högt prolaktin. Prolaktinet gör att Gnhr pressar ned produktionen av LH och FSH till noll så cykeln uteblir. Något har det att göra med hypofysen och hela är komplext.  ar inte fått ett lätt och bgripligt tydligt svar av någon än vad jag minns. Ska förska snoka lite, så ni får veta.

Leendeguldbruna  jag tycker du ska vända dig till en annan  gyn med endokriniologisk inriktning.  Mät då prolaktin, SHBG, FSH, LH Gnhr och testosteron.

Allmänläkare på VC  knappt  vad PCOS är där kan hjälpen bli haltande. Det går inte att säga att du har högt prolaktin utan blodprover. Blöder man sällan bör man ta gulkroppshomonregelbundet för att blöda av eller p-piller. 

( Jag har bytt till ny dator i dag så jag sitter här och muttrar ska ni veta , jag och tanjenterna är ej vänner.  Svaret blir kortare än jag skulle vilja därav. )

• leende guldbruna

Jo men jag har högt prolaktin har tagit både prover o magnet röntgen på skallen.så det vet jag att jag har men det är pco jag inte vet o tycker symtomen stämmer in. O eftersom jag sökt läkare för övervikt så tycker jag väl att dom borde kollat det.jag har sånt otroligt sötsug bla o kunde det hjälpas gm att medicinera mens felet så skulle jag vilja göra det! men ska söka upp sån där endi?... läkare så fort jag kan .

• LiselottePCOS

Bra för man har högt prolaktin behöver man inte ha PCOS, jag skulle ha uttryckt mig tyligare förrut. Många av PCOS syntom stämmer  även in när kvinnan har låg ämnesomsättning pågrund av problem med sköldkörteln (då har hon hög produktion av TSH). .Sköldkörteln kan man få kolla på vårdcentralen, det klarar de.

• Historia
    Svar på #15
    Jag har nu fått svar på min MR och fått veta att jag har prolaktinom (hypofystumör) och ska få behandling för det. Men eftersom ultraljudet visade på PCO äggstockar så säger läkaren att jag har PCO också men troligen en mild variant. Tyvärr vet jag inte hur vanligt det är att man har både och. Just nu känns det som om all fokus från läkaren sida ligger på att behandla prolaktinet det är väl mest bråttom med det kan jag tänka. Jag påpekade att jag lider en hel del av symtomen kring PCO också och om det finns effektiva behandlingar mot det vill jag också få det men det känns som det blir en senare fråga. Är det någon som vet någon bra medicin som hjälper mot acne och ökad behåring tex.?
  • leende guldbruna

Har kollat sköld körteln ,rutin pga ärftlighet, har det i släkten. men bara prolaktin orsakar väl inte mens bortfall, övervikt mest bukfett, ökad behåring i ansikte, sötsug?? Du va ju jätteduktig på detta e du läkare eller har du bara satt dig in i det ändå??

• hela släkten

Intressant tråd jag halkade in på. Hade också många funderingar på prolaktin och PCO.
    Jag har skrivit ett inlägg på "svårt bli gravid", men fick inte så många svar där. Det handlade om bla PCO och prolaktinvärdet. Om ni vill kan ni läsa där "FÖR TJOCK" står det som ämne.
    Jag tycker att det är en solskenshistoria, men har även frågor där som jag vill ha svar på. Tackar på förhand.

• LiselottePCOS

Leendeguldbruna: vet inte om du skrev att jag var jätteduktig för att vara ironisk. Fick den känslan om det var mig du skev till.

Nej jag är inte läkare. Men jag vet att prolaktin ger mens bortfall och om man haft det länge kan man gå upp i vikt. Men visst du kan ha PCOS också  och läkaren  glömt säga det tydligt. Du kan pröva beställa din journal och se om något framkommer där.

Jag har haft PCOS i 20 år, högt  prolaktin i början andenom,  i början som behandlade med rädsla för andenom, det fanns inte MR 1987. 1991 när jag kom till Ingvar förstod jag att jag haft PCOS från början.   Ingvar är en andledning till att jag är påläst. Han är gynläk med endokrintintresse och privat vännumera .  Har haft högt prolaktin och till och från sedan dess , men ändå inte högre än att det inte blivit behandlat. 

Prolaktin  hämmar av Gnhr som gör att LH och FSH inte bildas och då blir det ingen stimulans till ägglossning.  M FSH och LH vart mätt av Ingvar sommaren 2007 då han trodde jag örtdigt klimakterium, hamnat i för tidigt klimaterium. Hade ej haft mens på 6-8 mån, hade  nästan 0 i FSH och LH och prolaktin på 21.  skulle det ha vart tidigt klimakterium hade FSH och LH varit höga och lika höga.

Jag är undersköterska och arbetar på vårdcentral och aktiv i patientföreningen  för   PCO och PCOS    www.pco-s.com ( där ser du Ingvar med). 

P.S är fortfarnde inte vän med ny dator hemma, den raderar och byter rad när det passar den.... D.S

• leende guldbruna

Ja det var dig jag menade liselottepcos.

Nej skrev inte det för att vara ironisk ,talade bara om vad jag tyckte.

Synd att du tog det på det sättet.

Har haft högt prol i 14 år och blivit beh men hade inte fattat annat än att jag inte hade ägglossning ,fram till du berättade mer här i tråden.

Svar på tråden PCO och prolaktin