Leendeguldbruna: vet inte om du skrev att jag var jätteduktig för att vara ironisk. Fick den känslan om det var mig du skev till.
Nej jag är inte läkare. Men jag vet att prolaktin ger mens bortfall och om man haft det länge kan man gå upp i vikt. Men visst du kan ha PCOS också och läkaren glömt säga det tydligt. Du kan pröva beställa din journal och se om något framkommer där.
Jag har haft PCOS i 20 år, högt prolaktin i början andenom, i början som behandlade med rädsla för andenom, det fanns inte MR 1987. 1991 när jag kom till Ingvar förstod jag att jag haft PCOS från början. Ingvar är en andledning till att jag är påläst. Han är gynläk med endokrintintresse och privat vännumera . Har haft högt prolaktin och till och från sedan dess , men ändå inte högre än att det inte blivit behandlat.
Prolaktin hämmar av Gnhr som gör att LH och FSH inte bildas och då blir det ingen stimulans till ägglossning. M FSH och LH vart mätt av Ingvar sommaren 2007 då han trodde jag örtdigt klimakterium, hamnat i för tidigt klimaterium. Hade ej haft mens på 6-8 mån, hade nästan 0 i FSH och LH och prolaktin på 21. skulle det ha vart tidigt klimakterium hade FSH och LH varit höga och lika höga.
Jag är undersköterska och arbetar på vårdcentral och aktiv i patientföreningen för PCO och PCOS www.pco-s.com ( där ser du Ingvar med).
P.S är fortfarnde inte vän med ny dator hemma, den raderar och byter rad när det passar den.... D.S