• Spartacus

århundradets hemorrojder, vad göra??

jag har haft hemorrojder en gång tidigare under den här graviditeten, men det var minsann en väldigt lindrig form!
    det var bara lite svullet liksom och gick över efter ett bar dagar med lite ompyssling

nu har jag fått en klumpig rumpa som dessutom blöder och svider och det får ju liksom aldrig en chans att läka för det kräver ju i princip sängläge i 3 dagar, och vemfan har tid med det?

kommer jag få dras med det eländet tills jag går på ledighet om en månad eller hur funkar det?

vill lägga till ett förslag på namnändring, eftersom hemorrojder låter som något äcklig svamp eller nåt och faktiskt ju bara är ett åderbråck i rumpan! jag har alltid trott något betydligt värre!

• Svar på tråden århundradets hemorrojder, vad göra??
  • Guido

antar du prövat med xyloproct suppar och salva? Annars är det is och högläge (i alla fall liggande som du säger) som gäller.

• snutti

Alcosanal?
    Drick mkt vatten... tänk på vad du äter...

• Spartacus
    snutti skrev 2008-02-12 19:37:40 följande:
    Alcosanal?Drick mkt vatten... tänk på vad du äter...
    salvan har jag provat, men vad i maten bör ändras? du menar bara så avföringen är mjuk eller?

jag vågar inte göra nummer 2 så jag låter bli tills det är bättre helt enkelt
  • Spartacus
    Guido skrev 2008-02-12 19:36:53 följande:
    antar du prövat med xyloproct suppar och salva? Annars är det is och högläge (i alla fall liggande som du säger) som gäller.
    har provat alcosanal men jag tycker bara det känns obekvämt att gå omkring med kladdig stjärt om dagarna, sen så fastnar ju trosorna i allt och såret och ajajaj, ja du förstår!

däremot tror jag jag ska prova med is, det har jag inte gjort!

tack för tipset!
  • Guido

då kommer du nog behöva laxermedel när det blir dags för nr 2 - vänta inte för länge, det kan bli värre av det också. Annars fungerar 2 msk hela linfrön per dag väldigt bra för att förebygga hård mage.

• Guido

såg ditt andra svar nu först - pröva då xyloproct suppar, blir inte alls kladdigt och fungerar betydligt bättre än alcosanal.

• Spartacus
    Guido skrev 2008-02-12 19:49:07 följande:
    såg ditt andra svar nu först - pröva då xyloproct suppar, blir inte alls kladdigt och fungerar betydligt bättre än alcosanal.
    men jag förstår itne supparnas effekt därinne... dom sitter ju på utsidan
  • Guido

ja men de kommer från insidan - tro mig, det hjälper även mot de som letat sig ut. Salvan är inte alls lika kladdig som alcosanal så jag tycker du ska pröva den också!

• sorba

Xyloproct och hemmagjort fix. Härkommer en dundergrej:

Jag satt och grinade i telefonen när jag en natt för ca tre år sen, några månader efter förlossningen med mitt första barn, ringde sjukvårdsupplysningen. Hade så j*a ont i baken och stod inte ut. Då fick jag ett superrecept som egentligen är busenkelt och som funkade superbra på mig. Koka en liter vatten och rör i 3 msk salt. Låt svalna och doppa en kompress som du sen vrider ur och lägger mot hemmisen över natten. Gör så tills du känner att det blir bättre. På så sätt kommer den att torka ut jättesnabbt! Värt att prova, inget farligt alls!

Hoppas det funkar!

• Lina N

Låt inte bli att göra nr 2 helt, då blir du förstoppad på köpet och det är inte så trevligt med hemorrojder! Finns ju lavemang att köpa så kommer det ut lätt iaf, även om det kanske inte är så behagligt..

Iaf, jag har fått rådet att köpa Xyloproct salva. Har inte testat än så kan inte säga om den funkar (är gravid i v. 16 och har också fått hemorrojder). Men det verkar ju så på alla som testat iaf.

Men annars så är det väl bara att se till så att det är rent. Tvätta med ljummet vatten efter varje toabesök, speciellt efter nr 2. Och ät fiberrik mat, som mörkt bröd osv.

sorba: Ska testa det där tror jag ^^

BF 31:a juli 2008
Svar på tråden århundradets hemorrojder, vad göra??