• Spartacus

århundradets hemorrojder, vad göra??

jag har haft hemorrojder en gång tidigare under den här graviditeten, men det var minsann en väldigt lindrig form!
    det var bara lite svullet liksom och gick över efter ett bar dagar med lite ompyssling

nu har jag fått en klumpig rumpa som dessutom blöder och svider och det får ju liksom aldrig en chans att läka för det kräver ju i princip sängläge i 3 dagar, och vemfan har tid med det?

kommer jag få dras med det eländet tills jag går på ledighet om en månad eller hur funkar det?

vill lägga till ett förslag på namnändring, eftersom hemorrojder låter som något äcklig svamp eller nåt och faktiskt ju bara är ett åderbråck i rumpan! jag har alltid trott något betydligt värre!

• Svar på tråden århundradets hemorrojder, vad göra??
  • Värmlandsbro tös

Alcosanal har jag smörjt mina 2 som trillat ut, men tycker inte att det händer ett smack!
    Var en pipett med för invärtes bruk, behöver man kanske använda den även om de är utanför???
    Nån som vet?

Annars så får det nog bli ett försök med vatten & saltet! =)
    Är rädd att det ska bli värre efter förlossningen...

• Guido

om nu xyloproct-suppar är slut så finns i alla fall krämen, den har jag sett på flera apotek. Det jag gjorde förra gången det var lite jobbigt och de var slut så satte jag en ordentlig klick med xyloproct-salva på en alcosanal-supp (inte på den spolformade delen utan den avhuggna), det tog 3-4 dgr sedan var det OK igen.

• Krisst
    Svar på #22
    Hejsan! Du skriver att du sett krämen på flera apotek...jag skulle vara jublande glad om information vilka apotek du sett krämen på, så ska jag åka dit och försöka få tag på den! Jag har letat på en massa apotek, men där är de slut! Skulle vara så oerhört glad för denna info. Behöver krämen akut! Hälsningar Krisst.
  • alla bra alias är redan upptagna

En operation behöver inte vara så dramatisk som det låter. I många fall "snörar de av" den/dem uppe i ändtarmen där de kommer från. Det innebär att de går in med ett instrument och lägger gumminsnoddar runt den/dem. Det innebär att blodtillförseln klipps och så småningom ramlar hemorrojden/-erna av. Det är dock ingen garanti för att de försvinner på livstid och själva "ingreppet" gör rejält ont och smärtan varar några timmar (tyckte absolut att det var värt det).

Synd att det är en känslig "sjukdom" att prata om när så väldigt många drabbas. Jag själv drog mig i år för att gå till doktorn - och sedan var det relativt enkelt att åtgärda. Håller med om att namnet inte låter så sexigt... :)

Förresten, att ligga ner kunde enligt mina läkare visst underlätta, grejen är bara att rumpan måste vara "i högläge".

Och som flera skrivit tidigare, undvik inte nr 2. Be om att få xyloproct på plasttub (engångsvariant, tror att den är receptbelagd) och bedöva tarmen lite innan då går på toa.

• alla bra alias är redan upptagna

Kom på en sak till som stämmer väl överens med den tidigare föreslagna huskuren, jag ombads badda med alsolsprit på hemorrojden flera gånger om dagen. Det torkar ut, precis som saltvatten.

• berlin1

Ska också testa huskuren med saltvatten, då min hemorojd svullnat upp och gör sjukt ont. Vaknade inatt och grinade nästan av smärta. Xylosalvan är dock slut ¨på Apoteket :_( Och alcosanal känns inte som det fungerar lika bra. Har dock inga kompresser hemma. Tror ni det går att använda svamp eller bomull eller tyg istället?

• Krisst

Hej igen!

Någon som sett Xyloproct-krämen på något Apotek i Sverige? Är verkligen i stort behov av denna och den finns inte att få tag på i min hemort! Mycket tacksam för svar!

• sorba

Puffar lite för den här tråden som jag tror berör många!

Bor i Stockholmsområdet och här har jag inte sett nån Xyloproct-supp så långt ögat nårLedsen

Kanske kan man maila apoteket.se och höra om de vet nåt mer?

Åter igen ett slag för "saltvattenkuren"- Dundergrej!

Kram på er alla!

• My sunshine
    Krisst skrev 2008-02-27 13:08:09 följande:
    Hej igen!Någon som sett Xyloproct-krämen på något Apotek i Sverige? Är verkligen i stort behov av denna och den finns inte att få tag på i min hemort! Mycket tacksam för svar!
    I norrbotten finns det i alla apotek kanske lite långt att hämta dock
  • My sunshine

www.apoteket.se/rd&a=6420&tab=products&PerformSearch=true&search_category_recursive=true&sort_attribute_1=product_name&sort_direction_1=ascending&simpleSearch=yes&search_online=true&ProfileGroupName=default&Filter=false&search_query_keyword=xyloproct
    Beställ från apoteket ddet går ganska fort men det e ju fredag i dag så det kommer nog först på månag

Svar på tråden århundradets hemorrojder, vad göra??