Inlägg från: mammatillvictor |Visa alla inlägg
  • mammatillvictor

Adoptivbarn

Nej, jag förstår att du reagerar, ibland reagerar jag också. Jag tror absolut inte att adopterade älskas mer av sina föräldrar än sina biologiska barn. Och inte tvärtom heller. Det är ju ingen tävling om vilka barn man älskar mest. Man skaffar barn för att man vill ha barn, sedan hur man får dem, biologiskt eller genom adoption spelar mindre roll. Förstår inte varför det ska vara så svårt att förstå. 

Jag har också mått bra och jag kan bli ledsen när man läser om att adopterade löper större risk att begå självmord än andra osv, för det är så långt ifrån hur jag känner. 
    Jag känner inget behov av att se mig själv i mina barn, vissa känner att det är viktigt andra inte. Jag är en INDIVID men det är svårt för många att fatta, de vill hellre placera in mig i ett fack, facket för adopterade, vilket jag avskyr. Jag är jag, hade varit jag även om jag inte blivit adopterad. Jag har inte träffat mina biologiska föräldrar och kommer säkerligen aldrig att få göra det heller. Det stör mig inte det minsta. Vet inte ens om jag velat göra det om jag fick chansen. Jag har alltid sett mina adopterade föräldrar som mina enda föräldrar, mina egna föräldrar. Även om jag vet att det finns en biologisk mamma i Ecuador (om hon nu lever) så känns det inte som att hon är min mamma. För mig handlar det om vad man gör, ens handlingar för att bli mamma, inte enbart att man föder ett barn. Men självklart är hon speciell för att hon fött mig men jag känner henne inte och vet inte vem hon är som person. Jag känner dock att hon av kärlek valde att lämna bort mig för adoption. Det måste vara det svåraste beslutet en männsika kan ta. Och hon gjorde det för att jag skulle få det bättre. 

Jag ser på vår son och känner hur mycket jag älskar honom. Och hur mycket han älskar mig. Vi har ett väldigt starkt band, trots att vi inte är lika till utseendet. Däremot har han samma temperament som jag har, envisheten. Och han är lik sin far till utseendet även om han inte är sin fars biologiska barn heller. Vi är en familj som älskar varandra, jag ser inte på sonen och tänker att han är adopterad. Jag ser på honom och tänker tack och lov att vi fick varandra. Det hade jag säkert känt på samma sätt om jag fött honom, tack för att just du låg i min mage. 

Jag blev intervjuad för en tidning häromdagen och fick frågan efter att ha berättat om vårt första möte med sonen att guud, det här måste vara bättre än att föda barn. Nej, sade jag, jag har aldrig fött barn så jag kan inte jämföra med hur det är men ja, jag kan säga att det är fantastiskt att få barn genom adoption. Men det är säkert lika fantastiskt att föda fram sitt barn också. Varför ska det jämföras över huvudtaget? Det är olika sätt att få barn på visst men det ena behöver väl inte vara bättre än det andra? Det viktiga är ju att oavsett hur man får sitt barn på så är barnet välkommet, planerat och efterlängtat?

• mammatillvictor
    emcjoh skrev 2008-02-13 17:38:50 följande:
    Jag är ju också ett adoptivbarn, men många gånger känner jag mig fel o. konstig när jag läser det ni skriver. Jag har mått jättedåligt av detta med adopt. beror nog på flera saker även om jag bara vill nämna ngra. När jag kom hit fanns varken AC eller ngra kurser för adoptanter. Jag var nog andrahandsalternativet på riktigt, o. min nya mamma hade svårt att prata om allt som hade med adoptionen att göra. Senare blev jag mobbad för (som det känndes för mig) hon försökte skärpa sig o. därmed bättra sig. Har heller aldrig haft ngra intressen el. fallenheter f. sådant mamma o. pappa varit intr. av. Finns mer men orkar inte lämna ut mer nu. Allt detta sammantaget har gjort det viktigt att få bio.barn för mig - någon att vara lik på riktigt.Vill ändå inte på ngt sätt förringa mina a-föräldrar som älskat mig e. bästa förmåga o. pappa han har gjort det fullst. villkorslöst. Allt ÄR inte rosenrött för ALLA!
    Nej, det är inte rosenrött för alla men jag står fast vid att mycket av det tråkiga du varit med om beror på att din mammas syn på dig och adoptionen. Tyvärr. Beklagar verkligen att du mått så dåligt som du gjort! Jag tror att vem som helst som haft en mamma som inte visat kärlek eller gett bekräftelse till sina barn som alla barn behöver hade mått dåligt.
  • mammatillvictor
    Vietnammamma skrev 2008-02-13 18:32:09 följande:
    Nej, det är inte rosenrött för alla men jag står fast vid att mycket av det tråkiga du varit med om beror på att din mammas syn på dig och adoptionen. Tyvärr. Beklagar verkligen att du mått så dåligt som du gjort! Jag tror att vem som helst som haft en mamma som inte visat kärlek eller gett bekräftelse till sina barn som alla barn behöver hade mått dåligt.
    glömde att skriva att vi har ju aldrig förr eller i denna tråden sagt att ALLA adopterade mår dåligt, det är lika fel som att skriva att ALLA adopterade mår bra.
  • mammatillvictor
    Bibimbap skrev 2008-02-13 21:15:01 följande:
    Jag har nu följt den här debatten i flera trådar och måste nog i alla fall få prova ett nytt perspektiv För ett tag sedan när vi var på besök hos min mans syster då alla barn var lagda, rödvinet urdrucket och kvällen började bli sen, kom makens syster och jag att hamna just i närheten av detta ämne. Hon sa att det som hade känts svårt för henne om hon adopterat är att hon inte hade velat gå miste om att får bära och föda sina barn och att hon hade känt sorg om hon inte fått uppleva detta. Ja men sa jag, så känner ju jag också, tänk vilken sorg jag skulle känna om jag inte hade fått vänta på och få det där magiska samtalen, om jag inte hade fått åka över halva jorden och få träffa mina just barn där för första gången.Vi tittade på varandra och förstod liksom på samma gång. Våra barn är det största som har hänt oss utifrån våra erfarenheter. Det sättet dom kom till oss är ju en del av det stora, inom vår respektive referensram. Det som är störst för mig är ju den process som ledde till mina barn, det som är störst för henne är den process som ledde till hennes och det är ju faktiskt bra! (Tänk om det var tvärt om...)Med andra ord: Så länge jag förstår att det största som har hänt mig inte måste vara det största som har hänt någon annan och de jag möter kan förstå att det som är det största som hänt dom inte måste vara det största för mig, tycker jag det är ok att för sin egen del, i förhållande till sitt liv, tycka att sitt sätt är det bästa sättet. Huvudsaken är ju att man inte försöker sätta upp det på någon sorts skala och försöka mäta de olika verkligeheterna mot varandra, för våra verkligheter kommer aldrig, och ska heller inte vara desamma, för dom är just grundade på vår egen verklighet.Kanske blev detta lite för filosofiskt, men i alla fall
    Skriver under detta jag med
  • mammatillvictor
    emcjoh skrev 2008-02-16 18:07:00 följande:
    Om det var jag som är anti adoption så ber jag om ursäkt om ngn har tagit illa vid sig. Utgåe enb. från egna erfarenheter. (inl.18)
    Jag tror inte att det är dig som Fröken L menar men oavsett så ska du självklart inte be om ursäkt för hur du känner! Jag har en positiv erfarenhet av att vara adopterad men det är JAG. Vi är olika individer med olika erfarenheter och det ÄR jätteviktigt att ta del av både från de som har positiv erfarenhet och de som har mindre bra erfarenheter kring detta. Det är aldrig så att det är antingen eller i något egentligen utan det finns oftast erfarenheter från båda sidor. Och när vi har varit med i media har vi alltid påpekat att det är VÅR historia vi berättar, det finns adopterade som mår dåligt också och det är viktigt att påpeka. Likaså när jag föreläst i utbildningen för blivande adoptivföräldrar klargör jag klart och tydligt att detta är MINA erfarenheter och MIN historia, jag pratar INTE för adopterade som grupp då vi alla är individer med olika erfarenheter.
  • mammatillvictor
    emcjoh skrev 2008-02-17 17:34:58 följande:
    Fröken L:Tack, det var sköntNaturligtvis är många ggr adoption ett jättebra sätt att få barn på, bara det är rätt sorts föräldrar. Vet ngn av er när man började utbilda a-föräldrar innan adoptionen? Var det när AC startades el. senare?För e g e n del vet jag arr det hade varit mycket bra för iaf min mamma att få den undervisningen, som ju tyvärr inte fanns då.
    Jag vet att det fanns föräldrautbildning via AC (som var störst organsation då) men den var inte obligatorisk som den är idag. Det var i AC:s regi som sagt. Mina föräldrar gick den 1974-75.
  • mammatillvictor

Ja, utbildningen är verkligen i behov av att förbättras stort. Nu vet jag inte hur den var på 70-talet men jag vet inte, jag tror inte att den liksom den inte gör nu enligt mig heller får folk att ändra åsikter och beteenden särskilt mycket heller....särskilt inte som den är väldigt mörk och probleminriktad i mångt och mycket. Har man redan negativ bild av adoption innan man går kursen så tror jag inte att man går därifrån och är helt omvänd i sina åsikter eller uppfattning kring adoption. Så det är ju inte säkert att din mamma hade agerat annorlunda TS bara hon gått den kursen.

• mammatillvictor
    Vietnammamma skrev 2008-02-18 08:04:01 följande:
    Ja, utbildningen är verkligen i behov av att förbättras stort. Nu vet jag inte hur den var på 70-talet men jag vet inte, jag tror inte att den liksom den inte gör nu enligt mig heller får folk att ändra åsikter och beteenden särskilt mycket heller....särskilt inte som den är väldigt mörk och probleminriktad i mångt och mycket. Har man redan negativ bild av adoption innan man går kursen så tror jag inte att man går därifrån och är helt omvänd i sina åsikter eller uppfattning kring adoption. Så det är ju inte säkert att din mamma hade agerat annorlunda TS bara hon gått den kursen.
    Rättelse, inte TS utan till emcjoh!
  • mammatillvictor
    morgonsolan skrev 2008-02-19 09:46:58 följande:
    Jo, jag försökte förklara att jag aldrig i livet vill framställa det som någon tävling redan i den andra tråden. Men måste fortafarande hålla med Ethi om att graviditet ÄR en kroppsfunktion, utan att lägga någon värdering i det! Ber ännu en gång om ursäkt ifall något blivit ledsen av mitt sätt att uttrycka mig.Om jag skulle kunna få kringgå just det där med att graviditet kommer utan ett sexuellt möte ( i de flesta fall) och fokusera på det som allt handlade om från börjam nämligen konstiga inställningar till adoption, så har jag under de senaste dagarna faktiskt varit så fräck att jag frågat några vänner och bekanta hur de egentligen ser på adoption. Jag fick tyvärr åter svaret från en person (en kvinna i 35-årsåldern, som jag i vanliga fall ser som klok och sund på alla sätt), att de som adopterar ju självklart kommer att vara avundsjuka på andra som fått "egna barn". Den här gången blev jag faktiskt riktigt ledsen. Jag insåg för första gången, att OM vi får lyckan att adoptera ett barn så kommer det finnas människor som ser på mig med medlidande alltså? När jag frågade om varför hon trodde det så svarade hon: "Ja men, alla VILL väl låta sig själva leva vidare genom sina barn. Det är ju reproducering som liksom är meningen med livet? Om man inte fungerar så är väl det en form av amputering i sig. Man fungerar inte för det ändamålet man föddes till. För mig skulle det vara otroligt förödmjukande." Jag frågade om hon kände några adoptivföräldrar som verkade vara bittra och ledsna, och då hänvisade hon till en adopterad tjej som hon delat gymnasieklass med och sa: "Det var så tydligt att hennes mamma inte kände sig som en riktg kvinna med god självkänsla, för hon överöste dottern och sig själv med materiella ting och dyra kläder hela tiden. Det var väl något slags plåster på såret antar jag."Tillsammans med den första kvinnan, som uttryckte att de andra på föräldrautbildningen skulle vara avundjuka på oss som åtminstonde har ett biologiskt barn, så blir det alltså två personer i min bekantskapskrets, som skulle tycka synd om mig om vi får adoptera ett barn. Det känns väldigt frustrerande att tänka på det, för då kanske det finns ännu fler?
    Jag kan säga att skulle mina vänner uttrycka sig beklagande för oss för att vi adopterat eller uttrycka att de förstår att vi sörjer att vi inte fått biologiska barn och anser att vi inte är lika mycket föräldrar till vår son som de är till deras biologiska barn så hade jag inte umgåtts med dem mer. Vi har många vänner som fått barn på alla möjliga sätt, vissa är homosexuella som fått barn på sitt vis, andra kämpar med IVF och vill inte adoptera om de inte lyckas, vissa har valt att leva utan barn, andra har fött mängder med barn och har hur lätt som helst för att bli gravida och föda barn, andra har adopterat liksom vi. Och INGEN av dessa har någonsin visat eller antytt att vi inte är riktiga föräldrar osv, inte ens de som väljer att leva barnlösa om det inte fungerar med IVF. I övrigt bryr vi oss inte om vad andra tycker och tänker om oss, om de tycker synd om oss för att vi får barn genom adoption så får dom väl göra det, alltså om det är bekanta så skiter jag i det fullständigt. Vi vet hur vi känner för vår son, vi har fått den bästa pojken i hela världen och vi är så lyckliga över att vi blev föräldrar till just honom och saknar inte på något sätt upplevelsen i att inte ha fött honom osv, vi hade inte kunnat göra ett sådant fantastiskt barn själva, hahaha! Det räcker för oss att vi vet om detta, men visst, hade någon nära vän uttryckt sig på detta sättet hade den åkt ut med huvudet före, ingen förlust att bli av med en sådan "vän".
  • mammatillvictor
    morgonsolan skrev 2008-02-20 07:43:23 följande:
    Du har rätt och det stärkker mig att läsa det! Får väl helt enkelt inventera lite i min bekantskapskrets om det förefaller sig relevant i framtiden. För jag mår inte speciellt bra av att höra de där sakerna, även om jag vet att jag borde kunna bara strunta i det. Jag är som sagt fortfarande i ett läge där allt känns väldigt känsligt för mig.
    Ja, det är känsligt för mig/oss också. Vi är ju också adopterade både jag och maken och det gör också att jag tidigt "rensade" bland vänner även som yngre, om någon uttryckte att mina föräldrar inte var mina riktiga föräldrar och så. Det sitter kvar ännu. SLäktingar kan man inte välja men vänner kan man faktiskt välja
  • mammatillvictor

Något som stör mig också är att "alla adopterade sitter längst fram i klassrummet för de vill synas och höras"....

Om det vore sant så är inte jag adopterad. Inte maken heller. Vi satt snarare längst bak i klassrummet, jag avskydde att redovisa inför klassen.

Jag avskyr att höra "alla adopterade" över huvudtaget, vi är INDIVIDER som alla andra med olika personligheter osv, även om vi är adopterade så är vi inte stöpta i samma form.

• mammatillvictor
    inoka skrev 2008-02-20 12:07:09 följande:
    Måste fråga er en sak jag funderade över då jag läst en bok om en adopterad tjej från korea.. Hon skrev att när hon ser en annan adopterad så känner hon samhörighet med den, trots att de inte känner varandra, men som att de delar ngt gemensamt pgr av att de båda är adopterad.. Känner ni som är adopterade så? För jag kan inte riktigt säga att jag gör det. Kan vara nyfiken om jag ser ngn som ser ut som en indier eller singales om varifrån de kommer men inte så att jag känner ngn slags samhörighet.
    Nej, det är inget jag känner heller men däremot så blir jag nyfiken på från vilket land och så men inte mer än så Och är det tex från Ecuador (vilket är rätt ovanligt) eller Korea som är väldigt vanligt eller Vietnam så klart man blir mer intresserad kanske, eftersom vi har familjemedlemmar som kommer från dessa länder
Svar på tråden Adoptivbarn