Adoptivbarn
Har följt 2 trådar här på forumet nu och man blir både förvånad och lite ledsen över hur adoptivbarn framställs för en del.
Kanske tar man mer åt sig när man själv är det än om man står i kö för adoption.
Har en storebror som är mina adoptivföräldrars biologiska barn men pgr av att hon nästan miste livet när hon födde honom så var beslutet enkelt att de skulle adoptera nästa barn..som blev mej. Det var ingen fråga om vem de älskade mest eller vem som de kämpade mest för att få. När jag läste ett inlägg om att adoptivbarnen är mer älskade än "egen"födda blev jag nästan rädd för hur kan man skriva och tycka så? Men samtidigt alla tycker och känner olika. Själv har jag frågat mamma om det och hon tyckte det var fruktansvärt att man kan tycka så. Barn som barn hur de än kom.
Jag är ju deras lika mkt som brorsans är deras. Sen ser man naturligtvis likheter utseendemässigt dem emellan men gester och utryck har jag ju gemensamt med dem. Jag har fött 2 barn som jag kämpat för att få. Det har inte varit att bara ha 6 som oxå framkommit från en del. Det kändes inte så bra. För mina barn är lika önskade som ett adoptivbarn. Sen, visst har de inte alla frågor jag hade när jag växte upp om min bakgrund och hur jag kom hit och osv men jag har heller aldrig mått dåligt av att vara adopterad. Trots att jag vet om min relativt svarta bakgrund och vilken otrolig tur det var att jag kom hit.
Att jag inte vetat om min sjukbakgrund har varit lite trist då jag har fått reda på efter jag fann mina biologiska föräldrar har en del ärftliga sjukdomar som går i arv speciellt till flickor. Så när jag nu sitter här med egna barn är det bra att veta om det varav barnen är extra kollade.
Så hur man än väljer att skaffa sina barn på vare sig det är på "vanligt" sätt, genom ivf eller adoption så är det ju var mans sak och alla sätt är lika bra och barnen är ju lika älskade hur de än kom hit till oss.
Jag hade aldrig velat växa upp i tron att jag var mer älskad än brorsan för jag kom genom adoptionen och han bara på "normalt" sett. För barn är en speciell gåva och när man väl sitter med dem så älskar man dem vilkorslöst