• Ethi

Adoptivbarn

inoka, jag tror att du och fler med dig kanske missuppfattat en del, i alla fall mina, inlägg... Naturligtvis älskar man sina barn högst av allt om man är en "normal" förälder! Oavsett hur de kommit till.

Vad det gäller "Jag har fött 2 barn som jag kämpat för att få. Det har inte varit att bara ha 6 som oxå framkommit från en del. Det kändes inte så bra." så förmodar jag att du hade sex för att bli gravid? Det är bara det jag påstått. Att för att få vänta ett biologiskt barn som man blir gravid med utan medicinsk hjälp så krävs det att man har sex en liten stund med sin/en man. Det krävs betydligt mer för att få vänta barn genom adoption. Det ÄR bara så, jag lägger ingen värdering i det utan det är bara ett krasst konstaterande. Jag har redan förklarat mer ingående i den förra tråden vad jag menade med det påståendet så det tänker jag inte göra igen, för det känns ganska lönlöst. Jag måste dock säga att jag är ledsen att du fortfarande tar illa vid dig, det har aldrig varit min mening och jag ber om ursäkt för det. Även om jag aldrig menat som du läst det, så hade jag förmodligen kunnat uttrycka det på ett bättre sätt...  

I övrigt håller jag helt med dig Cerdrica, du skriver precis vad jag också känner och upplevt i samvaron med både biologiska föräldrar och föräldrar via adoption!

• Ethi
    inoka skrev 2008-02-13 19:41:21 följande:
    Ethi: Klart jag vet att det krävs mer att få barn genom adoption..jag är ju inte helt dum men att påstå att det är en ren kroppsfunktion(nä det var nog inte du som sa det) gör ju att man blir lite ledsen.
    Jo, det var jag som skrev det provocerande ordet kroppsfunktion den första gången, men inte i betydelsen som många läste den. Jag skrev det som en reaktion på något morgonsolan skrev om sin kompis/bekant/vemdetnuvar som av sammanhanget att döma verkade tycka att det är bättre och mer eftersträvansvärt att bli gravid och få biologiska barn än att få medgivande för adoption och adoptera. Min reaktion var att det var märkligt, med tanke på att bli gravid till syvende och sist är en kroppsfunktion. Att bli gravid, alltså att bli befruktad. Det ligger ingen prestation i det och inget man kan ta åt sig äran för, för man kan inte påverka det på något vis (man kan bara göra omständigheterna så gynnande som möjligt) och man märker inte ens av att det sker. Jag blandade inte alls in att vara gravid, föda fram ett barn eller vara förälder, utan enbart att bli gravid. Att bli befruktad. Jag kunde väl inte i min vildaste fantasi tro att så många skulle bli ledsna och stötta och utläsa det som att jag tror att få biologiska barn enbart innebär är att ha sex och sen vips nio månader senare så pluppar bebisen ut utan den minsta ansträngning alls OCH det är givet att man inte kommer att älska det biologiska barnet lika mycket som ett adopterat för det sättet att bli förälder på är inte lika stort. Det är åsikter jag aldrig haft eller gett uttryck för. Det enda jag skrev och menade var att bli gravid (att bli befruktad) utan medicinsk hjälp inte kan anses som en prestation eftersom det är en kroppsfunktion. Det är något som kan hända efter att man haft sex. Mer krävs inte, om man blir det utan medicinsk hjälp. För att bli gravid.
    inoka skrev 2008-02-13 19:41:21 följande:
    Men du behöver absolut inte be mej om ursäkt..vi har ju alla rätt att säga vad vi tycker och känner!
    Absolut, men det du upplevt att jag tycker och känner är ju knappt i närheten av det jag faktiskt tycker och känner. Då har jag uppenbarligen totalt misslyckats i att förmedla vad jag tycker och känner och är ledsen för det.
Svar på tråden Adoptivbarn