Inlägg från: Cerdrica |Visa alla inlägg
  • Cerdrica

Adoptivbarn

Aaaaaagrrrrr, mitt inlägg försvann i cyberrymden, försöker igen.

Som jag skrev i en annan tråd så tycker inte jag heller att det är en tävling och jag tror egentligen inte att så många menar det heller. Visst, det finns de som inte kan tänka sig adoptera och som inte tycker adotperade är egna barn och det är ju tråkigt men de är ju ändå rätt få.

Jag tror det är så här att när man just genomgått en förlossning, allt slit och all smärta och ligger där med sin pyttelilla fina unge i famnen så tänker man att wow, detta är det största man kan vara med om, oj vad adoptivföräldrar går minste om saker och ting!
    Medan jag som tyckte att det var sååååå stort att få vår son på civil affairs i Kina, äntligen få kramar den här underbara lille killen soom vi fått den stora äran att bli föräldrar åt, att få bli mamma till en sådan cool liten individ som en treåring ju är (på ett annat sätt än en nyfödd baby) och dessutom få ett helt land och en kultur på köpet, ja, jag tycker ju att de som föder biobarn går miste om detta fatastiska.
    Inget är bättre än det andra men alla är närmast sig själv och alla tycker vi väl att vi varit med om det allra största man kan tänka sig när vi fick våra barn. precis som vi tycker att wow, just vi fick det underbaraste av alla barn, hahaha.

Och som jag skrev i en annan tråd, det är inte heller en tävling om vem som längtat, väntat eller älskar mest, sådant är ju inte ens mätbart så det är bara fånigt.
    Men jag har pratat om saken med bågra vänner som fått biologiska barn otroligt lätt, typ på första försöket och jag (och de) tror att om man haft svårt att få barn, då har han man större möjligheter att känna tacksamhet inför det barn man till slut fick, oavsett hur det kom till en. Inte sagt att det är bättre, bara att man kanske är mer ödmjuk inför det stora att få barn.
    man kan ju bara se på hur många biologiska barn som kommer till av misstag. Det händer ju liksom inte med ett adoptivbarn. Det ligger ju alltid en stark längtan och åtminstone ett visst mått av initiativrikedom bakom att få barn genom adoption. Alla barn är faktiskt inte efterlängtade, men sedan kan de vara precis lika mycket älskade när de väl kommer.

Den som lever får se
  • Cerdrica
    Bibimbap skrev 2008-02-13 21:15:01 följande:
    Jag har nu följt den här debatten i flera trådar och måste nog i alla fall få prova ett nytt perspektiv För ett tag sedan när vi var på besök hos min mans syster då alla barn var lagda, rödvinet urdrucket och kvällen började bli sen, kom makens syster och jag att hamna just i närheten av detta ämne. Hon sa att det som hade känts svårt för henne om hon adopterat är att hon inte hade velat gå miste om att får bära och föda sina barn och att hon hade känt sorg om hon inte fått uppleva detta. Ja men sa jag, så känner ju jag också, tänk vilken sorg jag skulle känna om jag inte hade fått vänta på och få det där magiska samtalen, om jag inte hade fått åka över halva jorden och få träffa mina just barn där för första gången.Vi tittade på varandra och förstod liksom på samma gång. Våra barn är det största som har hänt oss utifrån våra erfarenheter. Det sättet dom kom till oss är ju en del av det stora, inom vår respektive referensram. Det som är störst för mig är ju den process som ledde till mina barn, det som är störst för henne är den process som ledde till hennes och det är ju faktiskt bra! (Tänk om det var tvärt om...)Med andra ord: Så länge jag förstår att det största som har hänt mig inte måste vara det största som har hänt någon annan och de jag möter kan förstå att det som är det största som hänt dom inte måste vara det största för mig, tycker jag det är ok att för sin egen del, i förhållande till sitt liv, tycka att sitt sätt är det bästa sättet. Huvudsaken är ju att man inte försöker sätta upp det på någon sorts skala och försöka mäta de olika verkligeheterna mot varandra, för våra verkligheter kommer aldrig, och ska heller inte vara desamma, för dom är just grundade på vår egen verklighet.Kanske blev detta lite för filosofiskt, men i alla fall
    Ja, precis så känner och menar jag också!
    Den som lever får se
  • Cerdrica

Den obligatoriska föräldrautbildningen lagstadgades väl inte förrän 2005 tyvärr. Och även om det är bra att man måste gå den finns det stort utrymme för förbättring av den.

Jag tror personligen att internet betyder mer för adoptivföräldrars förberedelser idag. Man kommer lätt i kontakt med andra, kan ta del av deras erfarenheter och då menar jag så klart både andra adoptivföräldrar och adopterade som delar med sig av sina erfarenheter, det är guld värt.

Den som lever får se
  • Cerdrica

Förut var www.adoptera.nu en väldigt bra sida där man anonymt kunde skriva och få mycket bra tips (även om det förekom en del som bara var där och störde också) men sedan är tyvärr stängd nu.

Den som lever får se
Svar på tråden Adoptivbarn