Adoptivbarn
Jo, jag försökte förklara att jag aldrig i livet vill framställa det som någon tävling redan i den andra tråden. Men måste fortafarande hålla med Ethi om att graviditet ÄR en kroppsfunktion, utan att lägga någon värdering i det! Ber ännu en gång om ursäkt ifall något blivit ledsen av mitt sätt att uttrycka mig.
Om jag skulle kunna få kringgå just det där med att graviditet kommer utan ett sexuellt möte ( i de flesta fall) och fokusera på det som allt handlade om från börjam nämligen konstiga inställningar till adoption, så har jag under de senaste dagarna faktiskt varit så fräck att jag frågat några vänner och bekanta hur de egentligen ser på adoption.
Jag fick tyvärr åter svaret från en person (en kvinna i 35-årsåldern, som jag i vanliga fall ser som klok och sund på alla sätt), att de som adopterar ju självklart kommer att vara avundsjuka på andra som fått "egna barn". Den här gången blev jag faktiskt riktigt ledsen. Jag insåg för första gången, att OM vi får lyckan att adoptera ett barn så kommer det finnas människor som ser på mig med medlidande alltså? När jag frågade om varför hon trodde det så svarade hon: "Ja men, alla VILL väl låta sig själva leva vidare genom sina barn. Det är ju reproducering som liksom är meningen med livet? Om man inte fungerar så är väl det en form av amputering i sig. Man fungerar inte för det ändamålet man föddes till. För mig skulle det vara otroligt förödmjukande."
Jag frågade om hon kände några adoptivföräldrar som verkade vara bittra och ledsna, och då hänvisade hon till en adopterad tjej som hon delat gymnasieklass med och sa: "Det var så tydligt att hennes mamma inte kände sig som en riktg kvinna med god självkänsla, för hon överöste dottern och sig själv med materiella ting och dyra kläder hela tiden. Det var väl något slags plåster på såret antar jag."
Tillsammans med den första kvinnan, som uttryckte att de andra på föräldrautbildningen skulle vara avundjuka på oss som åtminstonde har ett biologiskt barn, så blir det alltså två personer i min bekantskapskrets, som skulle tycka synd om mig om vi får adoptera ett barn. Det känns väldigt frustrerande att tänka på det, för då kanske det finns ännu fler?