emcjoh skrev 2008-02-19 10:48:22 följande:
Min mamma kände sig med en säkerhet på ca:100% som kvinnan som var vän med Morgonsolan.Hon ville nog kunnat reproducerat sig själv o. se likheter mellan sig o. barnet (som istället blev jag). I vårt fall spelade det nog också in att min mormor var ytterst neg. inställd till adoptionen o. därför inte såg mig som sitt barnbarn. Det kan inte ha varit så lätt det heller.... Usch vad ego dethär blev, som ngt terapisamtal el så (skulle kske iofs behövas det med).Men även om föräldrar blir ordentligt utbildade, ÄR det ju svårare med omgivningen, släkt o. vänner. Tyvärr har jag ingen lösning nu men fömodligen är ju enda möjligheten att försöka förändra människors inställning på sikt. Och så är vi där med svenskheten i den andra tråden..... VAD trött jag bliir.
Svenskheten ja, det är så tråkigt!!! Suck...
Vad gäller omgvining så är det svårt som du säger att ändra folks inställning. Det svåraste där som jag ser det är folk som man inte kan välja bbort, ex i skolan, i affären etc. Om någon i vår familje eller umgänge skulle vara negativa till vår adoption och vårat barn så skulle de ryka ur umgänget omdelbart! Även om det vore nära familj. Jag har redan slutat umgås med en vän som anser att vi ska göra på annat sätt. Barnet ska inte behöva uppleva att vi umgås frivilligt med folk som har en negativ syn på våran familj!